Domov / / Príliš veľa cukru môže spôsobi...

Príliš veľa cukru môže spôsobiť vrásky

Posledná úprava 10.10.2017

Ak ani prísľub štíhlejšieho pásu neznížil konzumáciu sladkého, možno to dokáže túžba po hladkej pleti. Nie je príjemné si to priznať, ale odborníci sa dnes domnievajú, že celoživotné prejedanie sa sladkým, môže zanechať kožu fádnu a vráskavú. 4  kroky v tomto článku Vám môže pomôcť jesť správne a zároveň si udržať čo najlepší vzhľad pokožky.

Na vine je prirodzený proces, ktorý je známy ako glykácia, v ktorom sa cukor v krvi viaže na bielkoviny a tvorí nové škodlivé molekuly zvané pokročilé produkty glykácie (presnejšie a kratšie  AGE). Čím viac cukru jete, tým viac AGE vznikne. Ako sa AGE hromadia, poškodzujú priľahlé bielkoviny domino-efektom. Najnáchylnejšie k poškodeniu sú kolagén a elastín, proteínové vlákna, ktoré udržujú pleť pevnú a pružnú. V skutočnosti je kolagén najrozšírenejší proteín v tele. Akonáhle sa poškodia, pružný a odolný kolagén a elastín sa stanú suchými a lámavými, čo vedie k vráskam a ovisnutej koži. Štúdie uvádzajú,že sa tieto následky starnutia začnú vo veku 35 rokov a potom sa rýchlo zväčšujú.

Okrem poškodenia kolagénu, strava bohatá na cukor tiež ovplyvňuje, aký typ kolagénu máte - ďalší faktor, ktorý prispieva k tomu, ako odolná je koža voči vráskaveniu. Najčastejšie druhy kolagénu v koži sú typy I, II, a III. Typ III je najviac stabilný a najdlhšie trvajúci. Glykácia mení typ  kolagénu III na typ I, ktorý je krehkejší. Keď sa to stane, pleť vyzerá a je na pocit menej pružná. Posledný úder: AGE svojim pôsobením “vypnú” prirodzené antioxidačné enzýmy Vášho tela, takže ste náchylnejší k poškodeniu slnkom – hlavnej príčine starnutia pleti.

Jedna skupina ľudí, ktorá veľmi dobre pozná ničivé účinky cukru sú ľudia s cukrovkou, ktorí často vykazujú známky starnutia pleti skoro, pretože môžu nepozorovane roky trpieť vysokou hladinou cukru v krvi. V závislosti na tom, ako dobre je ich ochorenie kontrolované, môžu diabetici mať v koži až 50-násobok AGE.

Dobrá správa ohľadom kože poškodenej cukrom je, že nikdy nie je neskoro veci zmeniť. Jednou z možností je vybudovať nový kolagén produktami, ktoré obsahujú retinoidy – hľadajte retinol v krémoch a sérach. Aby ste udržali tento nový kolagén elastický, zabráňte vytváraniu AGE podniknutím krokov, ktoré minimalizujú poškodenie kože cukrom. Tu sú 4 kroky ako jesť správne a udržať si mlado vyzerajúcu pleť:

1.Znížte príjem sladkého v strave. Nie je to jednoduché odstrániť cukor úplne. Dokonca aj celozrnné potraviny, ovocie a zelenina sa trávením zmenia na glukózu - typ cukru, ktorý stimuluje glykáciu. Obmedzenie pridaného cukru ale môže pomôcť. Zopár rád:

Nepridávajte cukor ku viac ako 10% z celkového počtu kalórií. Ak ste 45-ročná žena priemernej výšky (162 cm), je to 160 kalórií (alebo 10 lyžičiek) pridaného cukru – zhruba množstvo cukru v jednej 330 ml plechovke Coca-Cola. Pre porovnanie, priemerný Američan spotrebuje denne 31 lyžičiek pridaného cukru, čo je 465 kalórií.

Dávajte si pozor na skrytý cukor v potravinách. Mnohé potraviny obsahujú veľké množstvo cukru skrytého pod pseudonymami ako jačmenný slad, kukuričný sirup, dextróza, koncentrát z ovocných štiav, maltóza, javorový sirup, melasa a pod. Kľúčom k úspechu je určiť, koľko lyžičiek cukru každá porcia obsahuje. Je to jednoduché: Skontrolujte celkové množstvo sacharidov v gramoch a to rozdeľte ho číslom 4 (každá lyžička cukru je 4 g) a preveďte ich na čajové lyžičky. Napríklad, ak je uvedené 12 g cukru, sú to 3 lyžičky cukru na porciu.

Vyhnite sa kukuričnému sirupu s vysokým obsahom fruktózy. Tento typ sladidla, ktorý je vyrobený zmenou cukru v kukuričnom škrobe na fruktózu (ďalšia forma cukru), údajne produkuje viac AGE, než ostatné typy. Vzhľadom k tomu, že tento sirup predlžuje trvanlivosť potravín a je sladší a lacnejší ako iné druhy cukru, je populárnou prísadou v sýtených nápojoch, nápojoch s ovocnou príchuťou a balených potravinách, ako je chlieb, sušienky a iné občerstvenie. Môžete si ho všimnúť v zozname zložiek na etikete.

2. Dodajte do svojho jedálnička aspoň 1 mg vitamínov B1 a B6 denne. Tieto vitamíny sa ukázali byť účinné AGE inhibítory v niekoľkých zverejnených štúdiách. B1 a B6 sú prítomné v potravinách (strukoviny, ovocie, ryby), ale užívanie multivitamínu (väčšina z nich obsahuje aspoň 1 mg oboch vitamínov B) zaistí, že dostávate potrebné množstvo 1,1 mg B1 a 1,3 mg B6 (1,5 mg po päťdesiatke) .

3. Každý deň používajte opaľovací krém s ochranným faktorom 30. Podľa viacerých štúdií v sa v koži vystavenej slnku vyskytuje omnoho viac AGE než v koži chránenej opaľovacím krémom.

4. Pri antioxidantoch postupujte smerom zvnútra von. Títo bojovníci proti voľným radikálom, pomáhajú cukru nepripojiť sa na proteíny, takže dopĺňanie ich zásob ako je napríklad ovocie bohaté na antioxidanty, orechy a zelenina, ako sú brusnice, vlašské orechy a červená paprika a zelený čaj a vitamíny C a E Vám môže zachrániť doslova kožu. Odborníci sa zhodujú, že je to ten najlepší spôsob, ako zabezpečiť aby sa dostali do pokožky, kde sa nachádza kolagén a elastín.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

  • Kolagénové tabletky CollageniQ

    Tablety so 100% kolagénom dopĺňajú potrebné zásoby kolagénu do organizmu, čím podporujú zdravie a pružnosť pokožky, funkciu kĺbov a spojivového tkaniva. Pre mužov aj ženy, ktorí chcú spomaliť prejavy starnutia. Udržiava pokožku elastickú.

  • Tabletky s kyselinou hyalúronovou HyaluroniQ

    Kyselina hyaluronová v tabletkách napomáha udržiavať zdravú, hydratovanú a mlado vyzerajúcu pokožku. Pokožka s dostatočnou zásobou kyseliny hyaluronovej je elastická a menej náchylná na tvorbu vrások.

Čítajte viac