Zbavte sa spánkovej apnoe pomocou 15 prírodných liekov na spanie

Posledná úprava 02.03.2020

Ľuďom je potreba spánku pre ľudské telo a jeho regeneráciu známa už od pradávna. Mnoho ľudí však neustále trpí rôznymi problémami so spánkom a poruchami spánku. Hlavne v modernej spoločnosti má tento jav stúpajúcu tendenciu.

Fenomén nespavosti je alarmujúci, pretože nedostatok spánku aj nekvalitný spánok vážne ovplyvňujú zdravie človeka, aj produktivitu celej spoločnosti. Spomedzi porúch spánku je vážnym problémom aj spánková apnoe. Aké prírodné lieky na spanie nám môžu v takomto prípade pomôcť, čím možno spánkovú apnoe zastaviť?

Čo je spánková apnoe?

Spánkovú apnoe možno popísať ako stav nekontrolovateľných zástav dýchania, prípadne plytkého dýchania, ku ktorému dochádza počas spánku. Človek sa môže zrazu strhnúť a prebudiť, niekedy však pokračuje v takomto nekvalitnom spánku a ráno sa budí unavený a nevyspatý.

Neexistuje štandardný priebeh apnoe. Pri spánkovej apnoe dochádza niekedy až k 30 zástavám dýchania za hodinu. Je to veľký problém, pokiaľ ide o kvalitu spánku. Spánková apnoe je ešte nebezpečnejšia ako chrápanie, pretože dochádza priamo k ohrozeniu života.

Nekontrolovateľné prestávky v dýchaní spôsobujú, že sa k mozgu dostáva menej kyslíku, čo má negatívny dopad na zdravie.

Príčiny spánkovej apnoe

Podľa odborníkov je jednou z hlavných príčin spánkovej apnoe zúženie alebo zablokovanie dýchacích ciest. Môže sa tak stať v nose, v hrdle alebo v ústach.

Okrem toho môže dôjsť k apnoe aj vtedy, ak niečo zabráni mozgu vo vysielaní signálov k dýchacím svalom.

Tento problém je pritom bežnejší u mužskej než u ženskej časti populácie. [1]

Čo zvyšuje riziko vzniku spánkovej apnoe?

Existujú určité zdravotné problémy a stavy, ktoré zvyšujú riziko spánkovej apnoe. Ide napríklad o obezitu, ochorenia srdca alebo zúženie hrdla. Zdá sa, že problém postihuje častejšie starých ľudí a môže sa prenášať v génoch. Navyše, riziko spánkovej apnoe sa zvyšuje pri nadmernom užívaní alkoholu alebo tabakových výrobkov.

Symptómy spánkovej apnoe

Symptómy spánkovej apnoe sú rôzne a je bežné, že človek pociťuje a zažíva iba niektoré z nich. Medzi symptómy spánkovej apnoe patrí:

  • nekvalitný spánok
  • hlasné chrápanie
  • sucho v ústach
  • insomnia (nespavosť)
  • náhle prebudenie a lapanie po dychu
  • poruchy pozornosti
  • bolesti hlavy po zobudení

Prírodné lieky na spanie pri spánkovej apnoe

Spánková apnoe je z dlhodobého hľadiska možným spúšťačom mnohých zdravotných komplikácií, napríklad problémov s pamäťou alebo mozgovej porážky. Preto je lepšie problém vyriešiť čo najskôr. Okrem tradičných konvenčných spôsobov liečby spánkovej apnoe máte k dispozícii relatívne dosť domácich prípravkov. Ponúkame 15 najefektívnejších prírodných liekov na spanie, ktoré u väčšiny ľudí trpiacich na apnoe zabrali.

1) Levanduľa na apnoe

Jedným z prvých prírodných prostriedkov na spánkovú apnoe, ktorý by ste možno nečakali, je levanduľa. Tento kvet sa bežne používa pri mnohých problémoch súvisiacich s kvalitou spánku, a to vďaka tlmiacim, uvoľňujúcim a relaxačným vlastnostiam.

Levanduľa pomáha zmierniť riziko svalovej obštrukcie v krku, čím pomôže zlepšiť kvalitu spánku.

Ako levanduľu pre lepší a zdravší spánok aplikovať:

  • Vlejte levanduľový éterický olej do horúcej vody, inhalujte pred spaním.
  • Olej môžete naliať aj na látku, ktorú si vložíte pod vankúš.
  • Zalejte sušené levanduľové púčiky (2 lyžičky) horúcou vodou (1 šálka). Nechajte približne 5 minút lúhovať a zlejte. Čaj môžete prisladiť medom a piť niekoľkokrát za deň.

Všetky tieto spôsoby prinesú úľavu od nespavosti a samotnej spánkovej apnoe.

2) Cesnak

Cesnak patrí medzi prírodné lieky na spanie pri spánkovej apnoe vďaka jeho protizápalovým vlastnostiam. Znamená to, že cesnak dokáže bojovať proti zapálenému dýchaciemu systému a umožňuje ľahšie dýchanie. Navyše cesnak dokáže pomôcť pri opuchnutých mandliach a znižuje riziko chrápania.

Ako použiť cesnak pri spánkovej apnoe:

  • Dajte si 2-3 strúčiky cesnaku – treba ich zapiť vodou a nalačno.
  • Cesnak by ste mali okrem toho používať pravidelne aj do váry.

3) Med a spánková apnoe

Jeden z najjednoduchších a najdostupnejších domácich liekov na nespavosť spôsobenú apnoe je med. Vďaka jeho výrazne protizápalovým vlastnostiam dokáže zmierniť opuch na hrdle – samozrejme, ak na med nie ste alergický. Na hrdle zároveň zanechá vrstvu, vďaka ktorej nie je vysušené a dokáže uľaviť aj od chrápania. Med pôsobí relaxačne a zlepšuje kvalitu spánku. Ak sa aj chcete vyhnúť nadváhe a zachovať si zdravú hmotnosť, nie je pravidelné užívanie medu závadou.

Ako med aplikovať:

  • Zmiešajte med (1 polievkovú lyžicu) a teplú vodu (1 šálku) a vypite pred spaním.
  • Prínosy medu môžete vylepšiť aj pridaním čierneho korenia.

4) Epsomská soľ na poruchy spánku

Epsomská soľ je jedným z tradičných a základných domácich liekov na spánkovú apnoe. Magnézium v epsomskej soli má uvoľňujúci účinok na bolestivé svaly a zlepšuje kvalitu spánku. Navyše, vďaka protizápalovým vlastnostiam dokáže zvládnuť aj zápal.

Ako použiť epsomskú soľ pri liečbe nespavosti:

  • Rozmiešajte zopár lyžíc epsomskej soli vo vode.
  • Do zmesi sa posaďte približne na 20 minút.

Sedavý kúpeľ by ste si mali urobiť pred spaním. V noci budete lepšie spať.

5) Mlieko s kurkumou

Ak zmiešate mlieko a kurkumu, získate veľmi účinný prostriedok na spánkovú apnoe. Aminokyselina tryptofán v mlieku má pozitívny dopad na kvalitu spánku, zatiaľčo protizápalové vlastnosti kurkumy vám umožnia ľahšie dýchať.

Ako zmes aplikovať:

  • Zmiešajte kurkumový prášok (1 lyžičku) s mliekom (1 šálka).
  • Niekoľko minút povarte na miernom ohni.
  • Pridajte trochu medu.
  • Pomaly vypite ešte za tepla.

Nápoj by ste mali vypiť približne pol hodinu pred spaním.

6) Mandle na nespavosť a apnoe

Mandle sú priam nabité magnéziom, a preto sú dobré na vyriešenie spánkovej apnoe. Tento prvok zohráva dôležitú úlohu pri uvoľňovaní svalov a prispieva k výbornému spánku. Navyše možno mandle považovať za kľúčové pri regulácii našich vnútorných hodín.

Ako použiť mandle ako prírodné lieky na spanie:

  • Denne môžete jesť máčané alebo pražené mandle.
  • Iný spôsob ako použiť mandle je toast či chlieb a mandľové maslo, aspoň 60 minút pred spaním.

7) Mäta

Popri iných bylinkách na nespavosť sa objavuje aj mäta. Má protizápalové vlastnosti, dokáže zlepšiť normálne dýchanie a znížiť riziko zablokovania dýchacích ciest. Pomáha aj proti chrápaniu.

Mäta na zlepšenie spánku:

  • Nakvapkajte niekoľko kvapiek mätového oleja do vody (1 šálka).
  • Túto zmes denne kloktajte.

Môžete si pripraviť aj čaj z mätových lístkov. Ak chcete, prislaďte si ho medom.

8) Škorica a nespavosť

Škorica má sedatívny účinok, preto jednoznačne patrí medzi prírodné lieky na spanie. Dokáže zvládnuť mnoho problémov s dýchaním, hlavne v súvislosti s kvalitou spánku.

Ako použiť škoricu pri spánkovej apnoe:

  • Vložte celú škoricu (tyčinku) a strúhaný zázvor (1 polievkovú lyžicu) do vriacej vody (1 šálka).
  • Niekoľko minút spolu povarte.
  • Pridajte trochu medu a vypite pred spaním.

9) Vlašské orechy na dobrý spánok

Na naše vnútorné hodiny majú veľký vplyv vlašské orechy, preto je dobré nezabúdať na ne. Sú plné antioxidantov a látok ako melatonín, ktoré tiež podporujú spánok. Stačí, aby ste si ich dali pred spaním. Ak však máte na orechy alergiu a zatiaľ o tom neviete, môže to byť nebezpečné. Vyskúšajte ich radšej cez deň, až potom si ich dajte večer na uľavenie od spánkovej apnoe.

10) Banány

Banány sú veľmi výživné ovocie a mali by sme ich jesť denne. Po výživovej stránke obsahujú veľa minerálov ako magnézium, serotonín či melatonín. Všetky tieto látky majú výborný vplyv na nervy a svaly.

Pre pokojný spánok sa odporúča jesť banány denne.

11) Indické egreše

Indické egreše obsahuje ohromné množstvá rôznych vitamínov, spomenúť však možno hlavne vitamín C. Ten posilňuje náš imunitný systém a slúži ako prevencia infekcií.

Ako ich použiť:

  • Rozmiešajte prášok z egrešov (1 čajovú lyžičku) v šálke teplej vody.
  • Zmes pite raz denne.

Zmes z medu a indického egrešu je údajne jedna z najlepších na spánkovú apnoe.

12) Olivový olej

Olivový olej dokáže pri spánkovej apnoe tiež pomôcť. Obsahuje veľa vitamínov, hlavne vitamín K a E, a tiež tuk. Olivový olej kožu hydratuje, podporuje tým pružnosť pokožky.

Ako použiť olivový olej pre lepší spánok:

  • Zmiešajte olivový olej (2 čajové lyžičky) a harmančekový olej (1 čajovú lyžičku).
  • Zmes si natrite na krk a miesto niekoľko minút masírujte.
  • Na omytie krku použite teplú vodu.

Túto metódu je vhodné aplikovať 2 až 3 krát denne, až kým nezbadáte zlepšenie.

13) Harmanček a spánková apnoe

Harmanček je už roky známy pre svoje upokojujúce a uvoľňujúce vlastnosti. Možno ich preto poľahky využiť aj pri problémoch so spánkom. Harmanček obsahuje chemické zlúčeniny, ktoré navodzujú ospalosť a uvoľnia napätie v nervoch a svaloch.

Navyše pôsobí protizápalovo, takže vás rýchlo zbaví opuchu, ktorý prekáža pri dýchaní.

Ako harmanček použiť:

  • Zalejte sušený harmanček (2 čajové lyžičky) zovretou vodou.
  • Nechajte 5 minút lúhovať, potom preceďte.
  • Pre lepšiu chuť môžete pridať med a škoricu.
  • Čaj pite najneskôr hodinu pred spaním.

Okrem vyššie spomínaného použitia harmančeku na čaj, je uznávaný aj olej z harmančeku.

14) Eukalyptový olej

Ďalší éterický olej, ktorý funguje pri spánkovej apnoe, je eukalyptový olej. Možno ho priamo inhalovať, bude mať pozitívny účinok na svaly a pôsobí proti poruchám spánku. Používať by sa mal pred spaním.

15) Cviky na hrdlo a krk

Dôležitým tipom pre zastavenie spánkovej apnoe je aj cvičenie, pri ktorom si precvičujete hrdlo. Je to nielen prevencia zúženia dýchacích ciest, tiež si posilňujete svaly.

Ktoré sú vhodné cviky na hrdlo:

  • Zhlboka sa nadýchnite a nafúknite balón (alebo predstierajte, že balón nafukujete). Nadýchnite sa nosom a vydýchnite ústami.
  • Túto metódu opakujte 5 krát denne, podporíte prúdenie vzduchu v nose.

Čomu sa treba vyhýbať

Hoci sú prírodné lieky na spanie a prírodné lieky proti spánkovej apnoe dôležité, mali by ste poznať určité pravidlá, aby bol ich účinok trvalý.

  • Alkohol a fajčenie sú bežnými prekážkami, ktoré problém s apnoe iba zhoršujú. Ak im holdujete, okamžite s týmto zlozvykom skoncujte.
  • Nejedzte 2 hodiny pred spaním nič veľké ani nepite kofeínové nápoje. Môžu vám brániť v kvalitnom spánku.
  • Radšej nespávajte na chrbte. V tejto polohe sa blokujú dýchacie cesty.

Kedy je potrebné navštíviť lekára

Keďže neliečená spánková apnoe môže viesť až k úmrtiu, mali by ste sa obrátiť na lekára hneď ako zistíte, že touto poruchou spánku trpíte.

Prevencia spánkovej apnoe

Miesto toho, aby ste neustále upravovali liečbu apnoe, mali by ste sa zamerať na prevenciu.

  • Spánok je pre celkové zdravie človeka veľmi dôležitý, nemali by ste žiadnemu problému dovoliť, aby rušil váš spánok.
  • Mali by ste dodržiavať svoj presný spánkový režim, takto sa vám podarí oveľa jednoduchšie zaspať a samotný spánok bude lepší a kvalitnejší.
  • Ak si potrebujete zvlhčiť vzduch v spálni, môžete používať odparovač alebo zvlhčovač vzduchu.
  • Ak vás aj spánková apnoe netrápi, nie je na škodu pravidelne sa pomasírovať niektorým z éterických olejov.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy