Vlasové folikuly - ako zistiť či sú živé alebo mŕtve

Posledná úprava 23.09.2021

Ak sa pozrieme do zrkadla na svoje vlasy a vidíme spomedzi vlasov presvitať kožu, mnoho z nás spanikári. Chceme vedieť, čo sa s našimi vlasmi stalo a čo je ešte dôležitejšie, či naše vlasy ešte znovu narastú. Vlasy rastú z folikulov, čiže prirodzene chceme vedieť, či sú naše folikuly zdravé a schopné produkovať ďalšie vlasy.

Čo sú to vlastne tie folikuly? Folikul je v podstate tkanivo, ktoré obaľuje vlas a z ktorého vlas vyrastá. Tukové žľazy zvané mazové žľazy, sú pripojené k folikulom a produkujú tukovú látku zvanú kožný maz, ktorý prechádza folikulom k pokožke hlavy. Tam kožný maz premasťuje našu pokožku aj vlasy.

Ak folikulom nie je dodaný dostatok živín, môžu „zomrieť.“ Jednoducho sa stanú menšími a menšími až nakoniec nedokážu produkovať žiaden vlas. Ak k tomu dôjde, vlasová pokožka prichádza o vlasy a my sme svedkami plešivosti.

Ak ale vlasy zrednú neznamená to hneď, že naše folikule sú „mŕtve“. Niekedy, z rôznych dôvodov, naše folikuly prejdú do pokojovej fázy a rast vlasov sa dočasne zastaví (viď telogénne efluvium). V rastovom cykle vlasov sa pokojová fáza nazýva telogénna fáza. Avšak v tejto fáze, zatiaľ čo staršie vlasy „odpočívajú“, nové začnú rásť. To znamená, že aj keď sú naše vlasy v tejto pokojovej fáze, stále rastú. Keď však folikuly odumrú, rast vlasov sa zastaví úplne. (Na folikuly takto negatívne pôsobí napríklad DHT.)

Na to, aby ste zistili či je váš vlasový folikul stále aktívny si stačí prezrieť kožu hlavy. Ak vidíte nejaké chĺpky – nezáleží na tom ako roztrúsené, tenké, krátke alebo drobné – váš vlasový folikul je stále aktívny a plne pracuje v produkcii vlasov.

Ako posilniť vlasové folikuly

  • Jedzte potraviny bohaté na železo, ako je tmavozelená listová zelenina, fazuľa a strukoviny, chudé červené mäso alebo užívajte železo v podobe výživového doplnku. Železo zásobuje vlasové folikuly kyslíkom. Nedostatok kyslíka dokáže vlasové folikuly oslabiť.
  • Pridajte do svojho jedálnička potraviny, ktoré obsahujú zinok – najčastejšie sú to morské plody a mäso. Zinok vlasové folikuly posilňuje a to tak, že sa podieľa na aktivácii bielkoviny, ktorá viaže retinol. Taktiež pomáha podporovať tukové žľazy, ktoré chránia vlasy. Užívajte približne 11 mg denne, príliš veľa zinku totiž môže interferovať s absorpciou iných minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie vlasov.
  • Jedzte jedlá bohaté na vitamíny A, B, C a E. To môžete dosiahnuť jedením rôznych druhov ovocia, zeleniny a zdravých tukov (skúste avokádo alebo olivový olej). Ak neviete, ktoré ovocie si vybrať, vyberajte si z každej farby. Ovocie a zelenina taktiež pomáhajú hydratovať telo.
  • Jedzte jedlá bohaté na bielkoviny ako sú vajcia, moriak, kuracina a nízkotučné mliečne výrobky. Vlasy sa skladajú z bielkovín, takže dostatok bielkovín vo vašej strave vám zaručí silné a zdravé vlasy.
  • Pre lepší rast vlasov a silu vlasov pite denne aspoň 8 pohárov vody. Voda pomáha telu vykonávať všetky funkcie vrátane rastu vlasov. Ak je vaše telo dostatočne hydratované, vaše vlasy budú jemnejšie a elastickejšie.
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy