Zosvetlenie pokožky pomocou vitamínu C – 7 faktov, ktoré musíte poznať

Posledná úprava 31.07.2020

Vitamín C je jednou z najhojnejšie sa vyskytujúcich výživných látok v prírode. Štúdie preukázali jeho užitočnosť pri podpore zdravia a boja proti infekciám. V posledných rokoch narástol aj zoznam výhod vitamínu C v starostlivosti o pleť. Od vyliečenia bežného prechladnutia sa vitamín C prepracoval až k vedúcej úlohe ako jeden z najdôležitejších postupov ošetrovania pleti proti príznakom starnutia. Pomáha, pokiaľ ide o zosvetlenie pokožky aj odstránenie pigmentových škvŕn.

7 rýchlych faktov týkajúcich sa pigmentácie kože

Aby sme pochopili, ako fungujú vitamíny, ak ide o zosvetlenie pleti, predstavíme si niekoľko základných faktov, ktoré by ste mali vedieť o pigmentácii pokožky.

  • Farba kože pochádza z pigmentu s názvom melanín. Tento pigment je tvorený melanocytmi, typom buniek nachádzajúcim sa hlboko v koži.
  • Melanocyty menia aminokyselinu, nazývanú tyrozín, na melanín. Využíva na to enzým nazývaný tyrosináza.
  • Tieto pigmenty sú potom prenášané do vrchných vrstiev pokožky, kde sa ukladajú.
  • Čím viac melanínu sa tvorí, tým je vaša pokožka tmavšia.
  • Melanín sa vyskytuje vo dvoch formách. Môže to byť svetlejší, nažltlý pheomelanin, alebo tmavší, hnedý eumelanin.
  • Zvýšiť činnosť melanocytov môžu mnohé veci. Vystavenie sa slnku, estrogénová nerovnováha, niektoré lieky a pozápalová hyperpigmentácia, to všetko zvyšuje tvorbu melanínu.
  • UV žiarenie, fajčenie a znečistenie tvoria voľné radikály, ktoré poškodzujú a ničia pokožku a zvyšujú pigmentáciu. Aj preto môže byť odstránenie pigmentových škvŕn želané.

Zosvetlenie pokožky a úloha vitamínu C

Výrobky na zosvetlenie pleti účinkujú tak, že spomaľujú tvorbu melanínu. Môže ísť o chemické látky, peelingy alebo vitamíny na zosvetlenie pleti a odstránenie pigmentových škvŕn. V prípade vitamínu C je viacero spôsobov, ako dochádza k zosvetleniu pokožky:

  • Vitamín C inhibuje enzým tyrosinázu. Takto sa tvorí menej melanínových pigmentov. Podľa štúdií pôsobí vitamín C hlavne na pigmenty obklopujúce vlasové folikuly.
  • Vitamín C tiež pôsobí ako antioxidant. Potláča voľné radikály, ktoré spôsobujú starnutie a tmavnutie pokožky. Tiež zvyšuje hladiny glutatiónu a vitamínu E v tele. Aj tieto dve látky sú silné antioxidanty. Glutatión podporuje pokožku pri tvorbe pheomelanínu miesto tmavšieho eumelanínu.
  • Mnohé štúdie dokazujú, že lokálne (topicky) použitý vitamín C opravuje poškodenú pokožku, ak sa aplikuje po vystavení pleti slnku.
  • Vitamín C funguje aj ako jemný exfoliant. Keď sa pokožka zbavuje odumretých kožných buniek, ktoré obsahujú melanín, stáva sa následne hladšou a svetlejšou.

Prínosy vitamínu C pre pokožku

Okrem toho, že máme vďaka nemu svetlejšiu a žiarivejšiu pokožku, má vitamín C aj iné plusy:

  • Vitamín C je potrebný pri syntéze kolagénu. Kolagén je dôležitá súčasť pokožky, dodáva jej pružnosť a koža vďaka nemu vyzerá mlado a pevne. Vitamín C hovorí telu, aby tvorilo viac kolagénu. Je tiež jeho dôležitým spolutvorcom.
  • Vitamín C potláča začervenanie a zápaly. Dokáže odstrániť červené škvrny a fľaky na koži, je účinný pri liečbe akné a ružovky.
  • Vitamín C je dôležitý pri hojení rán. Pomáha udržiavať steny žíl a ciev v neporušenom stave. Stimuluje tvorbu nového kolagénu v ranách. Vitamín C tiež chráni rany pred prepuknutím infekcie.

Podporte a navýšte množstvo vitamínu C v tele

Jedzte rôznorodé ovocie a zeleninu

Strava bohatá na ovocie a zeleninu je najlepší spôsob ako zvýšiť hladiny vitamínu C v tele. Ovocie ako guava, papája, kivi, pomaranče, lyči, jahody, ananás, ale aj tradičnejšie maliny či egreše, čierne ríbezle a hlavne šípky sú plné vitamínu C. Obsiahnutý je samozrejme aj v jablkách a hruškách, oproti takým pomarančom, čiernym ríbezliam či šípkam však iba v malom množstve.

Medzi zeleninu bohatú na vitamín C radíme papriku, brokolicu, kapustu (čerstvú aj kvasenú), ružičkový kel, hrach, karfiol, kel, rajčiny aj zemiaky. Majte však na pamäti, že nadmerné teplo pri varení môže vitamín C zničiť. Zeleninu preto nevarte pridlho a vyhnite sa jej opätovnému zohrievaniu.

Užívajte vitamínové výživové doplnky

Odporúčaná denná dávka vitamínu C sa líši podľa veku a pohlavia. Dospelí muži potrebujú minimálne 90 mg denne a dospelé ženy 75 mg denne. Tehotné a dojčiace ženy potrebujú vyššie hladiny vitamínu C. Maximálna dávka je 2000 mg za deň. Viaceré zdroje uvádzajú, že ideálny príjem vitamínu C leží medzi 1000 a 3000 mg za deň.

Pravdou je, že telo dokáže absorbovať iba určité množstvo vitamínu C. Ak užijete 1000 mg vitamínu C, do krvného obehu sa absorbuje iba polovica. Telo nadbytočné množstvo vyplaví. Ak budete užívať výživové doplnky, rozdeľte ich na dve časti, aby telo dokázalo vstrebať viac. Nadbytok vitamínu C môže byť v niektorých prípadoch škodlivý, preto je lepšie poradiť sa s lekárom, ak plánujete brať viac ako odporúčané množstvo.

Vyhýbajte sa cigaretovému dymu a znečisteniu

Dym a nečistoty z ovzdušia znižujú množstvo vitamínu C, ktoré sa vstrebe do tela. Ľudia, ktorí vyfajčia krabičku cigariet denne, majú o 40% menej vitamínu C než nefajčiari. Fajčenie navyše zvyšuje potrebu tela, pokiaľ ide o vitamín C, pretože fajčenie produkuje voľné radikály.

Obmedzte príjem kofeínu a alkoholu

Alkoholické nápoje aj potraviny a nápoje s obsahom kofeínu ako káva, čaj, kola či čokoláda bránia prenosu vitamínu C.

Tiež znižujú hladiny vitamínu C kvôli svojmu diuretickému, teda močopudnému účinku. Vitamín C je rozpustný vo vode a čím viac močíte, tým viac vitamínu C sa z tela stráca.

Buďte opatrný pri užívaní určitých liekov

Aj niektoré lieky môžu znížiť hladiny vitamínu C v tele. Patria sem niektoré lieky na tlmenie bolesti, antibiotiká a antikoncepčné tabletky. Ak tieto lieky musíte užívať, zvýšte aj príjem vitamínu C.

Vyhýbajte sa stresu

Podľa štúdií môže aj dlhšie obdobie stresu znížiť množstvo vitamínu C v tele. Doprajte si čas na relaxáciu a doprajte si každý deň dostatočné množstvo spánku.

Vitamín C používajte aj lokálne

Pokiaľ sa aplikuje vitamín C na pleť, má na ňu omladzujúci účinok. Zlepšuje totiž syntézu kolagénu v pokožke, čím sa spomaľuje starnutie a obmedzuje poškodenie kože voľnými radikálmi. Kolagén je štrukturálny podporný proteín, ktorý je nevyhnutný pre pevnú a mladistvú pleť. Množstvo kolagénu v pokožke má tendenciu s pribúdajúcim vekom klesať, ide o prebiehajúci proces, ktorý môže viacero faktorov urýchliť. Napríklad slnečné svetlo, fajčenie, voľné radikály aj zápaly. Keď sa syntéza nového kolagénu spomalí, je jedným z najúčinnejších spôsobov ako zvýšiť syntézu kolagénu a spomaliť jeho degradáciu, práve topicky aplikovaný vitamín C.

Čo robí preparáty s lokálne aplikovaným vitamínom C tak dôležité? Ľuďom chýba schopnosť tvoriť vitamín C, ktorý je tak dôležitý pre krásnu a zdravú pokožku. Aby to bolo ešte ťažšie, je vitamín C rozpustný vo vode. Dôsledkom je, že veľké množstvo vitamínu C, ktorý strávime, veľmi rýchlo zase vylúčime.

Zatiaľčo je perorálne podávanie vitamínu C potrebné na udržanie celkového zdravia, nie je veľmi účinné pri zvyšovaní koncentrácie vitamínu C v koži, pretože jeho vstrebávanie je obmedzené aktívnymi mechanizmami prenosu v čreve. Najúčinnejšia metóda doplňovania vitamínu C v pokožke je preto aplikácia priamo na kožu.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac