7 najlepších minerálov a vitamínov na suchú pokožku na tvári a na tele

Posledná úprava 20.01.2021

Koža je najväčší orgán ľudského tela, ktorý chráni vnútorné orgány pred chorobami a toxínmi. Avšak z neznámych dôvodov vaša pokožka môže byť suchá a môže tak ovplyvniť váš vzhľad aj zdravie. V skutočnosti existuje mnoho činiteľov, ktoré spôsobujú suchú pleť. Medzi tieto činitele patria nesprávna hygiena, vystavovanie sa slnku, problémy so štítnou žľazou, dehydratácia, suché podnebie, chemikálie, cukrovka, alkohol, kofeín a rôzne kožné problémy. Suchá pleť vám podkope sebavedomie aj vašu krásu, ale netreba zúfať, pretože aj na tento problém existuje riešenie.

Vitamíny na suchú pokožku

Zinok

Ako vitamín A, tak aj zinok je jedným z najdôležitejších minerálov pre suchú pleť, pretože je nevyhnutnou súčasťou fyziologických funkcií vrátane štruktúry enzýmov, bielkovín a génovej regulácie. Tento minerál hrá dôležitú rolu v podpore imunitného systému, hojení rán a syntetizácii bielkovín. Zinok prispieva k stavbe bielkovín, buniek, hojeniu rán a taktiež bojuje proti škodlivým účinkom UV žiarenia a zápalom. Užívaním zinku nielenže zmiernite závažnosť suchej pleti, ale taktiež zinok pomáha zmierniť príznaky akné a podporiť zdravie pleti. Môžete si prečítať aj o tom, ako súvisí zinok s vypadávaním vlasov. [1]

Riziká nedostatku zinku:

  • Zvýšený výskyt strií, psoriáza, dermatitída, vredy, akné atď.
  • Zvýšený výskyt škvŕn na tvári
  • Znížená pružnosť a flexibilita pleti
  • Znížený apetít
  • Nedostatok zinku sa taktiež spája s bulímiou a anorexiou

Vitamín C

Pre reguláciu bielkoviny kolagén je potrebný vitamín C, ktorý je jedným z najúčinnejších, pokiaľ ide o vitamíny na suchú pleť. [2] Vitamín C dokáže podporiť zdravie pleti, zlepšiť vzhľad pleti, zmierniť vrásky, predísť nežiadúcim účinkom UV žiarenia, zmierniť suchú pleť, zlepšiť hojenie rán a redukovať jazvy. [3] Okrem toho vitamín C zmierňuje starnutie pleti a stimuluje produkciu kolagénu.

Riziká nedostatku vitamínu C:

  • Nedostatok vitamínu C vedie k šupinatej, zvráskavenej a suchej pleti
  • Spôsobuje folikulárnu hyperkeratózu (Hyperkeratosis pillaris)
  • Spôsobuje depresie
  • Spôsobuje zmeny nálad
  • Spomaľuje proces hojenia rán
  • Spôsobuje bolesť kĺbov
  • Spôsobuje anémiu
  • Spôsobuje zápal a krvácanie ďasien
  • Spôsobuje pomalší rast vlasov
  • Spôsobuje nemožnosť obnoviť tkanivá v koži, kostiach, chrupavke, šľachách, väzoch, zuboch a v cievach

Zdroje bohaté na vitamín C:

Zvýšiť príjem vitamínu C môžete vďaka jedlám ako je petržlen, bazalka, tymian, pažítka, koriander , jahody, citrusové ovocie, kivi, ružičkový kel, brokolica, tmavá listová zelenina, guava a paprika. Pre zvýšenie príjmu vitamínu C pomocou jedla je ich konzumácia najlepšia v surovej forme.

Vitamíny na suchú pokožku počas zimy

Vitamín A

Vitamín A nie je iba dôležitým vitamínom pre naše zdravie ale taktiež aj pre starostlivosť o pleť, obzvlášť suchú pleť. [4] Dokáže výborne bojovať proti starnutiu pleti a suchej pleti. Ak chcete predísť pigmentácii, vráskam a zmierniť suchú pleť, mali by ste do každodenného jedálnička zahrnúť viac vitamínu A. Ak budete užívať dostatok vitamínu A, vaša pleť bude postupne jemnejšia a zdravšia. [5] [6]

Riziká nedostatku vitamínu A:

  • Nedostatok vitamínu A spôsobuje šupinatú a keratinizovanú pleť
  • Spôsobuje suchú a drsnú pokožku
  • Spôsobuje folikulárnu hyperkeratózu
  • Spôsobuje tmavnutie pleti
  • Spôsobuje bolesť brucha, kostí a svalov
  • Prispieva k popáleninám, úpalom, ranám, oparom, psoriáze, ekzémom, akné atď.

Výborným zdrojom vitamínu A je ananásový melón, mrkva, pomaranč, listová zelenina, vajíčka, syr, nízkotučné mlieko, tekvica atď.

Vitamíny B komplexu

Ak túžite po zdravej pleti, obzvlášť po zbavení sa suchej pleti, mali by ste do vášho každodenného jedálnička zahrnúť vitamín B pretože práve vitamín B je skvelý v boji proti suchej pleti. [7] Vitamíny B sú esenciálne pre vaše celkové zdravie vrátane zdravia pleti. Napríklad vitamín B1 dokáže podporiť cirkuláciu krvi, zatiaľ čo vitamín B3 dokáže predísť akné. Vitamín B6 dokáže stimulovať produkciu enzýmov, podporiť metabolizmus a podporiť transport kyslíka.

Riziká nedostatku vitamínu B:

  • Nedostatok vitamínu B12 spôsobuje starnutie a vedie k anémii
  • Nedostatok vitamínu B6 spôsobuje vyrážky, popraskanú kožu, depresie, zmätenosť a anémiu
  • Ak trpíte nedostatkom vitamínu B1 a vitamínu B2, máte väčšie riziko výskytu depresie a popraskanej kože
  • Ak zase trpíte nedostatkom vitamínu B9, hrozí vám riziko anémie a hnačky

Výborné zdroje vitamínov B:

  • Vitamín B môžete nájsť v hrozienkach, orechoch, žĺtkoch, v celozrnných výrobkoch a v cereáliách
  • Vitamín B3 sa vyskytuje v mrkve, brokolici, paradajkách atď.
  • Vitamín B9 sa vyskytuje v ovocí, obilninách a v mäse
  • Vitamín B2 sa vyskytuje v tmavej listovej zelenine, vajíčkach a v mlieku
  • Vitamín B6 v necitrusovom ovocí, zemiakoch, pečeni, v hydine a rybách
  • Vitamín B12 v mliečnych výrobkoch, mäse, zelenine a pod.

Vitamín E

Vitamín E je pravdepodobne jedným z najdôležitejších vitamín pre suchú pleť. Dôvodom je, že vitamín E je skvelým antioxidantom, ktorý dokáže eliminovať voľné radikály v tele. [8] Voľné radikály môžu byť spôsobené vystavením sa slnku, znečistením a fajčením a sú faktorom, ktorý spôsobuje starnutie pleti. Z toho teda môžeme vyvodiť, že vitamín E je veľmi dôležitým vitamínom pre naše zdravie a pleť. Okrem toho vitamín E pozitívne vplýva na vlasy, dokáže redukovať strie, vrásky a starecké škvrny. Pri užívaní vitamínu E bude vaša pleť žiarivá a jemná počas každého dňa.

Riziká nedostatku vitamínu E:

  • Vaše vlasy a pleť budú suchšie
  • Hrozí vám väčšie riziko mdlôb a kŕčov
  • Na vašej pleti sa objavia starecké škvrny
  • Znižuje sexuálnu túžbu

Výborné zdroje vitamínu E:

Pre zvýšenie príjmu vitamínu E by ste mali konzumovať tofu, špenát, orechy, slnečnicové semená, avokádo, mäkkýše, ryby, rastlinné oleje, brokolicu, tekvicu, dyňu, arašidy, pšeničné klíčky, listovú zeleninu a pod.

Vitamín K

Tak ako iné vitamíny pre suchú pleť, aj vitamín K je faktorom, ktorý dokáže zmierniť tmavé kruhy pod očami, tak ako aj zmierniť suchú pokožku. [9] Vedeli ste, že vitamín K hrá v našom tele dôležitú úlohu? Tento vitamín prispieva k prevencii zrážania krvi, slabých kostí, zmierňuje svrbenie a eliminuje popraskané žilky, jazvy, strie, popáleniny a škrabance.

Riziká nedostatku vitamínu K:

  • Nedostatok vitamínu K spôsobuje krvácanie, oneskorené zrážanie krvi
  • Vaše kosti budú slabšie
  • Budete mať väčšie riziko vzniku osteoporózy a slabých kostí

Výborné zdroje vitamínu K:

Pre zvýšenie príjmu vitamínu K môžete konzumovať sušenú bazalku, zelenú listovú zeleninu ako je varený kel, šalátovú zeleninu ako je cibuľová vňať, jarnú cibuľku, zeleninu ako je ružičkový kel, koreniny, chili, ibištek jedlý, pór, fenikel, asparágus, nakladanú zeleninu, varené sójové bôby, olivový olej, sušené ovocie ako sú slivky a tak ďalej. Vitamín K môžete nájsť v mnohých jedlách a preto by ste to mali využiť a konzumovať tieto jedlá namiesto užívania výživových doplnkov. Pred užívaním doplnkov výživy sa poraďte s lekárom.

Vitamín D

Vitamín D je dobre známy pre jeho schopnosť liečiť krivicu, podporovať kosti, liečiť bolesť kostí, úbytok kostnej hmoty a pre schopnosť predísť nedostatku vápnika a zlyhaniu obličiek. Vitamín D je taktiež nápomocný pri liečení ciev, pri vysokom krvnom tlaku, vysokom cholesterole, obezite, pri oslabení svalov, vitiligo, psoriáze, lupuse a pri aktinickej keratóze. Tento vitamín taktiež hydratuje vašu pleť a je zodpovedný za správne fungovanie tkanív. Vitamín D a pleť sú úzko prepojené, pretože máte väčšiu šancu, že sa u vás vyskytne nejaké ochorenie práve kvôli nedostatku vitamínu D. [10] [11]

Riziká nedostatku vitamínu D:

  • Hrozí vám väčšie riziko srdcovo- cievneho ochorenia
  • Deťom hrozí astma
  • Predstavuje väčšie riziko rakoviny kože
  • Spôsobuje oslabenie kostí
  • Spôsobuje oslabený imunitný systém
  • Spôsobuje väčšie riziko starnutia pleti

Výborné zdroje vitamínu D:

Pre zvýšenie príjmu vitamínu D sa odporúča dopriať pleti viac slnka a zahrnúť vitamín D do vášho každodenného jedálnička prostredníctvom konzumácie oleja z treščej pečene, tuniaka, sardiniek, vajíčok, mlieka, pomarančového džúsu, ovsenej kaše, syru, vaječného likéru, margarínu, cereálií, mandľového mlieka a podobne.

Preto je vitamín D jedným z najlepších minerálov pre suchú pleť.

Rozdiel medzi dehydrovanou a suchou pleťou

Dehydrovaná pleť je smädná pleť. Symptómy sa síce prekrývajú s príznakmi suchej pleti, ktorá je zvyčajne napätá, svrbivá a podráždená. Dehydrovaná pleť je citlivá, šupinatá a matná. Riešením sú produkty starostlivosti o pleť, k tomu správna strava a životný štýl, ktoré podporia množstvo vlahy v pokožke, prípadne podporia jej schopnosť naviazať viac vody.

Dehydrovaná pleť verzus suchá pleť

U každého sa môže objaviť dehydrovaná pleť, aj u ľudí so suchou pleťou. Dehydrovaná pleť môže vzniknúť kvôli strave, životnému štýlu, nesprávnemu používaniu produktov starostlivosti o pleť aj kvôli faktorom životného prostredia. Znamená to, že môžete mať pokožku, ktorej chýba prirodzene ako maz, tak aj voda. Dokonca aj dehydrovaná pleť môže byť na pocit mastná a napnutá.

Na rozdiel od suchej kože, čo je typ pleti definovaný ako pleť s nedostatkom mazu alebo oleja, je dehydrovaná pleť stav spôsobený nedostatkom vlahy. Celkovo platí, že má suchá pleť malé póry, pretože folikuly nie sú roztiahnuté, keďže z nich uniká iba veľmi málo mazu. Na rozdiel od toho, dehydrovaná pleť má pod lupou drobné trojuholníkové jemné línie. Je to fenomén podobný praskaniu pôdy v dôsledku dlhodobého sucha. Znamená to, že jemné línie na čele nie sú nevyhnutne príznakom dehydrovanej kože.

Aby ste si skontrolovali, či máte dehydrovanú pleť, skúste test uštipnutím. Ak sa uštipnete na chrbte ruky, dehydrovaná koža zostane na niekoľko sekúnd v tejto pozícii, než sa znovu vráti naspäť. Naopak, dobre hydratovaná pleť sa vráti okamžite do pôvodného stavu.

Ako vyzerá dehydrovaná pleť?

Najvrchnejšia vrstva pokožky, stratum corneum, je tvorená keratinocytmi. Keratinizované bunky tvoria nerozpustnú bariéru, ktorá udržiava vodu uzamknutú v pleti a dráždidlá odstraňujúce vlhkosť mimo kože. Keď je koža dehydrovaná, začína sa jej normálna funkcia narúšať, čo ďalej vedie k strate vlhkosti. V dôsledku toho sa externé dráždivé látky môžu ľahko dostať do epidermy. Tam spôsobujú svrbenie a zvýšenú citlivosť. Nedostatok vlhkosti zabraňuje normálnej premene kožných buniek. Vaša pokožka potom zostane matná a šupinatá.

Dehydrovaná pleť môže vyzerať podobne ako suchá pleť, keď sa to ale všetko zráta dokopy, sú príznaky dehydrovanej pleti trochu rozdielne. Dehydrovaná pleť je:

  1. svrbivá
  2. matná
  3. napnutá
  4. citlivá
  5. šupinatá
  6. môžu sa objavovať vyrážky
  7. môže byť mastná a suchá súčasne

Čo robiť so „smädnou“ pleťou

Pretože je dehydrovaná pleť smädná, mala by sa vaša starostlivosť o dehydrovanú pleť zamerať na nahradenie vlahy a nie olejov. Ak používate prípravky na čistenie pleti, vyhýbajte sa druhom na základe mydla. Tie majú tendenciu vyťahovať z pokožky vlhkosť. Namiesto toho používajte produkty, ktoré zvyšujú hladinu hydratácie pokožky.

Dehydrovaná pokožka je tiež náchylná na tvorbu vrások. Ženy používajú potom akékoľvek sérum na zmiernenie vrások, niekedy tak zhoršujú problém s pleťou, ktorý je spôsobený iba nedostatkom vody. Pleť môže byť dehydrovaná kvôli nesprávnemu používaniu produktov starostlivosti o pleť. Preto dbajte na to, aby vaše sérum proti príznakom starnutia obsahovalo zložky, ktoré podporia hydratáciu pleti či schopnosť kože zadržiavať vlhkosť.

Vitamín B, hlavne B3 a B5, má preukázaný účinok na hydratáciu pleti. Vitamíny C, B a E bojujú proti dehydratácii, rovnako proti vráskam a hyperpigmentácii.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac