Domov / / / Prírodné prostriedky na spánok

Prírodné prostriedky na spánok

Posledná úprava 05.02.2018

Ak hľadáte liek, ktorý ukončí vaše trápenie s nespavosťou, tu je pár vecí, ktoré by ste mali vedieť. Niektoré prírodné lieky na spanie a liečivé bylinky vám môžu pomôcť nabudiť spánok. Výživové doplnky sú však považované za potraviny a nie lieky, preto ich výrobcovia nemusia testovať a dokazovať ich bezpečnosť a efektívnosť.

Čo je melatonín?

Melatonín je hormón, ku ktorého produkcii dochádza v mozgovom prívesku v strede vášho mozgu, ktorý je zodpovedný za riadenie cirkadiánnych rytmov tela. Cirkadiánne rytmy sú vaše denné rytmy, ako je cyklus zaspávania a zobúdzania. Hladiny melatonínu v krvi sú najvyššie pred spaním.

Pomáha melatonín so spánkom?

Melatonín môže podporiť spánok. Vedecké poznatky ukazujú, že melatonín dokáže skrátiť čas, ktorý potrebujeme na to, aby sme zaspali (tzv. „spánková latencia“), zvyšuje pocity ospalosti a môže predĺžiť trvanie spánku.

Melatonín sa úspešne používal na zlepšenie spánku u zdravých pacientov, tak ako aj pri pocitoch pásmovej choroby pri globálnom cestovaní. Tento prírodný hormón sa testuje ako liek na spanie u starších ľudí. Navyše sa vedci zameriavajú na to, či dokáže melatonín podporiť spánok u ľudí s depresiami.

Hrozia vám pri užívaní melatonínu nejaké riziká?

Melatonín, tak ako aj iné prírodné doplnky stravy, nie je regulovaný ani testovaný pri dlhodobom užívaní u ľudí. Niektorí ľudia spozorovali, že im melatonín spôsobuje mdloby a depresie. Iní zase tvrdia, že sa im s melatonínom podarilo rýchlo zaspať, ale uprostred noci už boli hore. Predsa len, štúdie ukazujú, že melatonín je bezpečný pri krátkodobom užívaní (3 až menej mesiacov).

Aká dávka melatonínu pomáha so spánkom?

Celý rad štúdii ukazuje, že len 0,1 až 0,3 miligramov môže byť pre väčšinu ľudí dostatočné. Experti tvrdia, že ľahko vstrebateľný melatonín je ako liek na spanie pravdepodobne efektívnejší než ťažko vstrebateľné formuly.

Je valeriána lekárska nápomocná ako liek na spánok?

Valeriána lekárska je bylinný extrakt. Je jednou z hlavných byliniek na úzkosť a nespavosť. Podľa niektorých zistení, valeriána dokáže skrátiť čas zaspávania a dokáže zlepšiť kvalitu spánku. Narozdiel od benzodiazepínov, ľudia nepociťujú po užívaní valeriány žiadne ranné mdloby. Iné zistenia zase nie sú až tak sľubné. Ukázali, že v porovnaní s placebom, valeriána neuľavila od úzkosti a nespavosti o nič lepšie ako placebo. Avšak niektoré zdroje podporujú myšlienku, že užívanie valeriány po určitú dobu (ako je niekoľko týždňov) môže byť viac účinné, ako len jedná dávka. Ľudia, ktorí majú problém so spánkom, postrehnú účinok skôr ako ľudia, ktorí majú bežne normálny spánok.

Hrozia vám pri užívaní valeriány lekárskej nejaké riziká?

Valeriána lekárska je dobre znášaná pri užívaní od 1 mesiaca po dobu 6 týždňov. Niekedy sa po jej použití môžu objaviť bolesti hlavy alebo „kocovina“. Niekoľko štúdií taktiež ukazuje, že valeriána po určitej dobe poškodzuje myslenie. Neboli pri nej však spozorované liekové interakcie s alkoholom. Pri valeriáne nebola taktiež spozorovaná žiadna „závislosť“ ku ktorej môže dôjsť pri iných liekoch na spanie. Niektorí ľudia hlásia pri valeriáne stimulujúci účinok.

Je harmanček bezpečným liekom na spanie?

Harmanček tiež patrí medzi populárne prírodné lieky na spanie, využíva sa už po stáročia. Táto bylinka má taktiež protizápalové a antibakteriálne účinky. Rumanček kamilkový sa najčastejšie užíva ako čaj na spanie. Ruman rímsky má horkú chuť a môže sa používať ako tinktúra. Oba tieto druhy harmančeku majú upokojujúce účinky, ktoré pomáhajú ľudom zrelaxovať a pripraviť ich na spánok.

Je piepor opojný bezpečným liekom na spanie?

Piepor opojný, tiež známy ako kava kava, je bylinným liekom, ktorý sa používa na stres, úzkosť a nespavosť. Piepor pôsobí prostredníctvom iného mechanizmu. Má relaxačné účinky bez narušenia pamäte a motoriky. Aj napriek tomu, že piepor má sedatívne účinky, v súčasnosti sa považuje za nebezpečný. Pri jeho užívaní sa objavili prípady s cirhózou, zápalom pečene či zlyhaním pečene, ktoré nasvedčujú tomu, že pri užívaní pieporu vzniká riziko pečeňovej toxicity.

Ako je to ohľadom tryptofánu?

Tryptofán je prekurzorom v syntéze serotonínu v mozgu. To znamená, že je to biochemická látka nevyhnutná pre tvorbu stabilnejšieho serotonínu. Počas neskorých 60. a 70. rokov štúdie o spánku usúdili, že neurotransmiter serotonín môže pri indukcii spánku hrať veľkú rolu. Neskôr výskum na zvieratách ukázal, že deštrukcia častí mozgu, ktoré sú domovom nervových buniek obsahujúcich serotonín, dokáže spôsobiť úplnú nespavosť. Čiastočné poškodenie týchto oblastí mozgu spôsobilo pokles spánku. Percento tejto deštrukcie určitých nervových buniek korelovalo s množstvom ortodoxného spánku.

Keďže tryptofán je prítomný v mlieku a niektorým ľudom horúce mlieko spôsobuje ospalosť, tryptofán sa stal vyhľadávanejším produktom na liečbu nespavosti. Avšak aj napriek tomu, niektorí ľudia na sebe po užití tryptofánu pozorovali príznaky syndrómu sklerodermie. Medzi tieto príznaky patrilo napnutie kože, bolesť kĺbov a svalov či mdloby. Títo ľudia na sebe taktiež pozorovali úzkosť, depresie a problémy s učením. V niektorých prípadoch dokonca spôsobil aj smrť.

Vedci neskôr potvrdili, že tieto úmrtia boli spôsobené práve užívaním aminokyseliny tryptofán. Vedľajšie účinky sa však neprejavili u všetkých ľudí, ktorí užívali tryptofán. Rovnako, nie všetkým ľuďom tryptofán s nespavosťou pomohol.

Účinok tryptofánu je aj naďalej skúmaný v najprestížnejších spánkových laboratóriách. Aj keď táto aminokyselina nie je dostupná vo forme prírodného doplnku stravy či lieku na spanie, ľahko môžete tryptofán zaradiť do vašej stravy v potravinách ako je moriak, syr, orechy, fazuľa, vajcia či mlieko. Zvýšiť hladinu serotonínu môžete taktiež konzumovaním jedál bohatých na sacharidy.

Čo je 5 hydroxytryptofán (5- HTP)?

5-HTP je derivát aminokyseliny tryptofán. Používa sa na zvýšenie hladiny serotonínu v tele. 5-HTP je taktiež predchodcom melatonínu , ktorý reguluje spánkové cykly.

Niektoré zistenia ukazujú, že 5-HTP dokáže zmierniť symptómy depresie, úzkosti a nespavosti. Iné štúdie ukazujú, že 5-HTP môže byť nápomocný pri kontrolovaní apetítu a bolesti. Iné naopak potvrdzujú neúčinnosť suplementácie 5-hydroxytryptofánu.

Aké množstvo 5-HTP sa užíva ako liek na nespavosť?

Riaďte sa inštrukciami na obale a poraďte sa s lekárom, aké iné lieky môžete popri 5-HTP užívať. Všetky prírodné produkty predstavujú riziko pri interakcii s liekmi.

Ako je to s kocúrnikom, mučenkou a chmeľom ako prírodnými liekmi na nespavosť?

Kocúrnik je stimulantom u mačiek, avšak existujú tvrdenia, že tento bylinný liek má u ľudí naopak sedatívne účinky, podobne ako valeriána.

Mučenka (tiež známa ako maypop) je ďalším prírodným liekom na spanie a sedatívom, ktoré sa používa na liečbu nespavosti a gastrointestinálnych problémov. Niektoré štúdie ukazujú, že mučenka má podobné upokojúce účinky ako benzodiazepíny.

Chmeľ je ďalšou bylinou, ktorá vám môže pomôcť so spánkom. Avšak jeho účinky sú stále skúmané.

Sú prírodné lieky na spanie a rôzne bylinky bezpečné?

Tak ako všetky iné lieky, aj prírodné lieky na spanie môžu mať nežiadúce vedľajšie účinky a riziká. Pri voľnopredajných liekoch, doplnkoch stravy a bylinných produktoch však pred ich dodaním na trh nie sú požadované overenia bezpečnosti. Konkrétna značka, ktorú si zakúpite môže mať nevhodné dávkovanie. Môžete dostať menšiu, alebo väčšiu dávku bylinného lieku ako ste mali v úmysle, čo môže byť nebezpečné pre deti a starších ľudí.

Je dôležité, aby ste boli plne oboznámení o užívaní liekov na spanie. Mali by ste vedieť čo užívate a vedieť ako rozlíšiť, ktoré prírodné lieky vaše zdravie podporia a ktoré zase zvýšia riziko choroby.

Čítajte ďalej Lieky na spanie bez predpisu
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy