Ako na omladenie vlasov – uberte svojim vlasom 15 rokov

Posledná úprava 21.09.2021

Podobne ako pokožka, aj vlasy podliehajú postupným zmenám. Čo sú to ale za zmeny, ktoré možno označiť ako starnutie vlasov?

  • Starnutie vlasov v podobe šedivenia - dochádza k nemu z viacerých príčin. Najčastejšou a najpravdepodobnejšou je genetika. Medzi ďalšie príčiny šedivenia vlasov možno zaradiť stres, nezdravé stravovanie, extrémny životný štýl, nedostatok spánku a vážne ochorenie.
  • Starnúce vlasy rednú a rastú pomalšie - ako prvé, klesá hustota vlasov. Podruhé, vyrastajúce vlasy sú stále tenšie a tenšie. A potom tu je skutočné Vypadávanie vlasov. Vlasy začínajú rednúť, pretože folikuly nestíhajú nahrádzať vypadnuté vlasy tak rýchlo.
  • Starnúce vlasy sa ľahšie lámu, mení sa ich štruktúra - strata proteínov neovplyvňuje iba farbu vlasov, vplýva aj na ich pevnosť. Pokles v zásobách keratínu (čo je proteín) vlasy oslabuje, tie strácajú elasticitu.

Ako omladiť vlasy

Mínus 5 rokov: Musíte poraziť krepovitosť vlasov

S pribúdajúcim vekom sa vlasy stávajú krepovitými. Jednotlivé pramene sa časom začínajú stáčať a na oslabených miestach, kde je vlas ohnutý, sa vlhkosť dostáva do vlasu ale aj preč z vlasu. Aj dámy s tými najrovnejšími vlasmi môžu zrazu zbadať, že sa im na hlave objavujú „odpadlíci“ trčiaci kade tade. Ak máte od prírody vlasy s bohatšou textúrou, môžete si všimnúť, že sa vám vlasy zrazu horšie upravujú.

Zainvestujte do produktov starostlivosti o vlasy, vďaka ktorým sa vlasy stanú odolné voči vlhkosti. Na obaloch šampónov a kondicionérov hľadajte slová ako „uhladzujúci“ alebo „pre hladké vlasy“. Možno vás to bude lákať vynechať kondicionér v domnení, že by vám vlasy zaťažil. Ale hydratácia mokrých vlasov je kľúčová pri prevencii krepovitosti vlasov, a teda kľúčová aj pre omladenie vlasov. Po umytí jemne vytrite vlasy do sucha, najlepšie uterákom z mikrovlákna. Ak ich budete drhnúť klasickým uterákom, krepovatenie iba urýchlite.

Mínus 8 rokov: Musíte zastaviť začarovaný kruh štiepenia končekov

Na evolučnej stupnici sú zdravé vlasy dostatočne zdravé na to, aby odolali dennodennému treniu a ťahaniu. S pribúdajúcimi rokmi sa vlasy stávajú jemnejšími a tenšími, ich štruktúra je tuhšia. Preto sa už nedokážu tak ľahko vyrovnať s ohýbaním a ťahaním. A súčasne, dolámané, vytŕčajúce kúsky vlasov a rozstrapkané konce spôsobia to, že vlasy vyzerajú staršie.

Jediný spôsob, ako sa zbaviť rozštiepených končekov je odstrihnúť ich. Prvým krokom teda bude naplánovanie pravidelného zastrihávania končekov. Povedzme každých šesť týždňov. Jedine tak budú vyzerať vaše vlasy podstatne zdravšie.

Ako druhé, minimalizujte úpravu vlasov teplom. Do starostlivosti o vlasy zaraďte vyživovacie masky na vlasy. Vlasy češte jemne. Mokré pramene sú oveľa náchylnejšie na lámanie a poškodenie, preto po umývaní vlasov používajte hrebeň so širokými zubami. Vlasy rozuzlujte od končekov smerom nahor ku korienkom. Tesné upnuté chvosty umiestnené vždy na rovnakom mieste môžu vlasy napínať natoľko, až jedného dňa prasknú. Z času načas preto nechajte vlasy voľne rozpustené. Gumičky z nich nikdy nestrhávajte nasilu! Dávajte ich dolu jemne! Aj dodržiavaním týchto zásad sa staráte o omladenie vlasov.

Mínus 10 rokov: Musíte oživiť farbu vlasov

Jedným z typických príznakov starnutia sú šedivé vlasy. Je ale veľmi jednoduché prekryť ich.

Ak chcete zakryť šediny, nemali by ste zabúdať na niekoľko vecí. Ak si farbíte vlasy jednou tmavou farbou, buďte pripravená na neustále obnovovanie a údržbu. Vlasy vyrastú približne o centimeter za mesiac, korienky preto budú oproti tmavej farbe žiariť ako maják. Aby bola údržba farbených vlasov jednoduchšia, skúste zvoliť bledší odtieň, prípadne si niektoré pramene nechajte presvetliť, takto lepšie prepojíte šediny.

Mínus 15 rokov: Musíte vyriešiť rednutie a stenčovanie vlasov

Až 30 percent žien trpí niektorým druhom rednutia vlasov u žien. Zvyčajne sa s pribúdajúcim vekom stávajú vrkoče tenšími. Prípadne zrazu začne presvitať vlasová pokožka. Naopak, z pevných, hustých vlasov priam kričí mladosť. Preto je rednutie vlasov trpká pilulka.

Vyriešiť tento problém môže správny strih vlasov. Poraďte sa s kaderníkom, ako vašim vlasom pridať na objeme. Následne treba začať hľadať príčinu rednutia vlasov. Aj správne stravovanie môže vlasom pomôcť, možno vám iba chýbajú minerály a vitamíny pre rast vlasov. Rovnako môžete vyskúšať niektoré výživové doplnky na vlasy.

Starostlivosť o vlasy podľa veku

Ako si zachovať husté a zdravé vlasy aj vo vyššom veku?

Starostlivosť o vlasy v 50

Priemerný vek nástupu menopauzy u žien je približne 52 rokov a hoci môže dochádzať k miernym zmenám na vlasoch už dávno predtým, menopauza tieto zmeny ešte viac urýchľuje.

Tak ako hladiny estrogénu klesajú a hladiny testosterónu sa zvyšujú, dĺžka a priemer vlasov sa postupne znižuje.

Starostlivosť o rednúce vlasy

Používajte kvalitný šampón určený pre starnúce vlasy alebo farbené vlasy. Ak je šampón dobrý, stačí použiť ½ až 1 lyžičku. Príliš veľa šampónu môže vlasy vysúšať. Je treba použiť tiež dobrý kondicionér, ale nanáša sa iba na vlasy, nie na vlasovú pokožku.

Rednúce vlasy sú častokrát jemnejšie a teda aj krehkejšie. Preto s nimi treba jemne zaobchádzať aj pri česaní, upravovaní a tvorbe účesu. Zvoľte mäkkú kefu so zaoblenými plastovými hrotmi.

Starostlivosť o vlasy v 60

Keď prekročíte 60 a blížite sa k 70, klesá sekrécia mazu. To môže spôsobiť, že budú vlasy suché a krehké. A človek aj kvôli tomu čelí rednutiu vlasov aj vypadávaniu vlasov.

Nechajte si tiež skontrolovať hladiny hemoglobínu. S pribúdajúcim vekom totiž hladiny klesajú a nízke hladiny železa ovplyvňujú rast vlasov.

Starostlivosť o vlasy pri nízkych hladinách železa

Raz do týždňa treba použiť intenzívnu vlasovú kúru. Obnovíte vďaka nej vlahu vo vlasoch, ich pevnosť aj pružnosť.

Až 60 percent žien nad 70 rokov trápi v menšej či väčšej miere vypadávanie vlasov. Človek má viac ako 100 000 vlasov, denne ich pritom vypadne 50 až 200. Za normálnych okolností sú však nahradené novými vlasmi, s pribúdajúcim vekom sa však táto obnova spomaľuje, dokonca sa zastaví. [1] [2]

Padanie vlasov súvisiace so starnutím zvyčajne nemožno zvrátiť. Správna starostlivosť o vlasy však dokáže proces padania vlasov spomaliť. „Nakŕmte“ svoje vlasy každých pár týždňov napríklad jojobovým olejom alebo kokosovým olejom, vlasy tak vyživíte a uhladíte zvonka.

Ak si denne jemne prečešete vlasy kefou, stimulujete krvný obeh vo vlasovej pokožke. Nesmiete však vlasy kmásať a nasilu vytrhávať.

Ako si zachovať čo najkvalitnejšie vlasy aj po 50?

Správny strih

Hoci môžete mať stále dlhé vlasy, je veľmi dôležité, aby ste si ich dávali pravidelne podstrihávať, zachovávate tak zdravé končeky vlasov. Je vhodné príliš neexperimentovať, skôr sa držať klasiky. Po určitom veku je najlepšie mať vlasy jednej dĺžky. Ak sú zostrihané vpredu dopostupna, môžu jednoznačne zjemniť tvár. Výrazné vrstvenie však už vhodné nie je, a už vôbec nie veľká ofina. S pribúdajúcim vekom je lepšie zjemniť jednak ofinu a takýmto odstupňovaním zmierniť aj tvár samotnú. Dĺžka vlasov u žien nad 50 by mala byť taká, aby sa dala dobre zopnúť. Do tejto kategórie preto spadá aj stredne dlhý bob.

Variácie dlhých vlasov

Ak ste typ, ktorý stále baví vlasy si upravovať a starať sa o účes, sú dlhé vlasy veľmi všestranné a jednoduchšie na starostlivosť než akýkoľvek stredne dlhý vrstvený účes.

Obyčajný konský chvost zopnutý dolu pri krku je vhodný pre každú príležitosť – či už do práce alebo okolo domu. Vlasy totiž nepadajú pri práci do tváre. Môžete ho zopnúť ako hladký alebo pridať trošku objemu. Veľmi rýchly účes je aj jednoduchý drdol, ten je vždy elegantný. Dlhý zapletaný vrkoč je tiež super, ale musí byť pekne dohladka upravený. Prípadne môžete mať vlasy rozpustené, krásne ukážu, ak sú správne ošetrené a hebké.

Zamyslite sa nad farbou vlasov a jej dlhodobom udržiavaní

Čím sú vlasy dlhšie, tým je treba väčšia starostlivosť, „údržba“, aj viac farby. Ak sa rozhodnete pre šedivé či biele vlasy, použite len mierny melír, aby prechod medzi farbami nebol ako päsť na oko.

Môžete použiť farbu na vlasy v podobe šampónu. Síce nedokáže prekryť šediny, dodá však nádherné farebné odtiene brunetkám, blondínam aj červenovláskam.

Užívanie vitamínov pre zdravé vlasy

Existuje niekoľko druhov potravín, ktoré obsahujú vitamíny dodávajúce vlasom pevnosť a pomáhajúce pri raste vlasov. Možno ich pritom nájsť bežne v obchode.

  • Zinok: dyňové semená aj jahňacina sú zdrojom nielen zinku, ale aj selénu, niacínu a vitamínu B12.
  • Vitamín C: jahody, pomaranče, listová zelenina.
  • Vitamín D: tuniak, losos, sójové mlieko aj cereálie.
  • Železo: petržlen, brokolica a špenát sú výbornými zdrojmi železa.
  • B komplex: arašidové orechy, ryby, kuracie mäso, jogurt, hríby, avokádo a sladké zemiaky.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy