Domov / / / / Ako využiť chia semienka na vl...

Ako využiť chia semienka na vlasy a pleť

Posledná úprava 04.12.2017

V mayskom preklade „sila“, chia semienka sa pokladajú za jednu z najzdravších potravín na svete, a to zaslúžene. Určite už vieme, že chia semienka majú mnoho skvelých zdravotných prínosov, avšak vedeli ste, že môžete tieto malé čierne a biele semienka zahrnúť aj do vašej skrášľujúcej rutiny?

5 spôsobov ako chia semienka liečia a obnovujú

Chia semienka sú plné užitočných zlúčenín, ktoré sú prospešné pre naše telo. Aj keď prospešné účinky týchto semien viete využiť ich konzumáciou, je to pomalý proces, keďže na to, aby ste videli nejaký výsledok sa musia potraviny stráviť a zmetabolizovať.

Aplikácia chia semienok topicky je omnoho účinnejšia a ich účinky uvidíte okamžite, keďže ich pokožka dokáže ihneď vstrebať. Kombinácia živín, ktoré sa nachádzajú v chia semienkach majú omladzujúci, hydratačný i posilňujúci účinok. Môžete ich rozhodne tak ako aj v kuchyni využiť i v kúpeľni. Tu sú dôvody prečo…

1) Vitamín E

Vitamín E, zásadný prvok pre udržanie zdravej pleti, je účinným antioxidantom, ktorý neutralizuje voľné radikály, ktoré spôsobujú predčasné starnutie. Pomáha predísť a zbaviť sa jemných liniek, vrások a suchej pokožky, tak ako aj podporiť produkciu kolagénu. Vitamín E je taktiež fotoprotektívny, pohlcuje UV žiarenie a predchádza zápalom na pokožke po vystavení sa slnku. Pomáha taktiež s opuchmi, začervenaním a hrubnutím pokožky, zatiaľ čo zrýchľuje proces hojenia.

Vitamín E taktiež stimuluje rast vlásočníc, ktoré zvyšujú celkový tok krvi v tele. Vmasírovaním vitamínu E do pokožky hlavy, a tak aj zvýšením cirkulácie krvi, podporíte rýchlejší rast hustejších a silnejších vlasov.

Vitamín E je tiež rozpustný v tukoch a hromadí sa v mazových žľazách. Pre doplnenie vitamínu E si môžete zakúpiť roztoky s jeho obsahom. Už len roztoky s obsahom vitamínu E 0,1% ukázali zvýšenie hladiny vitamínu E v pokožke. 28 g chia semienok predstavuje 1% vitamínu E.

2) Omega mastné kyseliny

Strava bohatá na omega 3 mastné kyseliny má mnoho úžasných účinkov na srdce, mozog a kosti. Menej známe však je, že v skutočnosti obe, omega 3 mastné kyseliny i omega 6 matné kyseliny, hrajú dôležitú rolu v podpore zdravia a vzhľadu pokožky.

Kombinácia kyseliny linoleovej a alfa kyseliny linoleovej v týchto omega mastných kyselinách pomáha posilniť kožnú bariéru a štrukturálne funkcie a predísť vzniku prozápalových molekúl, ktoré spôsobujú zostarnutie pokožky. Topická aplikácia omega mastných kyselín zaručuje mladistvejší vzhľad pokožky, a to zvýšením množstva kolagénu v pokožke, zlepšením jej elasticity a pevnosti. Pomáha taktiež s hojením a zlepšením citlivosti kože.

Omega mastné kyseliny sú taktiež potenciálnym liekom na vypadávanie vlasov. Výskum z roku 2015 zahŕňal 6 mesačné podávanie omega mastných kyselín ženám, ktoré trpeli miernym rednutím vlasov. Výsledok: viac než 86% účastníčok hlásilo zmiernenie vypadávania vlasov a zlepšenie v hustote vlasov.

Obsahujúc 5,05 gramov omega 3 mastných kyselín a 1,65 gramov omega 6 mastných kyselín na 28 gramov, chia semienka sú výborným zdrojom polynenasýtených kyselín. Pri ich konzumácii sa omega tuky síce dostanú k pokožke, avšak tráviace procesy dokážu zničiť takmer 60% obsahu kyseliny linoleovej a kyseliny alfa-linoleovej. Omnoho lepší spôsob je aplikovať chia semienka priamo na vlasovú pokožku. Čo je navyše zaujímavé, topickou aplikáciou sa omega tuky dostanú aj do celého tela.

3) Zinok

Technicky kov, zinok, je stopový prvok, ktorý je nevyhnutný pre ľudské telo, napríklad pre normálny rast a vývin, imunitnú funkciu, génovú expresiu a stabilizáciu DNA. Zinok môžeme nájsť v mäse, napríklad v hovädzom a jahňacom, ale chia semienka sú taktiež skvelým zdrojom zinku, obsahujúc dennú hodnotu 12 % alebo 1,3 mg na 28 g.

Zinok je taktiež antioxidant, preto má mnoho opravných účinkov na pleť. Okrem zmenšovania poškodenia voľnými radikálmi je zinok významným prvkom, ktorý lieči rany, opravuje tkanivá a asistuje pri regenerácii buniek. Výskumy, ktoré boli zrealizované ohľadom topického používania zinku na akné, bradavice, vredy, trichofýciu, rosaceu, ekzém, alopéciu a lupiny, ukázali, že tento stopový prvok je efektívny na liečbu a prevenciu týchto i iných kožných ochorení. Je kľúčovou ingredienciou v minerálnej ochrane proti slnečnému žiareniu a má navyše prirodzené protirakovinové a fotoprotektívne vlastnosti.

4) Horčík

Nachádzajúc sa v každom type bunky u každého organizmu, horčík je vitálnym prvkom pre náš život a chia semienka sú jeho bohatým zdrojom. Každých 28 g chia semienok obsahuje 94,97 mg tohto minerálu.

Pokiaľ ide o starostlivosť o pleť, horčíková terapia je jedným z najstarších liečebných prostriedkov – jeho použitie sa datuje až do starovekého Egyptu. Terapia Mŕtve more, čo je ponorenie do zmesi horčíka, draslíka, vápnika, sodíka, chloridu a bromidu, bolo efektívnym spôsobom ako bojovať proti zápalom a hydratovať pokožku.

Nové výskumy ukázali, že väčšie množstvo horčíka vo vode pomáha podporiť hladinu vlhkosti suchej pleti, a súčasne zmierniť drsnosť a začervenanie pokožky. Namáčanie pokožky v tejto vode sa považuje za naozaj účinný spôsob, keďže je takto horčík ľahko absorbovaný do pokožky.

5) Bielkoviny

Preto aby vyzerali a boli zdravé, naše vlasy potrebujú obe – hydratáciu i bielkoviny. Každý prameň vlasov je najmä zložený z bielkoviny keratín a je obklopený ochrannou vrstvou, známou ako kutikula, ktorá je zmenšená so vzájomne spojenými bunkami, podobne ako sú šindle na streche. Keď sú vlasy poškodené prípravkami na vlasy, chemikáliami ako sú farbivá či ondulácia, znečistením alebo príliš dlhou expozíciou slnku, šupiny v kutikule sa oddelia, odhalia vnútornú vrstvu keratínu a umožnia tak odsúvanie vlhkosti.

Našťastie, suché a poškodené vlasy môžu byť obnovené do ich pôvodnej krásy prísunom bielkovín. Bielkovinové masky na vlasy zjemňujú a posilňujú strednú časť vlasu, opravujú šupinaté bunky zabezpečujú, že vlasy budú menej krehké a náchylne k lámavosti. Chia semienka sú vynikajúcim zdrojom bielkovín, každých 28 g obsahuje 4,7 gramov bielkovín.

Recepty s chia semienkami

Pre dosiahnutie všetkých týchto vynikajúcich účinkov si potrebujete zohnať organické chia semienka. Pomeľte ¼ šálky chia semienok a následne ich dajte do 1 šálky vody a nechajte takto približne 30 minút, kým sa nerozpustia. Aplikujte na tvár a telo alebo do vlasov, vmasírovaním do pokožky hlavy a následne prejdením až ku končekom vlasov. Nechajte pôsobiť na vlasoch najmenej 10 minút pred tým, než chia semienka z vlasov zmyjete.

Ďalšou možnosťou je zakúpenie si čistého oleja z chia semienok. Tento olej je skvelý na každodenné použitie – použite na pleť pár kvapiek alebo pridajte 2 až 3 kvapky do vášho obľúbeného hydratačného krému, šampónu alebo do kúpeľovej vody.

A nakoniec ešte recepty, ako zahrnúť chia semienka do vašej skrášľovacej rutiny.

Hydratačná maska

  • 1 polievková lyžica oleja z chia semienok + 2 vaječné bielka + 1 šálka jogurtu

Posilnenie vlasov

  • 1 čajová lyžička chia semienok (namočená do vody) + 2 polievkové lyžice jablčného octu + ¾ šálky organického medu + 6 polievkových lyžíc rozpusteného kokosového oleja

Exfoliačná maska

  • 2 čajové lyžičky chia semienok + 2 čajová lyžička citrónovej šťavy + ½ šálky polotuhého kokosového oleja

Maska proti príznakom starnutia

  • 2 polievkové lyžice chia semienok + 2 šálky vychladeného zeleného čaju + 1 polievková lyžica organického medu

Exfoliačná maska na telo

  • 1 polievková lyžica chia semienok + ½ šálky polotuhého kokosového oleja + ¼ hroznového oleja + 1 šálka organického cukru + čerstvé jahody, roztlačené

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

  • 3 Omega rybí olej tabletky

    • Prírodný prípravok s obsahom Omega 3 kyselín
    • Pomáha odstrániť inflamáciu - zápal, svrbenie

    Liek na predpis? : Nie

Čítajte viac

Blízke témy