Domov / / Liečba nespavosti

Liečba nespavosti

Posledná úprava 02.02.2018

Ak sa noc čo noc miesto spánku v posteli iba prehadzujete a prevaľujete z boku na bok, prípadne máte problémy so zaspávaním, je len logické, že ste potom cez deň ospalý a mrzutý. Možno ste už čo-to vyskúšali, ale proti nespavosti vám to nepomohlo. Netreba to však vzdávať, liečba nespavosti môže vyzerať rôzne. Dôležité je, poznať príčinu, kvôli ktorej dobre nespíte. To znamená, či máte zdravotný problém, napríklad trpíte chronickou bolesťou alebo skrytou chorobou, alebo máte emocionálny problém, teda stres alebo depresie. Ak sa vám podarí vyliečiť prvotný problém, podarí sa vám vyliečiť aj nespavosť.

Liečba nespavosti – možnosti

Medzi možnosti ako liečiť nespavosť patria zmeny v návykoch a správaní, zmena životného štýlu, užívanie liekov na spanie a v neposlednom rade doplnková liečba.

Liečba nespavosti pomocou zmeny návykov a zmeny životného štýlu

Pripraviť sa do postele znamená viac, ako len rozostlať periny. Spánkoví experti vedia, že kvalitu spánku ovplyvňujú mnohé veci. Zmeny návykov, správania a životného štýlu môžu zlepšiť celkovú kvalitu spánku. Tiež dokážete skrátiť čas, ktorý potrebujete na zaspávanie, a to aj bez vedľajších účinkov liekov na spanie. A najdôležitejšie je, že liečba nespavosti v tejto forme pretrváva dlhodobo.

Tu je zopár tipov, ktoré môžete vyskúšať:

  • relaxačné cvičenia, napríklad progresívna svalová relaxácia. Ak ležíte v posteli, môže vám svalová relaxácia pomôcť dostať z hlavy všetky myšlienky, ktoré sa vám tam neustále preháňajú. Môžete vyskúšať dychové cvičenie, riadenú meditáciu dychu, progresívnu svalovú relaxáciu.
  • zdravší spôsob myslenia. Zdravé zmýšľanie je spôsob, ako predchádzať a riešiť zdravotné problémy zmenou postoja a zmýšľania. Kognitívno-behaviorálna terapia je typ poradenstva, ktoré vám pomôže pochopiť, prečo máte problémy so spánkom a terapeut vám môže poradiť, ako situáciu riešiť. Kognitívno-behaviorálna terapia pomáha postupom času zredukovať prerušovaný spánok.
  • zmeny v životnom štýle, pričom ide o jednoduché záležitosti, ktoré môžete zmeniť a dosiahnuť tak dobrý spánok. Patrí sem zmena priestoru na spanie alebo celkového časového harmonogramu, sledovanie, čo a kedy ste zjedli a vypili, ale aj aktívnejšie fungovanie počas dňa. Dôležité je tiež dodržiavať pravidelný čas na zaspávanie a zobúdzanie, a to počas celých 7 dní v týždni. Snažte sa nedriemať cez deň.

Liečba nespavosti pomocou liekov na spanie

V niektorých prípadoch pomôžu krátkodobo tabletky na spanie. Z dlhodobého hľadiska však treba zmeniť životný štýl a spánkové návyky. Lekári odporúčajú užívať tabletky na spanie iba z času na čas, a navyše len krátkodobo. Nejde však o lieky prvej voľby, pokiaľ ide o liečbu chronickej nespavosti.

Toto odporúčanie ohľadom liekov platí pre každého, ale najmä pre starších ľudí. Závislosť na liekoch na spanie si môže vytvoriť každý. Tieto lieky navyše ovplyvňujú myslenie ľudí pri samotnom užívaní a tiež vzhľadom na ich prípadné dlhodobé užívanie.

Medzi lieky na spanie patria:

  • lieky na spanie na predpis, napríklad eszopiclone (Lunesta), ramelteon (Rozerem), zaleplon (Sonata) a zolpidem (Ambien). Ide o lieky prvej voľby pri krátkodobej nespavosti.
  • antagonisti receptorov pre Orexin. Tieto lieky blokujú chemické látky v mozgu, ktoré držia človeka v stave bdelosti, čím podporujú spánok.
  • bendzodiazepíny, ako napríklad diazepam (Valium), lorazepam (Ativan) a quazepam (Doral). Tieto lieky pomáhajú pri zaspávaní a zotrvaní v spánku. Sú to všetko lieky na predpis.
  • antidepresíva, ktoré majú ukľudňujúci alebo sedatívny účinok. Môžu vám pomôcť spať.
  • antihistaminiká, ktoré sa zvyčajne užívajú na alergie, môžu poskytnúť krátkodobú úľavu od nespavosti.
  • voľnopredajné lieky na spanie môžu tiež pomôcť, tiež však môžu mať vedľajšie nežiadúce účinky, napríklad spôsobujú ospalosť na ďalší deň. Navyše, časom už lieky na spanie nemusia účinkovať tak dobre ako na začiatku.

Doplnková liečba nespavosti

Ďalšia liečba nespavosti môže zahŕňať doplnkovú liečbu nespavosti a alternatívnu medicínu. Dve z najpopulárnejších možností alternatívnej liečby sú:

  • valerián, bylinný prípravok na spanie. Valerián sa javí ako bezpečný. Môže zlepšiť spánok, pokiaľ sa užíva jeden, dva týždne.
  • melatonín, hormón tvorený v mozgu. Možno ho kúpiť ako výživový doplnok. Melatonín sa používa pri liečbe pásmovej choroby a pri nekvalitnom spánku kvôli práci na smeny. Vedľajšie účinky melatonínu pri dlhodobom užívaní nie sú známe. Pravidelné užívanie melatonínu prekonzultujte so svojím lekárom.

Nespoliehajte sa na alkohol

Niektorí ľudia používajú ako pomôcku pri zaspávaní alkohol. Nie je to však vôbec dobrý nápad. Po požití alkoholu síce budete najskôr ospalý a pomôže vám zaspať. Zároveň však stúpa pravdepodobnosť, že sa v noci zobudíte a nebudete môcť zaspať. Na druhý deň potom budete znovu unavený.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Liečba nespavosti Priemerné hodnotenie: 4.5 (2 hodnotení­)

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac

Blízke témy