Domov / / / Ako liečiť nespavosť

Ako liečiť nespavosť

Posledná úprava 05.02.2018

Nespavosť je charakterizovaná chronickou neschopnosťou zaspať či dopriať si dostatok spánku. Ľudia trpiaci nespavosťou sa môžu na druhý deň zobudiť rovnako unavene, čo následne zasahuje do ich denných aktivít. Nasledujúci článok vám poskytne tipy a rady ako liečiť nespavosť.

Metóda 1: Popremýšľajte nad zmenou životného štýlu a rutiny

1) Nájdite príčinu vašej nespavosti

Pokúste sa nájsť to, čo vám bráni zaspať, a ak je to možné, zbavte sa toho. Musíte si uvedomiť, že na prekonanie nespavosti budete musieť najprv odstrániť iné problémy a ťažkosti. Napríklad:

  • Ak nemôžete zaspať pre úzkosť alebo depresiu, pokúste sa prísť na to, čo spôsobuje, že sa takto cítite a ako sa s tým môžete vysporiadať. To môže zahŕňať navštívenie vášho lekára a užívanie liekov na úzkosť alebo depresiu.
  • Váš spolubývajúci či partner môže rád čítať alebo pracovať v neskorých hodinách a svetlo, ktoré on alebo ona používa, vám spôsobuje bdelosť. Ak váš spolubývajúci nemôže alebo odmieta pracovať v inej miestnosti, zaobstarajte si masku na spanie.

2) Zaveďte si večernú rutinu

Pokúste sa každý večer, pred tým než pôjdete spať, vykonávať tie isté aktivity. To zahŕňa chodenie spať v ten istý čas a zobúdzanie sa v ten istý čas ráno. Môžete do svojej rutiny zahrnúť aj nejaké relaxačné aktivity ako je čítanie či počúvanie jemnej hudby. Takýmto spôsobom si vaša myseľ bude posteľ a čas na spánok spájať s týmito aktivitami.

3) Predtým, než pôjdete spať, uistite sa, že vaša spálňa je pohodlná

To znamená, že teplota vo vašej izbe je podľa vašich predstáv, a že v izbe je dostatočná tma na to, aby ste zaspali.

  • Ak je vo vašej izbe príliš teplo, priveďte chladný vzduch otvorením okna, používaním menej prikrývok alebo zapnutím ventilátora či klimatizácie.
  • Ak je vo vašej izbe príliš chladno, noste teplejšie pyžamo či používajte viac prikrývok.
  • Ak bývate v oblasti, kde je v noci veľmi jasno, aj napriek tomu, že zhasnete všetky svetlá, zaobstarajte si masku na spanie, ktorá vám zakryje oči.

4) Nech je spálňa spálňou a ničím iným

Používajte svoju spálňu iba na spanie a odpočinok. To môže zahŕňať odstránenie rozptyľujúcich vecí ako je počítač či televízia, aby ste sa uistili, že ich nebudete používať namiesto spánku. To taktiež znamená, že budete musieť svoju prácu dokončiť v inej izbe.

  • Ak bývate v garsónke, kde je všetko v jednej izbe, alebo nemáte možnosť pracovať niekde inde, potom pracujte pri vašom stole, v pracovni, všade len nie v posteli. Ak budete pracovať v posteli, vaše podvedomie si začne posteľ spájať s pracovaním namiesto spaním.

Metóda 2: Používanie prírodných prostriedkov

1) Doprajte si predtým, než pôjdete spať teplý kúpeľ alebo sprchu

Nielenže sa budete cítiť čistí a svieži, ale môže vám to pomôže aj zrelaxovať. Ako sa vaše telo po kúpeli alebo sprche začne ochladzovať môžete si všimnúť, že sa cítite ospalejší.

2) Dajte si šálku bylinného čaju

Ak pijete niečo teplé pred spánkom, skúste bylinný čaj. Niektoré čaje ako harmančekový čaj údajne pomáhajú navodiť spánok, avšak neexistuje žiaden vedecký dôkaz, ktorý by to potvrdil.

  • Ak ste pred tým neužívali bylinné čaje, buďte opatrní. Niektorí ľudia sú na určité bylinky, vrátane harmančeku alergický.

3) Skúste aromaterapiu

Aj keď za týmto nestojí žiaden výskum, mnohým ľuďom niektoré byliny ako je levanduľa pomohli so stresom a navodením kľudu. Aromaterapiu môžete skúsiť vmasírovaním levanduľového oleja do pokožky alebo použitím oleja v kúpeli alebo v rozprašovači.

  • Pri vmasírovaní akéhokoľvek oleja do pokožky sa vyhnite citlivým oblastiam ako je okolie očí, nos a ústa.
  • Buďte opatrný s využívaním aromaterapie, ak máte astmu.

4) Skúste relaxačné alebo dýchacie cvičenia

Jedným spôsobom ako liečiť nespavosť sú tiež spánok navodzujúce aktivity ako je dýchacie cvičenie, joga alebo meditácia.

Metóda 3: Užívanie liekov

1) Navštívte svojho lekára

Ak trpíte nespavosťou dlhší čas, môžete mať skryté ochorenie alebo stav, ktorý si vyžaduje odbornú liečbu. Porozprávajte sa svojím lekárom. Ten vám môže na vašu nespavosť predpísať lieky alebo diagnostikovať ochorenie, ktoré spôsobuje vašu nespavosť a ustanoviť vám liečbu.

2) Dajte si voľnopredajnú tabletku

Existuje mnoho voľnopredajných liekov na nespavosť ako sú antihistaminiká a melatonín. Poraďte sa s vaším lekárom alebo lekárnikom, aby ste sa uistili, že si vyberiete ten správny liek pre vás.

  • Nespoliehajte sa na voľnopredajné lieky. Nielenže sa vaše telo po dlhšom čase stane voči týmto liekom imúnne, môžu mať taktiež aj vedľajšie účinky. Voľnopredajné lieky vám majú pomôcť s nespavosťou, nie ju vyliečiť.
  • Ak už na niečo užívate predpísaný liek, poraďte sa s lekárom alebo lekárnikom, aby ste sa uistili, že váš predpísaný liek s liekom na spanie nereaguje negatívne.

3) Užite predpísaný liek

Ak navštívite lekára ohľadom toho, ako liečiť nespavosť, môže vám predpísať určité lieky. Užívajte tieto lieky podľa inštrukcii, ktoré vám dal lekár alebo lekárnik.

Metóda 4: Vyhýbanie sa stimulantom

1) Nepite večer kofeínové nápoje

Pokúste sa aspoň 6 hodín pred spánkom vyhnúť kofeínovým nápojom ako je káva, čierny čaj či minerálka. Kofeín je stimulant, čiže spôsobí ťažšie zaspávanie.

  • Ak musíte pred spánkom vypiť niečo teplé, skúste namiesto čierneho čaju bylinný, ako je napríklad harmančekový čaj.

2) Vyhnite sa pred spánkom ťažkým jedlám

Príliš ťažké a pikantné jedlá pred spánkom spôsobia vo vašom žalúdku šarapatu, čo vám môže zabrániť v zaspatí.

  • Ľahké jedlo alebo snack ako sú krekry, predtým než pôjdete spať, je už v poriadku.

3) Vyhnite sa pred spánkom cvičeniu

Aj napriek tomu, že cvičenie je v udržiavaní si zdravého životného štýlu dôležité, pokúste sa necvičiť pred spánkom. Naplánujte si vaše cvičenie 3 až 4 hodiny pred tým, než pôjdete spať.

4) Pokúste sa počas dňa nespať a nedriemať

Miesto toho si spánok nechajte na večer. Ak ste počas dňa unavení, rozptýľte sa stretnutím s priateľmi, cvičením, čítaním alebo inými aktivitami. Opakované driemanie počas dňa vás pripraví o dĺžku a kvalitu spánku počas noci.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Ako liečiť nespavosť Priemerné hodnotenie: 5 1 hodnotení

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy