Domov / / / Ste príliš unavený na spánok?...

Ste príliš unavený na spánok? Poradíme, ako napriek tomu zaspať

Posledná úprava 30.11.2016

Byť natoľko unavený, že človek až nemôže zaspať, sa zdá byť riadny paradox. V skutočnosti to ale je dosť bežný jav a mnoho ľudí si týmto stavom prešlo. Možno sa aj vám preháňa hlavou myšlienka: „som tak unavený, prečo teda nemôžem zaspať?“

Pozrime sa bližšie na tento „nemôžem zaspať“ fenomén, aby ste v budúcnosti túto formu nespavosti dokázali prekonať.

Stav, kedy ste príliš unavený na to, aby ste zaspali, môže byť spôsobený dvoma hlavnými faktormi:

  • vaše telo je unavené, ale myseľ sa ešte neuvoľnila
  • vaše telo je príliš unavené

Tieto dve záležitosti sú hlavnou príčinou neschopnosti zaspať. Ak sa aj cítite unavený, môže byť myseľ stále v hyperaktívnom móde. Možno si robíte starosti, ste v strese alebo trpíte úzkosťou. V každom z týchto stavov je takmer nemožné zaspať!

Alebo ste jednoducho príliš vyčerpaný. Telo vysiela priveľa signálov do mozgu, takže je stále v strehu. Okrem týchto dvoch príčin sú samozrejme aj iné dôvody na nespavosť, ktoré môžu súvisieť s bolesťou či chorobou. Pozrime sa na dve vyššie spomenuté príčiny nespavosti a začneme napätou mysľou.

1) Neuvoľnená myseľ

Napriek tomu, že je vaše telo neuveriteľne unavené a pripravené na spánok, nedokážete zaspať kvôli hlave. Dôvodom je, že vaša myseľ nie je vo vhodnom stave. Áno, aj myseľ môže byť unavená a cítite, že potrebujete oddych, ale neschopnosť sústrediť sa a upokojiť sa má vplyv na celé telo.

Takže je v podstate vaše sústredenie rozptýlené. Dôvody môžu byť rôzne, liek je ale stále rovnaký. To, čo musíte urobiť, je dopriať si nejaký čas pred odchodom do postele na uvoľnenie a odpútanie sa od okolia. A nejde iba o relaxáciu, je to aj o sústredení a „zastavení“ mysle.

Tým myslíme, že by ste mohli namietať, že najlepší spôsob relaxu je ľahnúť si pred televízor. Ale nie je to tak. Myseľ by sa iba viac rozrušila a nabudila novými impulzami.

Ako to teda urobiť? Môžete skúsiť nasledovný trojkrokový postup:

a) Meditujte

Ak ste to niekedy skúšali, tak asi viete, že to účinkuje. Predstavte si, že je vaša myseľ pohár vody, ktorým ste celý deň hýbali. Len ak budete schopný zostať nehybne sedieť aspoň desať minút, má váš pohár vody šancu, aby v ňom zavládol úplný pokoj a nehybnosť.

Vaša myseľ sa môže konečne upokojiť.

b) Robte jednoduchú činnosť pozostávajúcu z jednej jedinej úlohy

Táto metóda je veľmi užitočná, ak si myslíte, že ste príliš unavený na to, aby ste zaspali. Je to tiež liek proti úzkosti a starostiam. Je vhodné stráviť aspoň krátky čas pred odchodom do postele pri činnostiach ako:

  • lúštenie krížovky
  • vyšívanie alebo štrikovanie
  • maľovanie alebo kreslenie obrazu

To, čo majú tieto činnosti spoločné je fakt, že sú pokojné, pomalé, tlmiace a sústredené. Mozog ich zvládne ľahko, pretože robí iba jednu vec. Určite si dokážete nájsť aj iné činnosti, tak skúšajte a užívajte si to.

c) Čítajte knihu

Stará dobrá klasická metóda ako zaspať funguje. Ak máte dobrý román, ktorý vás dostane do iného sveta, tak máte vynikajúci spôsob ako rozptýliť myseľ a vypudiť z nej všetky starosti dňa. Naopak, zameriate sa na novú čerstvú situáciu a vy sa upokojíte.

Ako vidíte, nejde o nič prevratné, iba osvedčené a spoľahlivé metódy, ktoré fungujú, ak ste príliš unavený na spánok.

2) Vyčerpané telo

Ak ste sa venovali nejakej extrémnej forme cvičenia alebo tréningu, tak chápete, čo myslíme. Ako by ste sa cítili po, povedzme, 14 hodinovej vysokohorskej túre? Človeka bolia nohy, ruky, vlastne úplne všetko. Nejde ale o bežnú bolesť, je to skôr pocit, akoby z vás vysali všetku energiu. A z toho potom vznikajú problémy a dobre známy pocit „nemôžem zaspať“. Pretože na to, aby ste zaspali, tiež potrebujete nejakú energiu. Človek potom zostane ležať a je zúfalý, že nie je schopný dopriať si oddych a zotavenie, ktoré by tak potreboval. Je jednoducho príliš unavený na to, aby vôbec zaspal.

Čo robiť v takomto prípade, ako zaspať pri extrémnom vyčerpaní? Pravdepodobne jediná vec, ktorej v takom stave budete schopný, je dať si niečo proti bolesti. Ak ale práve neležíte po spomínanej túre v stane, môžete skúsiť nasledovné kroky…

a) Doprajte si kúpeľ

Je to skvelý spôsob na uvoľnenie svalov. Teplo vám rozprúdi krv a pritom vytvorí príjemný pocit. Ako bonus môže slúžiť fakt, že následne zaspíte jednoduchšie aj preto, že vám po odchode z teplej vody telesná teplota mierne poklesne.

b) Dajte si masáž

Keď ide o uvoľnenie tela, masáž nič neprebije. Ak sa vám teda podarí presvedčiť partnera, aby vás pomasíroval, máte vyhraté.

c) Zmiernite bolesť

Ak sa vám nepodarí svaly aspoň trochu uvoľniť, nie je najhorším riešením ani tabletka proti bolesti. Len z toho neurobte návyk a pravidlo.

Pre vyčerpané telo je jediným liekom oddych a uvoľnenie. Ak máte iné triky, ako zaspať, smelo do toho. A nezabúdajte, nejde o celkom bežnú situáciu, ale ak sa do takej dostanete, skúste horeuvedené metódy.

Vždy je riešenie

Existuje ešte tretí možný dôvod, ktorý sme nespomenuli. A to, že máte rozhádzaný spánkový režim. Ak ste boli veľmi dlho hore (povedzme takých 40 hodín v kuse), môže sa vám ťažko zaspávať aj preto, že to vaše telo vlastne ani neočakáva.

Aj tu môže pomôcť meditácia a postupné uvoľnenie mysle. Hlavne nemyslite na to dotieravé „nemôžem zaspať“! Nezabúdajte, ak sa vám niekedy stane, že budete príliš unavený na to, aby ste zaspali, vždy sa dá nájsť nejaké riešenie. Takže dobrú a ničím nerušenú noc!

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac

Blízke témy