Domov / / Dobrý spánok a jeho prínosy pr...

Dobrý spánok a jeho prínosy pre zdravie

Posledná úprava 06.02.2018

Dobrý spánok nám dáva dobrý pocit, no jeho význam siaha oveľa ďalej. Dobrý spánok nie je zodpovedný iba za podporu dobrej nálady a odstránenie kruhov pod očami. Adekvátny spánok je kľúčová súčasť zdravého životného štýlu, prospieva srdcu, hmotnosti, mysli…

Spánok, do toho!

Spánok ako taký bol dosť dlho považovaný za samozrejmosť, čosi ako odparkovať večer auto do garáže a ráno si ho znovu vyzdvihnúť. Ale v dnešnej dobe už to tak nie je. Odborníci zistili, že dobrý spánok so sebou prináša mnoho zdravotných prínosov.

Dobrý spánok zlepšuje pamäť

Vaša myseľ je počas spánku prekvapivo zaneprázdnená. Kým spíte, môžete posilniť spomienky či utvrdiť si počas dňa naučené schopnosti a zručnosti. Tento proces sa nazýva konsolidácia.

Ak sa niečo snažíte naučiť, či už ide o fyzickú alebo mentálnu záležitosť, do určitého bodu ide hlavne o prax a tréning. Niekedy sa naučené ale človeku počas spánku fixuje v pamäti, takže sa učí rýchlejšie a jednoduchšie.

Inými slovami, ak sa chcete naučiť niečo nové, a je jedno, či je to francúzština alebo nová futbalová finta, pôjde vám to lepšie po kvalitnom dobrom spánku.

Kvalitný spánok a dlhší život

Príliš veľa alebo príliš málo spánku sa spája s kratším životom. Nie je však jasné, či ide o príčinu alebo dôsledok. Aj choroba môže ovplyvniť spánkový vzorec.

V roku 2010 sa uskutočnila štúdia, ktorej sa zúčastnili ženy vo veku 50 až 79 rokov. Úmrtnosť žien bola vyššia v skupine, ktorá spala menej ako päť hodín alebo viac ako šesť a pol hodiny. Spánok teda jednoznačne ovplyvňuje kvalitu života.

Mnohé veci, ktoré považujeme za samozrejmosť, sú ovplyvňované spánkom. Ak máte dobrý spánok, je aj váš život dobrý. Teda z tohto hľadiska lepší spánok znamená lepší život.

Spánok tlmí zápaly

Zápalové stavy sa spájajú s chorobami srdca, mŕtvicou, cukrovkou, artritídou a predčasným starnutím. Výskum naznačuje, že ľudia, ktorí spia menej (teda šesť alebo menej hodín), majú vyššie hladiny zápalových proteínov v krvi než ľudia, ktorí spia dlhšie.

C-reaktívny proteín, ktorý sa spája s rizikom srdcového infarktu, bol vyšší u ľudí, ktorí spávali menej ako šesť hodín. Ľudia so spánkovou apnoe alebo nespavosťou majú šancu, že sa zlepší ich krvný tlak a ustúpia zápaly, ak sa ich spánková porucha vylieči.

Spánok a podpora kreativity

Doprajte si dobrý spánok, než vytiahnete maliarsky stojan a štetce, či ceruzku a papier.

Navyše, aby ste si skonsolidovali spomienky, prípadne ich upevnili, mozog ich musí zreorganizovať a zoradiť do správnej štruktúry. To môže následne vyústiť do zvýšenej kreativity.

Ľudia počas spánku posilňujú emocionálne zložky pamäte, čo podporuje kreatívny proces.

Kvalitný spánok a víťazi

Ak ste športovec, môžete si svoj výkon veľmi jednoducho vylepšiť dobrým spánkom.

Športovci, ktorí spali minimálne desať hodín a tento spánkový režim dodržiavali sedem až osem týždňov, zlepšili svoju rýchlosť, cez deň boli menej unavení a mali väčšiu výdrž. Týka sa to nielen hráčov amerického futbalu, ale aj tenistov či plavcov.

Dobrý spánok a lepšie známky

Deti vo veku 10 až 16 rokov, ktoré počas spánku zhoršene dýchajú, teda chrápu, majú spánkové apnoe či iné typy prerušovaného dýchania počas spánku, sú náchylnejšie na problémy s pozornosťou a učením. To vedie k významnej funkčnej poruche v škole.

Ak vás tlačí termín, ste určite ochotný obetovať spánok. Je to ale zlé rozhodnutie, pretože neustála spánková deprivácia jednoznačne narúša schopnosť učenia a sústredenia.

Spánok a zostrenie pozornosti

Nedostatok spánku môže viesť u detí k príznakom podobným ADHD. Deti na nedostatok spánku nereagujú tak ako dospelí. Zatiaľ čo sú dospelí kvôli nedostatku spánku ospalí, deti majú tendenciu byť hyperaktívne.

Podľa štúdie z roku 2009 boli sedem až osemročné deti, ktoré spali menej ako osem hodín, náchylnejšie k hyperaktivite, nepozornosti a impulzívnosti.

Spánok a správna hmotnosť

Ak sa chystáte držať diétu, mali by ste si naplánovať aj skorší odchod do postele.

Ľudia na diéte, ktorí boli riadne oddýchnutí, schudli podľa jednej štúdie viac tuku (tvoril až 56% z úbytku na váhe), než ľudia so spánkovou depriváciou. Tí prišli o viac svalovej hmoty. Celkovo však bol úbytok na váhe u oboch skupín približne rovnaký. Rozdiel bol v pomere tuku a svalovej hmoty.

Účastníci štúdie tiež pri nedostatočnom množstve spánku pociťovali väčší hlad. Spánok a metabolizmus sú totiž kontrolované rovnakou oblasťou mozgu. Ak ste unavený, dostávajú sa do krvi určité hormóny. Tie isté hormóny podporujú apetít.

Dobrý spánok znamená menej stresu

Keď ide o zdravie, znamená stres a spánok takmer to isté. A oboje môžu ovplyvniť kardiovaskulárne zdravie.

Dobrý spánok jednoznačne znižuje hladiny stresu, takže ľudia dokážu lepšie kontrolovať svoj krvný tlak. Predpokladá sa tiež, že spánok má vplyv aj na hladiny cholesterolu, čo zohráva významnú úlohu pri srdcových chorobách.

Spánok a zabránenie nehodám

Únava je zodpovedná za najviac fatálnych dopravných nehôd v dôsledku chyby vodiča, dokonca viac ako alkohol.

Nespavosť je veľmi podceňovaný problém, náklady pre spoločnosť sú však obrovské. Nedostatok spánku ovplyvňuje reakčný čas a schopnosť rozhodovať sa. Nekvalitný spánok, hoci len jednu noc, môže ovplyvniť schopnosť jazdy v rovnakej miere ako požitie alkoholu.

Kvalitný spánok a vyhýbanie sa depresiám

Dobrý spánok znamená pre našu celkovú pohodu viac, než len vyhnutie sa podráždenosti.

Nedostatok spánku môže prispieť k depresiám. Dobrý spánok počas noci naopak môže skutočne pomôcť náladovému človeku zmierniť úzkostlivosť. S dobrým spánkom má viac emocionálnej stability.

Treba však upozorniť, že nedostatok spánku z pracovného týždňa cez víkend určite nedobehnete. Ak totiž cez voľné dni spíte dlhšie, nemáte správny spánkový vzorec. Je to čisto o nájdení rovnováhy.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac