Domov / / / Máte problém zaspať? Tipy ako...

Máte problém zaspať? Tipy ako zaspať bez liekov

Posledná úprava 20.05.2017

Všetci dobre vieme, že teplé mlieko a horúci kúpeľ by vám mali pomôcť zrelaxovať pred spánkom, avšak mnohí z nás máme aj napriek tomu problém zaspať. Ako teda zaspať bez liekov? Skúste spánok prekabátiť alternatívnymi metódami.

Dýchajte ľavou nosnou dierkou

Táto metóda jogy má znížiť krvný tlak a upokojiť vás. Terapeuti radia ľahnúť si na ľavý bok a palcom zatlačiť pravú nosnú dierku. Metóda je obzvlášť dobrá pri návaloch tepla v menopauze, ktoré ženám bránia v spánku.

Stlačiť a uvoľniť

Uvoľnením všetkých vašich svalov pripravíte telo na spánok. Podľa odborníkov prekonáte problém zaspať, ak sa pomaly nádychnete, stlačíte prsty na nohách tak, akoby ste ich chceli stočiť pod nohy a potom uvoľníte. Znova sa nadýchnite, stiahnite lýtkové svaly, potom stehná, zadok, brucho, hruď, ramená a tak ďalej, až kým natiahnete celé svoje telo, stlačíte a uvoľníte každý jeden sval, pekne jeden po druhom. Ak ste napli každý sval od hlavy až po päty, vaše dýchanie by malo byť ustálené a vy by ste sa mali cítiť pripravený na spánok.

Pokúste sa ostať hore

Stanovte si za cieľ, že nezaspíte - vaša myseľ bude okamžite protestovať! Nazýva sa to spánkový paradox. Majte oči doširoka otvorené a opakujte: „Nezaspím.“ Mozog nespracúva dobre negatíva, takže si to vyloží ako povel k spánku, svaly v oku sa rýchlejšie unavia a vy máte úžasný recept, ako zaspať bez liekov.

Prehrajte si svoj deň

Zrekapitulovanie si detailov zo dňa vašu myseľ zbaví obáv a stresu. Spomeňte si na všetky rozhovory, pohľady a zvuky. Pomôže vám to dostať sa do mentálneho stavu, kedy ste pripravený na spánok, takže odbúrate napätie a tým odstránite aj problém zaspať.

Hýbte a gúľajte očami

Zatvorte oči a 3 krát pokrúťte očnými buľvami. Simuluje to totiž pohyb, ktorým sa vaše oči prirodzene hýbu počas spánku. Môže to taktiež pomôcť pri tvorbe melatonínu.

Zapojte predstavivosť

Vizualizačná meditácia najlepšie funguje, ak zapojíte aspoň 3 zmysly. Predstavte si samých seba v situáciách, v ktorých sa cítite spokojný – v tropickom raji, ako sa plachtíte na pokojných vodách či prechádzate kvetinovým poľom.

Skúmajte vaše „šťastné miesto“, predstavte si ako ovoniavate kvety, cítite trávu alebo piesok pod vašimi nohami alebo počujete vodu udierať o čln. Takýmto spôsobom by ste mali zrelaxovať, odstrániť problém zaspať, a teda rýchlo upadnúť do vytúženého spánku.

Pohmkávajte si

Táto meditačná technika jogy vám dopraje vytúžený pocit pokoja.

Sadnite si do pohodlnej pozície. Zatvorte oči, uvoľnite ramená i čeľuste, ale ústa majte jemne zatvorené. Zhlboka sa nadýchnite nosom a dýchajte do brucha, nie do hrude.

Jemne vydychujte vzduch z úst a pritom si hmkajte. Snažte sa hmkať počas celého výdychu a precíťte vibrácie vo vašej hrudi. Sústreďte sa na túto vibráciu počas 6 výdychov, potom chvíľu seďte v tichosti. Povedzte si : „Som pripravený na spánok, už nemám problém zaspať“, pomaly vstaňte a choďte do postele.

Stlačte tu!

Aj to je možnosť, ako zaspať bez liekov. Na ľudskom tele sa nachádzajú špeciálne miesta, ktoré pri jemnom ale pevnom stlačení podporujú spánok. Položte si palec na koreň nosa, presne medzi obočím, kde máte miernu priehlbinku. Držte po dobu 20 sekúnd, uvoľnite a dvakrát zopakujte. Následne si sadnite na kraj postele a preložte si pravú nohu cez ľavé koleno. Pokúste sa nájsť priehlbinu medzi vašim palcom a druhým prstom na nohe a pritlačte. Nakoniec, stále v polohe podporujúc pravú nohu, si nájdite miesto hneď za nechtom druhého prsta na nohe. Palcom a ukazovákom pravej ruky jemne stlačte prst na nohe.

Nájdite svoj spúšťač

Kľúčom k tomuto triku je vytvoriť si nejaký návyk pri zaspávaní. Vytvorte si ho v čase, kedy spíte dobre a potom ho použite, keď máte problém zaspať. Vymyslite niečo nezvyčajné ako napríklad hladenie si líca pri zaspávaní. Venujte plnú pozornosť pocitu, ktorý pri tomto pohybe cítite. Po dobu niekoľkých nocí si na pohyb telo zvykne a bude si ho spájať so spánkom. Vy tak svoje telo presvedčíte, že je unavené.

Dýchajte pokojne

Vaše dýchanie sa pri zaspávaní prirodzene spomaľuje. Na trhu môžete nájsť pomôcky, ktoré vyžarujú jemné svetlo a na strope odrážajú vlnivý pohyb vyjadrujúci dvíhanie a klesanie. Zosynchronizujte svoje dýchanie so spomaľujúcou sa vlnou a do 7 minút by ste mali zaspať.

Urobte si zoznam povinností

Večerné rozmýšľanie nad tým, čo všetko ešte musíme spraviť, je jednou z hlavných príčin nespavosti. Často je to preto, lebo máme strach, či sme na nejakú povinnosť nezabudli. Pred spánkom si preto napíšte zoznam vecí, ktoré máte spraviť a pustite ich z hlavy. Môžete si taktiež predstaviť, ako hádžete svoje myšlienky do zásuvky. To spôsobí, že budete pokojnejší a pripravený na spánok.

Tak už viete, ako zaspať bez liekov? Veríme, že váš problém zaspať čoskoro odstránite. Ak však napriek všetkej snahe problém pretrváva, obráťte sa na svojho lekára.

Čítajte ďalej 15 tipov pre lepší spánok
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Máte problém zaspať? Tipy ako zaspať bez liekov Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Blízke témy