Domov / / Depresie a nespavosť

Depresie a nespavosť

Posledná úprava 24.04.2017

Nemôžete spať? Cítite sa deprimovaný?

Nie ste sami. Prekvapivo, nespavosť aj depresie sú bežné problémy. Okolo 15 % dospelých trpí chronickou nespavosťou. Skoro taký istý počet trpí občasnými záchvatmi depresie.

Nespavosť a depresie idú často ruka v ruke. Hoci 15 % ľudí s depresiami spí až príliš, 80 % postihnutých má problémy so zaspaním alebo nepretržitým spánkom. U pacientov s dlhodobo pretrvávajúcou nespavosťou je až trikrát väčšia pravdepodobnosť vzniku depresie.

Vzťah medzi nespavosťou a depresiami nie je ani zďaleka jednoduchý. „Až donedávna bola nespavosť považovaná za typický symptóm depresie,“ hovorí profesor psychiatrie. „Vyliečte depresie a problémy so spánkom by mali zmiznúť.“

Nové výskumy ukazujú, že nespavosť nie je iba symptómom depresie. „Zistili sme, že nespavosť a depresie sú dve odlišné, zároveň však prekrývajúce sa choroby.“ Výskumy naznačujú, že pri liečení oboch problémov súčasne majú lekári lepšiu šancu na zlepšenie kvality pacientovho spánku, nálady a celkovej kvality života.

Môže nespavosť spôsobiť depresie?

Je ľahké pochopiť, ako môže byť nespavosť prepojená s depresiou. „Chronický nedostatok spánku môže viesť k strate radosti zo života, čo je jeden z charakteristických znakov depresie,“ vysvetľuje psychológ. „Keď ľudia nemôžu spať, často si kvôli tomu robia starosti. Úzkosť zvyšuje pravdepodobnosť depresií.“

Najnovšie zistenia ukazujú, že nespavosť sa často objavuje pred depresiami, ako varovný signál. Zhoršenie nespavosti môže tiež značiť depresie.

Vzájomné súvislosti sú však oveľa zložitejšie, než bežný systém akcie – reakcie, teda príčiny a následku. Keď ľudia s depresiami trpia navyše nespavosťou, je riziko opakujúcej a vracajúcej sa depresie väčšie, než u tých pacientov, ktorí nespavosťou netrpia. „To znamená, že nespavosť môže byť spúšťačom depresie, ale rovnako ju môže aj predlžovať,“ tvrdia psychológovia.

Ako môže liečba nespavosti zmierniť depresie?

Najnovšie zistenia pomohli zlepšiť liečebné postupy. Štúdie ukazujú, že liečenie spánkových problémov môže zmierniť symptómy depresie a dokonca môže predísť ich opakovaniu. V jednom z testov podstúpilo 56 účastníkov štúdie psychoterapiu zameranú čisto na problémy so spánkom, hoci okrem nespavosti trpeli pacienti aj depresiami. Symptómy depresie sa zmiernili u viac ako polovice z nich, pritom ich liečba sa depresie netýkala.

Ďalšia štúdia s 545 pacientmi zistila, že pacientom s depresiami a nespavosťou, ktorým boli podávané antidepresíva aj lieky na spanie súčasne, sa darilo lepšie ako pacientom liečeným iba antidepresívami. Ľudia liečení na nespavosť aj depresie spali lepšie a ich depresívne stavy sa zlepšili výraznejšie ako u pacientov liečených iba antidepresívami.

„Obe tieto štúdie podávajú silné dôkazy o tom, prečo je dôležité liečiť nespavosť. Či už je spojená s depresiami, chronickou bolesťou, rakovinou, alebo inými podobnými poruchami,“ hovorí odborník.

Liečenie nespavosti pomocou liekov alebo terapiou?

Nespavosť môže byť liečená dvomi úplne odlišnými spôsobmi: pomocou liekov, alebo kognitívno-behaviorálnou terapiou. V štúdiách sa ukázalo, že lieky skracujú čas, ktorý potrebujú ľudia s nespavosťou na zaspanie. Tiež môžu pomôcť ľudom k neprerušovanému spánku.

Kognitívno-behaviorálna terapia (KBT) na liečenie nespavosti je tiež efektívna. Táto terapia sa sústreďuje na vytváranie lepších spánkových návykov a pozitívneho myslenia pred spaním. Zlepšuje spánkové návyky ako napríklad chodenie do postele v rovnaký čas a eliminovanie rozptýlení pri zaspávaní. KBT tiež pomáha ľudom nahradiť negatívne myšlienky („Nikdy nezaspím.“) pozitívnymi alternatívami. („Je normálne, že to chvíľu trvá, kým zaspím.“)

Ktorá forma liečby nespavosti je najvhodnejšia pri depresii?

Ktorý prístup funguje lepšie – lieky alebo terapia? Oba majú svoje plusy aj mínusy. Štúdie ukázali, že lieky na nespavosť môžu pomôcť naštartovať lepší spánok svojim rýchlym účinkom. Takže sú často predpisované ľuďom, ktorí majú problémy so zaspávaním. Odborníci sú si ale vedomí faktu, že ak ľudia idú spať bez liekov, ich problémy sa často vrátia.

Naopak, v prípade spánkovo orientovanej KBT trvá dlhší čas, kým zaúčinkuje (štandardná terapia trvá okolo 8 až 12 týždňov). Výskumy tiež ukazujú, že pozitíva KBT sú trvácnejšie. Pri KBT získavate určitý „balík zručností“. Keď ich raz ovládate, máte ich do konca života. Štúdia z roku 2004 hovorí, že v prípade mladých pacientov a pacientov v strednom veku bola KBT efektívnejšia, než lieky na spanie.

Nájdenie špecialistu na spánkovo orientovanú KBT nie je jednoduché, keďže toto odvetvie je relatívne nové. Problémom sú tiež náklady. Väčšina zdravotných poisťovní prepláca lieky proti nespavosti, psychoterapiu však mnohé nepokrývajú.

KBT tiež vyžaduje spoluprácu zo strany pacienta, ale práca ktorá sa do toho vloží sa z dlhodobého hľadiska oplatí, a to kvôli trvalému zlepšeniu spánku. Lepší spánok môže zvýšiť energiu a zlepšiť náš pohľad na život. Podľa najnovších výskumov tiež potlačuje a zmierňuje depresie.

Čítajte ďalej Prečo spánok neprichádza?
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Blízke témy