Domov / / Nespavosť v noci - ako si pomô...

Nespavosť v noci - ako si pomôcť?

Posledná úprava 04.02.2018

Nastavíte si budík na 6 ráno, ale už po tretí deň sa tento týždeň miesto o 6 zobudíte o 1 ráno. Viete, že potrebujete viac oddychu, ale trvá vám to dlhý čas znova zaspať. Ak už nakoniec zaspíte, predtým, než si to uvedomíte, váš budík zvoní.

Ak vám to znie povedome, pravdepodobne máte bežnú formu nespavosti, ktorá vám sťažuje spanie. Dobrou správou však je, že existujú kroky, ktorými sa môžete dopracovať k vytúženému spánku.

Správne spánkové návyky

Zmeňte svoje návyky pre lepší spánok. Napríklad, počas dňa by ste mali:

  • Vyhnúť sa zdriemnutiam
  • Pravidelne cvičiť
  • Ísť počas dňa na čerstvý vzduch. Prirodzené svetlo vám pomôže navodiť zdravý spánkový cyklus.

Večer si dajte pozor na pár bežných narušiteľov spánku.

Niektoré tipy na zapamätanie:

  • Vyhnite sa kofeínovým nápojom
  • Vyhnite sa alkoholu
  • Pokúste sa pred spánkom nejesť veľké porcie jedla
  • Vyhnite sa pred spánkom emocionálnym diskusiám

Držať sa pravidelného spánkového plánu je taktiež dôležité – počas týždňa aj víkendov. Pokúste sa chodiť spať a vstávať v ten istý čas každý deň.

Kedy sa obrátiť na lekára?

Klinický psychológ radí, položiť si tieto 3 otázky:

  1. Zobúdzate sa v noci najmenej 3 krát do týždňa?
  2. Trvá vám to viac než 30 minút opäť zaspať?
  3. Je tomu tak už viac ako 30 dní?

Ak ste odpovedali na tieto otázky áno, obráťte sa na svojho lekára. Spolu popracujete na tom, aby ste zistili, čo spôsobuje vašu nespavosť v noci.

Medzitým vám môže predpísať lieky na nespavosť. Môžete sa taktiež poradiť s vaším lekárom o využití voľnopredajných liekov. Zatiaľ čo vám s vašou nespavosťou v noci budú pomáhať lieky, môžete skúsiť iné liečby.

Váš lekár vám môže odporučiť spánkový výskum. Ten môže byť vykonaný buď v spánkovom laboratóriu alebo taktiež aj doma.

Počas výskumu vás experti monitorujú ako spíte, aby preskúmali, či máte spánkovú apnoe, syndróm nepokojných nôh alebo iné liečiteľné ochorenie.

Ak vaša nespavosť v noci nie je spojená s fyzickým zdravotným problémom, váš doktor vás môže odporučiť ku psychiatrovi, psychológovi alebo inému terapeutovi. Tí vám môžu pomôcť relaxačnými cvičeniami, behaviorálnou terapiou či inými metódami na navodenie lepšieho spánku.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

Čítajte viac