Domov / / Ako znovu zaspať do 10 minút?

Ako znovu zaspať do 10 minút?

Posledná úprava 05.02.2018

Zobudíte sa uprostred noci, zistíte, že sú ešte len tri ráno, a teda môžete ešte pár hodín spať, kým budete musieť vstávať. Akurát, že neviete znovu zaspať. Čo teraz? Čo môžete robiť? Tu je sedem stratégií, ktoré môžete použiť, aby ste sa znovu pohrúžili do ríše snov.

1) Zbytočne nesvieťte

Cestou na záchod nemusíte pozažínať všetky lampy, ktoré stretnete. Svetlo je stimulant, pretože mozog a telo interpretujú svetlo ako signál, že treba byť v pohotovosti. A je jedno, či svetlo vychádza zo slnka alebo z lampy. Mali by ste sa preto snažiť, aby ste sa mu vyhli a zapnúť iba tú lampu, ktorú nutne potrebujete. Bolo by najlepšie, aby ste trafili potme. Ale pár minút slabého svetla vám určite neuškodí. Čím je svetlo výraznejšie a čím dlhšie ste mu vystavený, tým vyšší stav pohotovosti u vás navodí.

2) Čítajte, aby ste unavili oči

Pamätáte si, ako ste v škole bojovali s problémom nezaspať a zostať hore pri čítaní učebníc a poznámok v zošite? Berte to ako podmienený reflex. Ak sa márne snažíte znovu zaspať, prelistujte si knihu alebo časopis z nočného stolíka. Dávajte ale pozor na výber, nemal by to byť napínavý triler, ktorý vám rozbúši srdce. To by vás miesto utlmenia nabudilo. A znovu, nevystavujte sa príliš silnému svetlu, stačí malá lampička na čítanie, ktorá sa dá pripojiť ku knihe.

3) Používajte mozog

Ak neviete po zobudení znovu zaspať a chcete radšej niečo robiť, miesto, aby ste sa v posteli nespokojne prevaľovali a prehadzovali, určite nesiahajte po telefóne, tablete, počítači či televízii. Elektronické prístroje vyžarujú svetlo, ktoré vám môže brániť v opätovnom spánku. Obzvlášť sa vyhýbajte tej technike, ktorú musíte mať blízko tváre. Namiesto toho robte mentálne cvičenie. Napríklad cyklisti si môžu predstavovať, ako si pred jazdou pripravujú bicykel. Pekne krok po kroku.

4) Zostaňte ležať

Je jedno, či na chrbte, na boku alebo na bruchu, vyberte si pozíciu, ktorá vyhovuje vám. Len nezačnite blúdiť po byte. Ak vstanete alebo si na dlhšiu dobu sadnete, môže to vaše telo interpretovať tak, že už nemá znovu zaspať a má zostať hore. Ak sa po nechcenom prebudení potrebujete niečím zamestnať, zostaňte pri tom ležať.

5) Nezačnite niečo jesť

Možno si myslíte, že ak niečo narýchlo zhltnete, pomôže vám to znovu zaspať. Nočné vyjedanie vám ale akurát znižuje šance na opätovný spánok. V skutočnosti vám nočné hody narušia spánok aj do budúcna. Veľmi ľahko môžete naučiť svoj mozog a telo na to, že budú v noci očakávať nejaké jedlo, čím si narušíte návyk na vstávanie. Ak to inak nejde, a niečo predsalen zjesť musíte, v poriadku. Ale do budúcna sa snažte odolať škvŕkaniu v žalúdku a trénujte silu vôle. Zabránite tak vzniku nezdravého návyku nočných návštev v chladničke.

6) Skúste progresívnu relaxáciu

Stále nemôžte po zobudení znovu zaspať? Skúste progresívnu relaxáciu, čo je technika na zníženie svalového napätia. V jednom momente je potrebné zamerať sa iba na jednu svalovú skupinu. Uvoľnenie tela vám pomôže uvoľniť myseľ. Naopak, napätie vo svaloch signalizuje mozgu, že má zostať v strehu. Ak ale uvoľníte svaly, vyšlete signál, že je čas na spánok. Robte dlhé a hlboké nádychy a začnite s najväčšou skupinou svalov, vyberte si napríklad stehná alebo chrbát. A pomaly sa prepracujte k menším svalom na rukách a na tvári.

7) Nedobiehajte zameškaný spánok

Ak ste veľmi unavený po poloprebdenej noci, neurobte tú chybu, že budete chcieť spánok dobehnúť na ďalší deň. Potrebujete predsa „potrestať“ mozog za to, že vám bránil predošlú noc znovu zaspať. A navyše nechcete, aby sa to stalo pravidlom. Ak si doprajete dlhú poobednú siestu alebo niekoľko krátkych šlofíkov, iba tým vytvárate nezdravý vzorec pre mozog a telo, ktoré dostávajú povolenie zostať hore aj uprostred ďalšej noci.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac