Domov / / / Tipy ako zaspať po nočnej

Tipy ako zaspať po nočnej

Posledná úprava 05.02.2018

Ak ste sa aj vy stretli s problémom, ako konečne zaspať po nočnej, máme pre vás pár tipov. Je samozrejmé, že vnútorné telesné hodiny majú problém, ako sa nastaviť na spánok počas denného svetla. A je tiež faktom, že ľuďom pracujúcim na smeny sa v porovnaní s ľudmi pracujúcimi iba cez deň, dostáva oveľa menej hodín spánku.

Odborníci zo spánkového centra už od roku 1983 študovali rozdiely v spánku pri práci na smeny. Sledovali astronautov vo vesmíre, ktorí pracovali na smeny. Pri tomto výskume zistili, že astronauti z nočných smien spali až o jeden a pol, dokonca dve hodiny menej, než kolegovia, ktorí spali cez noc.

Ak pracujete na vrtnom poli a „šichty“ máte vždy rovnako, telo sa prispôsobí, pretože pracujete v rovnakom čase dlhé mesiace. Ale napríklad sestričky v nemocnici sa musia potýkať so spoločensky akceptovateľnými a neakceptovateľnými spánkovými vzorcami. Ak majú štyri noci za sebou nočnú a potom musia znovu prepnúť na dennú smenu, nemajú dostatok času na to, aby prepli aj ich vnútorné hodiny.

Odborníci sa zamerali na melatonín, farmakologickú intervenciu a hypnotiká a na ich vplyv na spánok. Tiež skúmali, ako rozhodí prirodzený telesný rytmus umelé osvetlenie, jeho vplyv na prerušovanie spánku. Okrem iného sa na základe tohto výskumu odborníci rozhodli vytvoriť novú formu osvetlenia, ktoré by bolo oveľa prijateľnejšie a príjemnejšie.

Čo urobiť, aby ste mohli zaspať po nočnej?

Ak sa snažíte zaspať po nočnej, pokúste sa izbu čo najviac zatemniť a „odstrihnúť“ od okolitých zvukov. A nemyslite si, že kompletné penzum spánku treba absolvovať v jednom kuse. Môžete zvoliť dva trojhodinové spánkové bloky, ak vám to takto vyhovuje lepšie.

Ľudia sa na lekárov často obracajú s otázkou, koľko hodín spánku denne potrebujú. Ale odpoveď nie je niekedy uspokojivá, pretože nie je jednoznačná. Koľko je dostačujúce množstvo spánku sa totiž od človeka k človeku líši. Závisí od človeka samotného, od jeho veku. Všetci vieme, že pokiaľ ide o spánok, adolescenti by dokázali preležať v posteli celé dni. Starší ľudia ale potrebujú menej hodín spánku. Zostať v posteli dlhšie tiež nie je vždy tým správnym riešením. Niekedy je to rovnako zlá voľba ako nemať spánku dostatok.

Jedna vec je však istá. Pokiaľ sa vám nedostáva dostatočné množstvo spánku, môže tento stav viesť k zdravotným problémom, častokrát tak závažným ako cukrovka alebo srdcový infarkt.

Skúsenosti odborníkov sú také, že ľudia nechodia k praktickému lekárovi primárne kvôli problémom so spánkom. Spomínajú ich ako sekundárne problémy, spájané s inými zdravotnými ťažkosťami. Nie je teda ľahké určiť, čo bolo prvé, či nespavosť alebo ďalšie ochorenie. Jedno je však isté, nedostatok spánku zohráva svoju rolu pri psychickom aj fyzickom zdraví.

Ak sa teda pýtate, ako zaspať po nočnej alebo ako zaspať vôbec, máme ešte ďalšie riešenie. Vstaňte z postele. Ak iba ležíte a rozmýšľate, prečo sa vám nedá zaspať, nemá zmysel, aby ste v tomto stave zostávali. Vstaňte a približne na dvadsať minút sa niečím zamestnajte. Potom sa skúste znovu uložiť do postele.

Ďalším problémom je, že sa ľudia snažia dohnať zameškané, a to aj v prípade spánku. Ale dobrý nápad to nie je. Ak sám sebe núkate až príliš možností na spánok, tlak na zaspávanie sa rozptýli počas celého dňa a môžete sa častejšie budiť na rôzne okolité ruchy. Ak ale spánok obmedzíte na päť až šesť hodín, dosiahnete v konečnom dôsledku oveľa kvalitnejší spánok.

Ak vás teda netrápi iba to, ako zaspať po nočnej, ale zároveň chcete zlepšiť kvalitu spánku, môžete preto urobiť veľmi veľa vecí. Určite ste už počuli o bežných záležitostiach ako vyhýbanie sa kofeínu vo večerných hodinách. S pribúdajúcim vekom však na schopnosť a kvalitu spánku čoraz výraznejšie vplýva aj konzumácia alkoholu – a to počas celého dňa. Dokonca aj niekoľko poobedných či večerných drinkov môže narúšať spánok v druhej polovici noci. Ak máte problémy so spánkom, vyhnite sa aj alkoholu.

Čítajte ďalej Prečo spánok neprichádza?
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Tipy ako zaspať po nočnej Priemerné hodnotenie: 4 2 hodnotení

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy