15 príznakov, že trpíte na nedostatok železa

Posledná úprava 29.03.2018

Nedostatok železa patrí medzi najčastejšie nutričné deficity, pričom najrizikovejšou skupinou sú ženy. Železo je potrebné na tvorbu hemoglobínu, proteínu, ktorý pomáha červeným krvinkám roznášať kyslík po tele. Takže bez neho trpí úplne všetko a nedostatok železa môže viesť k anémii. Skontrolujte si príznaky nedostatku železa a ak sa vás nejaký bude týkať, choďte k lekárovi a požiadajte o feritínový test, ktorý meria vaše zásoby železa.

Ste vyčerpaná

Je to najčastejší a súčasne najťažšie odhaliteľný príznak nedostatku železa. Ženy sú zvyknuté na unaháňaný spôsob života a na pocit únavy. Takže únavu považujú za súčasť života. Pri deficite železa sa k tkanivám nedostáva dostatok kyslíka, takže sa ani telu nedostáva energia, ktorú potrebuje. Ak je vaša „normálna“ únava spojená s pocitom slabosti, podráždenia a neschopnosti sústredenia (alebo jeho nedostatku), mali by ste s tým niečo robiť. O ľuďoch, u ktorých sa nedostatok železa pretaví až do anémie, sa zvykne hovoriť, že majú „unavenú krv“.

Máte silnú periódu

U žien je príčinou číslo jedna, pokiaľ ide o nedostatok železa, príliš silná menštruácia. Ženy strácajú príliš veľa krvi, nahradia približne iba polovicu a ďalší mesiac prichádzajú o ďalšie množstvo krvi. Je to ako naplniť nádrž auta iba z malej časti. Pri perióde by mali odísť približne dve až tri polievkové lyžice krvi. Ak musíte meniť vložku alebo tampón častejšie ako každé dve hodiny, porozprávajte sa so svojím gynekológom.

Ste bledá

Je dôvod na to, že sa slová „bledý“ a „chorľavý“ používajú niekedy ako synonymum. Hemoglobín dáva krvi jej červenú farbu a preto má aj pokožka ružovkastý nádych. To znamená, že nízke hladiny proteínu môžu doslova vysať farbu z kože. Ak máte svetlú pleť, dá sa to celkom ľahko rozpoznať. Bez ohľadu na tón pleti však môžete odsledovať, či máte menej červené než obvykle vnútro pier, ďasien aj vnútro spodných viečok. Na vine môže byť práve nízka hladina železa.

Ľahko sa zadýchate

Je jedno, ako zhlboka dýchate, ak máte nízke hladiny kyslíka, nebude sa vám dostávať vzduchu. Ak sa zadýchate pri veciach, ktoré inak zvládate s prehľadom, či už ide o chodenie do schodov alebo inak bežné cvičenie, môže byť na vine práve nedostatok železa.

Búši vám srdce

Prepracované srdce môže začať trpieť na nepravidelný tep, srdcový šelest, zväčšenie srdca a dokonca srdcový infarkt. Než sa začnete plašiť, zastaňte. Aby sa veci stali natoľko závažnými, museli by ste trpieť na nedostatok železa, teda anémiu, dosť dlhú dobu. Ak však viete, že máte so srdcom problémy, je dôležité nechať si prekontrolovať hladiny železa, pretože jeho nedostatok môže vaše problémy so srdcom ešte zhoršiť.

Máte syndróm nepokojných nôh

Neviete prestať mrviť nohami a musíte sa stále ošívať? Približne 15% ľudí so syndrómom nepokojných nôh trpí na nedostatok železa. Čím sú hladiny železa nižšie, tým sú príznaky horšie.

Bolí vás hlava

Telo trpiace na nedostatok železa bude presúvať kyslík prioritne do mozgu, až potom do ostatných častí tela. Ale aj tak nebude vaša hlava dostávať toľko, koľko by v ideálnom prípade mala. To znamená, že tepny v mozgu môžu opúchať, čo je stav vyvolávajúci bolesti hlavy.

Jedli by ste piesok, špinu a ľad

Tento stav sa nazýva pica (čítaj pika) a ide o nutkanie jesť nejedlé látky, čo môže byť tiež príznakom nedostatku železa. Ľudia s deficitom železa môžu pociťovať potrebu žuť kriedu, piesok, špinu či papier. Ženy, našťastie, siahajú väčšinou po ľade.

Bezdôvodne pociťujete strach

Ako by nebol váš život dosť stresujúci, môže vás nedostatok železa vohnať do pocitov ešte väčšej úzkosti. Nedostatok kyslíka zvyšuje otáčky vášho telesného sympatického nervového systému, čo je čosi ako plynový pedál vášho tela. Navyše, kvôli nedostatku železa vám môže búšiť aj srdce ako opreteky, môžete ľahko nadobudnúť pocit, že buď budete fungovať alebo padnete. A to aj vtedy, ak máte všetky dôvody cítiť sa uvoľnene.

Vypadávajú vám vlasy

Nedostatok železa, obzvlášť ak sa pretaví až do anémie, môže spôsobiť vypadávanie vlasov. Vaše telo sa dostáva do režimu na prežitie, takže kyslík prúdi čisto na podporu vitálnych funkcií, na rozdiel od potreby napríklad udržať nenarušené vlasy. Netreba začať panikáriť, ak nájdete v odtoku zopár vlasov, väčšinou je bežné stratiť denne približne 100 vlasov.

Ste vegetarián alebo vegán

Nie všetko železo sa tvorí rovnako. Telo vstrebáva hémové železo (heme železo) – ktoré pochádza z mäsa, hydiny a z rýb – dva až trikrát efektívnejšie než nehémové železo (non-heme železo) z rastlín. Napriek tomu môžete pri starostlivo plánovanom jedálničku získavať dostatočné množstvá železa. Tmavá listová zelenina, celé zrná a strukoviny sú všetky na železo bohaté. Skombinujte ich s potravinami bohatými na vitamín C, ako sú červená paprika, lesné plody a brokolica, aby ste podporili vstrebávanie železa.

Máte zníženú činnosť štítnej žľazy

Nedostatok železa spomaľuje aj fungovanie štítnej žľazy a blokuje jej vplyv na podporu metabolizmu. Hypotyreóza zostáva často opomínaná, šesť z desiatich ľudí s ochorením štítnej žľazy o svojom ochorení ani nevie. Ak si teda uvedomíte, že máte málo energie, priberáte na váhe a dokonca môžete mať aj nižšiu telesnú teplotu, obráťte sa na lekára.

Ste tehotná

Kyseline listovej je zaslúžene venovaná veľká pozornosť v prenatálnom období, ale budúce bábätká potrebujú aj železo a môžu siahať na zásoby matky. Navyše, mnohé ženy strácajú počas pôrodu značné množstvo krvi, čo môže tiež znížiť zásoby železa. Ak ste tehotná a čakáte dvojčatá alebo dokonca viac bábätiek, ak ste opätovne tehotná v krátkom slede za sebou alebo pravidelne kvôli rannej nevoľnosti zvraciate, pravdepodobne budete potrebovať zvýšiť príjem železa.

Váš jazyk vyzerá zvláštne

Okrem toho, že nízke hladiny železa vysajú farbu z vášho jazyka, rovnako znižujú hladiny myoglobínu, čo je bielkovina v červených krvinkách, ktorá podporuje zdravie svalov, napríklad aj svalu, ktorý tvorí jazyk. Výsledkom je, že mnohí ľudia, ktorí trpia nedostatkom železa, sa sťažujú na bolestivý, zapálený a zvláštne hladký jazyk.

Máte celiakiu alebo zápalové ochorenie čriev

Dokonca ak aj máte dostatok železa v strave, celiakia a zápalové ochorenie čriev ako je Crohnova choroba a ulceratívna kolitída, môžu viesť k problémom pri absorbovaní živín, vrátane železa. Tieto ochorenia spôsobujú zápal a poškodzujú tráviaci trakt. Ak vám bolo niektoré z týchto ochorení gastrointestinálneho traktu diagnostikované, opýtajte sa lekára, ako môžete zvýšiť vstrebávanie železa.

Ako získať viac železa

Požiadavky ľudského tela na množstvo železa sa rôznia, obzvlášť, pokiaľ ide o ženy. Ženy medzi 19 a 50 rokmi potrebujú 18 miligramov železa denne. Ak ste však tehotná, naskočí množstvo až na 27 miligramov. Ak kojíte, mali by ste získať iba 9 miligramov denne. Vaše potreby môže meniť aj fakt, ako silná je vaša menštruácia. Ak máte vyše 50 a ste už po menopauze, potrebujete iba 8 miligramov denne. A to nie je zložité dosiahnuť. Už jedna porcia šošovice, špenátu, hovädzieho, orechov, kuracieho mäsa alebo cícer vám dovolí získať niekoľko miligramov železa.

A pokiaľ ide o železo, viac nie je nutne lepšie. Viac pozornosti sa síce venuje nedostatku železa, problémom je však aj nadbytok železa. Podľa rôznych výskumov môže nadbytok zničiť vnútorné orgány, môže zvýšiť riziko vzniku cukrovky, srdcového infarktu a rakoviny, hlavne u starších ľudí.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac

Blízke témy