Domov / / / / Čo na vypadávanie vlasov – 30...

Čo na vypadávanie vlasov – 30 vecí, ktoré fungujú

Posledná úprava 01.08.2019

Každý z nás sníva o zdravých, žiarivých a krásnych lokniach. O vlasoch, ktoré by boli skutočnou korunou krásy! Vypadávanie vlasov je však problémom mnohých. Otázka, čo na vypadávanie vlasov trápi milióny ľudí po celom svete. Hoci padanie vlasov nebolí, môže ísť o stresujúci zážitok, ak vám dennodenne vypadne množstvo vlasov. Obzvlášť, pokiaľ ide o vypadávanie vlasov u žien. Žiadna žena nechce zostať plešatá. (Muži plešatosť ako-tak akceptujú ako prirodzený dôsledok starnutia.) Navyše, nikto nechce vyzerať staro už v mladom veku.

Ako často ste si kontrolovali hrebeň alebo kefu na vlasy, ktoré boli plné vlasov, a robili si pritom starosti?

Vlasy vám môžu padať aj počas ich ošetrovania, pri aplikácii olejov či počas šampónovania. Normálne je, ak vám denne vypadne približne 100 vlasov. Ak vám ale vypadne vlasov viac, považujú to lekári už za závažné padanie vlasov.

Než si povieme o tom, čo na vypadávanie vlasov zaberá a aké sú vlastne príčiny padania vlasov, povieme si o niekoľkých mýtoch o vypadávaní vlasov u žien.

Mýty o o tom, prečo vypadávajú vlasy

Mýtus 1: Problém bude vo vašich génoch

Aby bolo jasné, vypadávanie vlasov u žien neznamená, že je niečo zlé v rámci vašich dvoch chromozómov „X“. Stále ste žena a je potrebné, aby ste tomu verili.

Mýtus 2: Príliš často si umývate vlasy

Ak vám to nabudúce niekto udá ako príčinu padania vlasov, pokojne sa mu zasmejte. Umývanie vlasov, ak nie je potrebné, môže vlasy vysušiť, takže zostanú krehké. Určite ale nie je príčinou vášho nadmerného padania vlasov.

Mýtus 3: Česanie a kefovanie

Nie, z česanie nebudete plešatá. Ak sa budete česať príliš, budú vaše vlasy krepovité. Ale neoplešatiete. A rozhodne si, pri česaní s mierou, nevytrháte vlasy z hlavy.

Mýtus 4: Farbenie vlasov a vlasové kúry

Ženy rady menia a vytvárajú nové účesy. Takže si ich farbia a robia trvalú a narovnávajú, ako a kedy chcú. Nemusíte s tým prestávať. Ak nie ste na padanie vlasov náchylná, tak vám tieto procedúry extrémne padanie vlasov nespôsobia.

Mýtus 5: Holenie hlavy

Ohoľte si hlavu, ak chcete. Ale ak si myslíte a očakávate, že po narastení budú vaše vlasy hustejšie, budete sklamaná.

Čo je skutočnou príčinou vypadávania vlasov u žien?

1) Dedičné faktory

Najčastejšou príčinou, ktorá vedie k predčasnému plešateniu, sú hormóny. Väčšinou ide o dedičný zdravotný problém, ktorému sa hovorí mužské vzorové plešatenie alebo ženské vzorové plešatenie. Podľa výskumov sú u mužov aj u žien za niektoré typy trvalej straty vlasov zodpovedné pohlavné hormóny. Tento model je však častejší u mužov. Príznaky tohto druhu padania vlasov sa môžu začať pubertou. Rednutie vlasov môže byť prvotným príznakom a môže to skončiť až predčasnou plešatosťou už v tridsiatich rokoch. Takýto stav radíme medzi dedičné ochorenia. Ak trpel otec alebo dedko plešatosťou, budú aj syn (a dcéra) náchylnejší k predčasnému plešateniu.

2) Hormonálne zmeny

Hormonálne zmeny v tele zvyšujú citlivosť vlasových folikulov, oslabujú vlasové korienky a spôsobujú padanie vlasov. Menopauza, cysty na vaječníkoch, znížená alebo nadmerná činnosť štítnej žľazy. Všetky tieto stavy prinášajú zmeny v hormonálnej rovnováhe, čo môže nakoniec viesť k vypadávaniu vlasov.

3) Tehotenstvo

Väčšina žien zažíva počas a po tehotenstve dehydratáciu, únavu a hormonálnu nerovnováhu. Toto spôsobuje zvýšenú citlivosť vlasov a vlasových folikulov. Tiež je zodpovedné za suchú pokožku vlasov. Všetky tieto faktory vedú k chronickému padaniu vlasov.

4) Fyzický a mentálny stres

Pretrvávajúce choroby, drastická a nadmerná strata hmotnosti a extrémna fyzická práca môže spôsobiť, že sa telo dehydruje a vyčerpá. Následkom môže byť podvýživa vlasových folikulov, ktoré sú slabé a spôsobujú rýchle vypadávanie vlasov.

5) Zápal vlasovej pokožky

Hubové, bakteriálne a vírusové infekcie ako je seboreická dermatitída, psoriáza, plesňové kožné ochorenie vlasovej pokožky, to všetko oslabuje vlasové korienky. To má negatívny vplyv na vlasové folikuly a vedie k rednutiu, lámavosti a padaniu vlasov.

6) Alopecia areata

Alopecia areata je názov autoimunitného ochorenia, ktoré aktivuje vlasové folikuly. Toto ochorenie trápi viac ako 8 miliónov ľudí na svete. Príčina tohto konkrétneho ochorenia stále nie je odhalená. Niektorí odborníci ale predpokladajú, že príčinou tejto plešatosti sú vyčerpanie, stres a iné zdravotné poruchy. Pacienti s alopecia areata trpia na čiastočnú plešatosť, čo môže viesť neskôr ku kompletne holej hlave. Muži sú k tomuto ochoreniu náchylnejší.

7) Lieky a liečba

Určité zdravotné problémy si vyžadujú určité ošetrenie či chirurgický zákrok, ktoré ich môžu vyliečiť. Ochorenie sa síce vylieči, no vedľajšie účinky liekov môžu poškodiť vlasové folikuly a spôsobiť rapídne padanie vlasov. Ošetrenia ako chemoterapia na liečbu rakoviny alebo príjem steroidov a liekov kvôli týfusu, ochoreniam srdca, depresiám a podobne sú známe tým, že sú zodpovedné za extrémne vypadávanie vlasov a to v rozsahu spôsobujúcom až plešatosť.

8) Hypertyreóza

Hypertyreóza je pravdepodobne najvýznamnejším faktorom spôsobujúcim predčasnú plešatosť alebo extrémne vypadávanie vlasov. Oboje, abnormálny stav štítnej žľazy s názvom hypotyreóza aj hypertyreóza môžu viesť k tomuto stavu. Spolu s vypadávaním vlasov môže nerovnovážny stav hormónov štítnej žľazy spôsobovať aj iné zdravotné problémy. K tým bežným patrí únava, priberanie na váhe či naopak úbytok hmotnosti, zápcha, chronické depresie a výkyvy nálad. Našťastie možno padanie vlasov spôsobené nerovnováhou štítnej žľazy kontrolovať správnou liečbou.

9) Účesy a úprava vlasov

Nadmerné šampónovanie, farbenie vlasov, upnuté účesy, aplikácia chemických prípravkov na vlasy, úprava vlasov teplom, to všetko môže vlasy poškodiť a oslabiť. Dôsledkom je potom padanie vlasov.

10) Nedostatok železa, anémia a strata krvi

Nedostatok červených krviniek v tele alebo anémia, náhla strata krvi a nedostatok železa v tele spôsobujú únavu, slabosť, bolesti hlavy a vypadávanie vlasov.

11) Nárazové diéty a podvýživa

Nedostatočný príjem výživných látok a nezdravé stravovanie s nevyrovnaným jedálničkom môžu vyvolať v tele podvýživu. To vedie k dehydratácii vlasovej pokožky a vlasov a môže spustiť nadmerné padanie vlasov.

12) Chemoterapia

Vypadávanie vlasov v dôsledku chemoterapie je vedľajším účinkom chemoterapeutickej liečby. Chemoterapia ovplyvňuje všetky bunky v tele, rovnako ovplyvňuje rednutie alebo vypadávanie vlasov.

13) Nadmerné ošetrovanie vlasov

Nič nezostáva bez povšimnutia, a ak ste to so starostlivosťou o vlasy prehnali, zbadáte to. Nepreháňajte to so žehlením vlasov či rôznymi kreáciami na hlave.

Najdôležitejšie príčiny predčasného vypadávania vlasov

Bežne udávané príčiny predčasného padania vlasov sa líšia od človeka k človeku. Niekedy sa jedná o externé príčiny, napríklad znečistenie prostredia. Niekedy za nadmerné padanie vlasov môžu závažné zdravotné problémy. Sú základnými faktormi predčasnej plešatosti u väčšiny pacientov. Vypadávanie vlasov u žien aj u mužov môže spôsobiť:

  • poškodenie vlasov kvôli liečbe, kvôli stáčaniu vlasov alebo kvôli abnormalitám na vlase
  • kožné problémy a infekcie spôsobujúce jazvy a rany na vlasových folikuloch
  • autoimunitné ochorenia
  • hormonálna nerovnováha, napríklad výkyvy hladín hormónov štítnej žľazy, priveľa testosterónu
  • nedostatok železa a zinku
  • nedostatok vitamínov, ako napríklad vitamín B alebo Biotín a iné vitamíny
  • určité spôsoby liečby ako laserová terapia, beta blokátory alebo chemoterapia
  • sexuálne prenosné infekcie ako syfilis
  • chirurgické zákroky, pôrod alebo závažné zdravotné problémy

Druhy liekov, ktoré môžu spôsobovať rednutie vlasov

  • antikoagulanty
  • lieky na diétu
  • antikoncepcia
  • lieky na štítnu žľazu
  • chemoterapia
  • acylpyrín a iné typy nesteroidných protizápalových liekov
  • ibuprofen
  • lieky na vysoký cholesterol
  • lieky na vredy

Hlavné príznaky ženského vzorového plešatenia

Ženské vzorové plešatenie sa od mužského vzorového plešatenia nápadne odlišuje. Medzi primárne príznaky ženského vzorového plešatenia patria:

  • Pri ženskej vzorovej plešatosti možno rednutie vlasov pozorovať hlavne na vrchu a na temene hlavy. Plešatenie sa šíri z centra vlasovej časti.
  • Predná línia vlasov zostáva u väčšiny pacientiek nedotknutá.
  • Strata vlasov môže byť akútna, nevedie však ku kompletnej alebo takmer úplnej plešatosti ako u mužov.
  • K väčšej strate vlasov dochádza pri umývaní a česaní vlasov.

Ak ste z akéhokoľvek dôvodu vystresovaná, zamyslite sa nad meditáciami, jógou alebo hlbokými dychovými cvičeniami, pretože pomáhajú pri kontrole nadmerného padania vlasov. A nezabúdajte na dostatočný spánok.

Pozor treba dávať aj na každý zdravotný problém, ktorý spôsobuje závažné a nadmerné padanie vlasov, ktoré môže viesť k plešatosti. Bežným problémom, ktorý sa týka mnohých žien, sú ochorenia štítnej žľazy. Môžu vyústiť až do rýchleho vypadávania vlasov.

Diagnostika a testy

Ženské vzorové vypadávanie vlasov sa diagnostikuje na základe určitých parametrov. Patria k nim:

  • vylúčenie iných faktorov vedúcich k vypadávaniu vlasov
  • vzorec a vzhľad vypadávania vlasov
  • anamnéza pacienta

Odborníci pri diagnostike ženského vzorového plešatenia sledujú aj prípadné zvýšenie hladín mužských hormónov (androgénov). Príznaky sú nasledovné:

  • abnormálne zarastanie tváre, pupku a pubickej oblasti
  • zväčšenie klitorisu a abnormálne zmeny v menštruačnom cykle
  • akné a pupienky

Biopsia kože sa časti robí ako doplnkové vyšetrenie k odberom krvi. Diagnostikujú sa tak určité kožné ochorenia, ktoré môžu ovplyvňovať vypadávanie vlasov.

Čo na vypadávanie vlasov – jednoduché tipy na zmiernenie padania vlasov

Keď sme si povedali, prečo vypadávajú vlasy, poďme sa konečne pozrieť, čo na vypadávanie vlasov môže zabrať.

  1. Najskôr zhodnoťte rozsah padania vlasov.

  2. Nájdite oblasti, kde je rednutie vlasov najvýraznejšie.

  3. Snažte sa odsledovať, koľko vlasov vám vypadne pri každom česaní alebo šampónovaní vlasov.

  4. Požiadajte lekára, aby prekontroloval, či nie je dôvodom pre rednutie vlasov iný zdravotný problém. Môže ísť o infekciu, lupus, krvný tlak, cukrovku, atď.

  5. Na rozčesanie vlasov by ste mali používať hrebeň so širokými zubami, na úpravu účesu potom klasický hrebeň s hustými zubami. Takto znížite riziko poškodenia vlasov a padania vlasov spôsobené česaním.

  6. Najlepšie je vlasy neprečesávať za mokra, pretože sa tým zvyšujú šance na lámanie a vypadávanie vlasov. Nechajte, nech preschnú aspoň napoly, až potom ich češte.

  7. Netrite si vlasy energicky uterákom. Povedie to iba k nechcenému poškodeniu vlasov. Namiesto toho uterákom vodu z vlasov jemne vytlačte. Dostanete tak von prebytočnú vlhkosť.

  8. Hrebeň si každý týždeň umyte. Ak sa naň pozriete bližšie, uvidíte, že sa časom zašpiní. Treba ho očistiť kefou, mydlom a vodou. Špinavý hrebeň môže tiež spôsobiť vypadávanie vlasov. Hrebeň môžete čistiť každý týždeň spolu s umývaním hlavy. Ide o nutné preventívne opatrenie na kontrolu vypadávania vlasov.

  9. Jednou z najlepších odpovedí na otázku čo na vypadávanie vlasov, je ošetrovať vlasy teplým olejom. Tradícia olejovania vlasov kvôli posilneniu a udržaniu ich prirodzenej krásy pochádza zo starovekej Indie. Môžete preto skúsiť prírodné produkty, ktoré sú bezpečné, bez vedľajších účinkov a sú aj účinné. Prírodné oleje (kokosový, kanolový, jojobový, sézamový) môžu poslúžiť na masáž vlasovej pokožky. Zmiernite padanie vlasov a podporíte rast nových vlasov. Olej je treba zohriať na znesiteľnú teplotu (nesmie byť príliš horúci). Potom ho môžete jemne vmasírovať do vlasovej pokožky. Masírujte buď priamo prstami alebo použite vatový tampón. Potom si dajte kúpaciu čiapku a nechajte pôsobiť približne hodinu. Po hodine olej z vlasov vymyte jemným šampónom.

  10. Začnite používať šampóny, ktoré sú bez sulfátov, bez silikónov a bez parabénov. K vlasovej pokožke sa tak nedostanú chemické látky, ktoré vlasy poškodzujú. Sú potom krehké a oveľa náchylnejšie na lámanie. Ak dokážete odkontrolovať chemické poškodenie vlasov, je to dobrý krok v prevencii padania vlasov.

  11. Vlasy si umývajte približne každé tri dni jemným šampónom, aby ste odstránili všetok nazbieraný prach, špinu, mastnotu a bakteriálne nánosy. Vyhnete sa tak padaniu vlasov kvôli nečistotám na vlasovej pokožke a kvôli infekciám.

  12. Nevystavujte vlasy častému chemickému ošetrovaniu, nadmernému fénovaniu, žehleniu alebo farbeniu. Sú to všetko externé príčiny, prečo vypadávajú vlasy.

  13. Upäté účesy ako tesné konské chvosty, vrkôčiky, používanie elastických gumičiek, aj ony majú negatívny vplyv a spôsobujú nadmerné padanie vlasov.

  14. Na zmiernenie padania vlasov môže pomôcť stará dobrá cibuľa.

  15. Vyhýbajte sa nárazovým diétam.

  16. Vsaďte na prírodné prostriedky na vlasy.

  17. Eliminujte výskyt lupín a iných infekcií na vlasovej pokožke. Používajte šampón proti lupinám.

  18. Na zmiernenie stresu a napätia, ktoré tiež môžu za padanie vlasov, začnite praktizovať jogu a meditáciu.

  19. V prípade potreby sa uchýľte k miernym liekom.

  20. Na lekára alebo dermatológa sa obráťte hneď, ako vám začnú výraznejšie padať vlasy.

  21. Možnosťou je napríklad lokálna aplikácia vodičiek na vlasy pre ženy (Minoxidil či Rogaine).

  22. Ak je strata vlasov príliš veľká, môžete začať používať parochne.

  23. Môžete podstúpiť chirurgický zákrok – vlasovú transplantáciu. Pri tejto metóde sa z krčnej oblasti odoberú vlasové folikuly a transplantujú sa na určené miesto.

  24. U niektorých mladých žien možno použiť DHT blokátory.

  25. Na minimalizáciu a prevenciu padania vlasov je vhodné zdravo sa stravovať. Dávajte pozor na vyrovnaný jedálniček. Nedostatok určitých živín v tele býva často jednou z hlavných príčin pre nadmerné padanie vlasov.

  26. Cvičte! Stačí niekoľko jednoduchých cvikov, ktoré možno cvičiť na inverznom stole. Sú veľmi užitočné pre zvýšenie prietoku krvi do pokožky hlavy, čím sa podporuje lepší rast vlasov. Nadmerné padanie vlasov ale môže byť častokrát spôsobené dedičnosťou, nesprávnym stravovaním a stresom. A práve v prípade stresu môže pomôcť práve cvičenie. Pri cvikoch na odbúranie stresu dochádza k vyššej tvorbe mazu, čo je olejnatá látka tvorená vlasovou pokožkou. Premasťuje vlasy a bráni ich pred vysušením. Polohy a cviky, pri ktorých máte hlavu sklonenú, stimulujú bunky na vlasovej pokožke. Dostáva sa k nim viac kyslíka vďaka zvýšenému prúdeniu krvi, takže môžu tvoriť viac mazu.

  27. Externá aplikácia rôznych látok. Vlasom môžete dopriať olejový zábal. Ak sa vám nepozdáva myšlienka, že by ste mali na hlave lepkavú hmotu (napríklad z mandľového, kokosového, ricínového oleja) po celú noc, môžete zvoliť rýchlejšiu cestu. Upozorňujeme však, že v noci by ste vlasom a pokožke poskytli dostatok času na vyživenie a pôsobenie. Lupiny a mŕtve bunky sa uvoľnia a ráno ich pri umývaní jednoducho zmyjete… ak vás ani tento argument nepresvedčil, môžete si olej aplikovať hodinu pred kúpaním. V tomto prípade je vhodnejšie použiť nahriaty olej, tak jednoduchšie prenikne do pórov a zvýši prúdenie krvi. Uistite sa, že sa olej dostane ku každému pramienku vlasov.

  28. Každodenné šampónovanie. Otázka, či je dennodenné šampónovanie dobrý nápad alebo nie, zamestnáva ľudí už roky. Odpoveď ale existuje. Jemné šampóny vaše vlasy príliš neovplyvnia. Všetko čo urobia, je umytie vlasovej pokožky, takže ich môžete šampónovať denne. Silnejšie šampóny však niekedy obsahujú chemické látky, ktoré môžu vlasy poškodiť. Vždy si skontrolujte, čo šampón, ktorý kupujete, obsahuje. To isté platí pri kondicionéroch. Tie vytvoria okolo vlasu vrstvu, vďaka ktorej sú vlasy žiarivé a vyživené. Slúžia ako prevencia vysušenia a možno ich používať každý deň. Avšak, ani šampón, ani kondicionér už poškodené vlasy neopravia, ani nepodporia tvorbu vlasov. Na to sú potrebné iné faktory.

  29. Správne stravovanie. Jesť by ste mali potraviny bohaté na železo, ktoré obsahujú aj zinok, vitamín A, B komplex, vitamín C, vitamín E, omega-3 mastné kyseliny a proteíny. Takto nebude hroziť ich nedostatok, zabezpečíte vlasom dostatok hydratácie. To znamená zdravšiu vlasovú pokožku, menšiu stratu vlasov, menej rozštiepených končekov. Vlasy budú zároveň husté a silné. Ide o dlhodobý efektívny spôsob, ako vyliečiť nadmerné padanie vlasov.
    Pridajte do svojho jedálnička mrkvu, ovos, celé zrná, hnedú ryžu, listovú zeleninu, citrusové plody, šošovicu, sladké zemiaky, tekvicové semienka, ustrice, orechy, ľanové semienka, ryby bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vajcia, fazuľu, jogurt, nízkotučný syr.

  30. Bonusová rada na otázku čo na vypadávanie vlasov…V predchádzajúcom bode sme sa dotkli správneho stravovania. A pri strave zostaneme. Pretože to, čo jeme, má veľký vplyv na celé telo a zdravie človeka. To znamená, že sú ovplyvnené aj vlasy.

  • Zvýšený príjem ovocia a zeleniny, a hlavne, veľa vody, je pre vlasy prínosom.
  • Nadmerné padanie vlasov je naopak spôsobené zvýšeným príjmom mastných jedál, sýtených nápojov a veľkého množstva uhľohydrátov.
  • Strava bohatá na proteíny je pre lepší rast vlasov veľmi dôležitá. Rovnako jedálniček s vysokým obsahom vitamínu E a omega-3, rovnako ako omega-6 mastných kyselín, môže zastaviť nadmerné padanie vlasov. Mali by ste na to myslieť, keď budete nabudúce plánovať, čo si dáte na obed.
  • A nezabúdajte piť dostatok vody po celý deň, vyplavíte z tela všetky škodlivé toxíny.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Vitamíny na vlasy FOLIVITAL PRO

Využite zľavový kupón

Naše hodnotenie:

  • Naozaj veľké množstvo dôležitých vitamínov a minerálov pre rast zdravých vlasov.
  • Rýchle doručenie + Výhodná cena

Čítajte viac

Blízke témy