Prečo je zdravšie spávať na ľavom boku

Posledná úprava 17.03.2021

Všetci vieme, že dĺžka a trvanie spánku je veľmi dôležité pre psychické a fyzické zdravie človeka. Zdá sa však, že aj poloha pri spánku môže byť ďalším z dôležitých faktorov pri snahe zabezpečiť si optimálne zdravie.

Pre mnohých ľudí je spanie na ľavom boku cestou k lepšiemu zdraviu a lepšiemu spánku. Teória vychádza z ajurvédskej medicíny, čo je holistický prístup k zdraviu, ktorý pochádza z Indie.

Prečo by sme teda mali spať na ľavom boku? Údajne je to dobré pre naše trávenie, chrbát a dokonca pre srdce. To všetko kvôli polohe rôznych vnútorných orgánov. Nižšie nájdete šesť potenciálnych prínosov, ktoré súvisia s ležaním na ľavom boku.

Posilňuje to lymfatický systém

Podľa ajurvédskej medicíny, spanie na ľavej strane dovoľuje telu lepšie filtrovať lymfatické tekutiny a odpad cez lymfatické uzliny, pretože ľavá strana tela je dominantná lymfatická strana. Výskum vedcov zo západných krajín tiež zistil, že spanie na ľavom boku pomáha telu spracovať odpadový materiál z mozgu. Naopak, spanie na pravom boku môže znížiť efektivitu lymfatického systému.

Údajne sa tak zlepšuje trávenie

Pokiaľ ide o trávenie, možno preferovať spanie na ľavej strane oproti pravému boku jednoducho kvôli gravitácii. Ležanie na ľavom boku umožňuje odpadu z potravy jednoduchší pohyb z hrubého čreva do zostupnej časti hrubého čreva (čo v preklade znamená, že stúpne pravdepodobnosť nutkania na stolicu po prebudení). Pri spaní na ľavom boku umožňujete žalúdku a pankreasu „visieť“ prirodzene (žalúdok sa nachádza na ľavej strane tela). Tým sa udržiava tvorba pankreatických enzýmov a pokračovanie iných tráviacich procesov.

Je to dobré pre vaše srdce

Lekári už dlhú dobu tehotným ženám odporúčajú, aby spali na ľavom boku, a to kvôli zlepšeniu cirkulácie krvi k srdcu. A ak nie ste tehotný a dokonca ani žena, spánok na ľavom boku pomáha srdcu pri neustálej činnosti, pretože gravitácia môže uľahčiť jednak lymfodrenáž smerom k srdcu a aortálny krvný obeh smerom od srdca. Treba však povedať, že sa vedú diskusie o tom, či je pre srdce lepší spánok na ľavom alebo na pravom boku.

Je to ideálna poloha pre tehotné ženy

Spánok na ľavej strane nie je pre tehotné ženy dobrý iba kvôli zlepšeniu prietoku krvi. Pomáha tiež uľaviť tlaku na chrbát, maternica takto netlačí na pečeň, zvyšuje sa prietok krvi do maternice, k obličkám a ku plodu. Z tohto dôvodu lekári zvyknú odporúčať tehotným ženám prespať čo najväčšiu časť noci na ľavej strane.

Môže to zmierniť pálenie záhy

Poloha na ľavom boku môže zmierniť symptómy refluxu žalúdočných štiav. Opäť, dôvodom je, že sa žalúdok nachádza na ľavej strane. Takže naopak, ak ležíte na pravej strane, vaše príznaky sa môžu zhoršiť. Účinok je v podstate okamžitý. Ak vás po jedle zvykne potrápiť pálenie záhy, skúste si na desať minút ľahnúť na ľavý bok.

Môže to zmierniť bolesti chrbta

Ľudia, ktorí trpia bolesťami chrbta, si môžu pomôcť spaním na ľavom boku. Jednoducho preto, že tak môžete zmierniť tlak na chrbticu. A keďže sa potom budete cítiť lepšie a pohodlnejšie, zvýšia sa vaše šance na dobrý nočný spánok.

Poznámka

Zatiaľ čo všetky tieto faktory poukazujú na presvedčivé dôvody, prečo začať spať na ľavom boku, je dôležité poznamenať, že niektorým ľuďom – vrátané ľudí s ochoreniami srdca, spánkovou apnoe, glaukómom (zeleným zákalom) a syndrómom karpálneho tunelu – spánok na boku vôbec neprospieva. Ak si nie ste istý, aká poloha by bola pre vás najlepšia, poraďte sa so svojim lekárom.

Ako na to

Ak ste prichystaný na zmenu, zistíte, že vytvorenie nového spánkového návyku, teda spanie na ľavom boku, si bude vyžadovať určitý čas. Uľahčiť prechod na nový spôsob spania by vám mohlo niekoľko jednoduchých stratégií. Napríklad môžete vyskúšať celotelový vankúš, ktorým si podložíte chrbát, takže pre vás bude ťažšie pretočiť sa počas spánku z ľavého boku do inej polohy. Pomôcť by tiež mohlo, ak skúsite spať na opačnej strane postele ako normálne. Takže nebudete pociťovať v rámci svojej „spánkovej orientácie“ nejaký rozdiel.

Tiež je dôležité zvoliť matrac vhodný na spánok na boku. Spanie na boku môže vyvíjať tlak na boky a ramená, preto je dôležité vybrať mäkší matrac, ktorý vám pomôže zmierniť tlak v týchto oblastiach. Tiež sa uistite, že si vyberiete matrac, ktorý podporí chrbticu, aby ste mohli odpočívať v prirodzenom zarovnaní. A samozrejme, nech už si zvolíte akýkoľvek matrac, malo by sa vám na ňom určite ležať pohodlne. Kombinácia pohodlnej postele a spánkovej pozície podporujúcej zdravie s istotou zvýši vaše šance na dobrý a kvalitný spánok. Takže sa každé ráno po zobudení budete cítiť výborne.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac