Detoxikačná diéta – Ako detoxikovať telo?

Posledná úprava 27.06.2022

Je pravda, že väčšina z nás je denne vystavená množstvu toxínov, ťažkých kovov a chemikálií. Sú všade, vo vzduchu, ktorý dýchame aj v jedle, ktoré jeme. Telo je však vybavené prirodzeným detoxikačným systémom, ktorý nám s týmito nebezpečnými zložkami pomáha. Ak navyše zmeníte a zlepšíte stravovanie a životný štýl, dokážete maximalizovať jeho potenciál odstraňovať toxíny. Našťastie, nemusíte zaplatiť majland ani mesiac žuť šalát…

Ste zvedaví, ako detoxikovať a prečistiť telo a optimalizovať zdravie bez radikálnych zásahov do peňaženky aj chladničky? Stačí vyskúšať prírodnú detoxikačnú diétu.

Čo je detoxikácia a prečo je potrebná?

Detoxikačná diéta môže byť definovaná rôzne podľa toho, koho sa na ňu opýtate. Ideálne je detoxikačná diéta zdravým spôsobom, ako pomôcť telu s tým, čo má robiť. Teda vyplaviť toxíny a dostať vás do top stavu.

Ľudské telo má kompletný detoxikačný systém už zabudovaný. Všetky orgány spolupracujú, aby ste sa cítili zdravo. Pokožka vylučuje baktérie potom (potením), obličky filtrujú litre krvi a tvoria moč. Pľúca vydychujú oxid uhličitý, črevá ťažia živiny z potravín a vylučujú odpadové látky. A pečeň odbúrava toxíny z tela.

Faktory ako chronický stres, nezdravé návyky, fyzická nečinnosť a konzumácia prevažne spracovaných potravín môžu prirodzený detoxikačný systém tela úplne vyčerpať. Potom bude ešte ťažšie toxíny z krvného obehu účinne odstraňovať.

Prečistenie tela alebo inak detoxikačná diéta, pri ktorej z jedálnička vyradíte nezdravé jedlá a zvýšite príjem výživných celých potravín spolu s výrazne detoxikačnými potravinami, môže byť ľahký spôsob ako pomôcť telu detoxikovať. A čo je ešte lepšie, na rozdiel od iných detoxikačných diét, takýto spôsob očisty nezníži množstvo energie ani vás úplne nevyšťaví. Práve naopak, dodá vám energiu, obnoví motiváciu a pomôže znovu sa cítiť vynikajúco.

Plán detoxikačnej diéty a ako detoxikovať zdravo

Existuje množstvo rôznych definícií, ako má vyzerať tá najlepšia detoxikačná diéta či najlepšia očista tela vhodná na chudnutie. Dobrá detoxikačná diéta by mala poskytnúť všetky dôležité živiny, ktoré telo potrebuje. Treba sa však vyhýbať aj chemickým látkam, nezdravému jedlu a prísadám.

Obnoviť a vylepšiť zabudovaný telesný detoxikačný systém môžete dodržiavaním niekoľkých jednoduchých postupov, zaradením detoxikačných potravín do jedálnička. Plus, dodáte pečeni tie látky, ktoré na účinnú očistu od toxínov skutočne potrebuje.

Základné pravidlá dodržiavania zdravej detoxikačnej diéty

  • Vylúčte cukry – sladené nápoje ako sýtené nápoje a nápoje pre športovcov, treba vymeniť za vodu, nesladený čaj či detoxikačné nápoje. A treba byť riadne hydratovaný.
  • Vylúčte zo stravy pridané cukry – inak povedané, prestaňte jesť cukríky, koláčiky, keksíky a sladké tyčinky.
  • Vylúčte spracované a rafinované potraviny. Teda hotové jedlá do mikrovlnky, kupované koláče a zákusky.
  • Zvýšte príjem celých potravín a raw potravín. A to vrátane ovocia, zeleniny, zdravých proteínových jedál a celých zŕn.
  • Vymeňte spracované mäso ako slaniny, párky, klobásy za zdravšie mäso – hovädzie, losos, kuracie. Ak ste vegetarián, existuje tiež množstvo rastlinných proteínových potravín, napríklad orechy, semená a strukoviny.
  • Zaraďte väčšie množstvo detoxikačných potravín do jedálnička. Napríklad grep, vývar z kostí, ružičkový kel, lesné plody, repu, chia semienka a oriešky.
  • Soľ vymeňte za bylinky a koreniny. Napríklad bazalka, petržlen, paprika jedlo vylepšia. Súčasne sú pre zdravie prínosné.
  • Urovnajte si spánkové návyky, mali by ste spať aspoň osem hodín za noc. Takto sa telo môže spamätať a osviežiť.
  • Dbajte na to, aby ste denne aspoň trochu cvičili, buďte aktívni. Stačí chôdza, beh či bicyklovanie.
  • Minimalizujte stres, naučte sa s ním zaobchádzať a odbúravať ho.

Sedemdňová očista

Či už sa rozhodnete pre trojdňovú, päťdňovú alebo plnú sedemdňovú detoxikačnú diétu, máte množstvo možností na výber. Potraviny, ktoré sa núkajú, sú vynikajúce aj zdravé. Môžete to vyskúšať s nasledovným jedálničkom…

Prvý deň

  • Raňajky: omeleta z vaječných bielkov s rajčinami, cesnakom, cibuľou a paprikou + 1 banán
  • Desiata: čučoriedkové smoothie
  • Obed: pečené kura s brokolicou a hnedou ryžou
  • Olovrant: vlašské orechy a sušené ovocie
  • Večera: cícer a grilovaná zelenina s ružičkovým kelom

Druhý deň

  • Raňajky: jogurt s chia semienkami a čerstvým ovocím a domáce musli
  • Desiata: mrkva s humusom
  • Obed: pečený losos s cuketou a pečenými sladkými zemiakmi
  • Olovrant: tvaroh s celerom a rajčinami
  • Večera: hubová pizza s rukolou

Tretí deň

  • Raňajky: 2 vajíčka natvrdo a chlieb s avokádom
  • Desiata: jablkové plátky posypané škoricou a medom
  • Obed: quinoa a zeleninou plnené papriky
  • Olovrant: banánová proteínová tyčina
  • Večera: grilované kura a avokádovo-grepový šalát

Štvrtý deň

  • Raňajky: paleo palacinky a čerstvé ovocie
  • Desiata: tmavá čokoláda s kúskami jahôd
  • Obed: morčací burger s listovým šalátom a dusenou zeleninou
  • Olovrant: puding s chia semienkami, jahodami a rebarborou
  • Večera: sladké zemiaky s čiernou fazuľou a špenátom

Piaty deň

  • Raňajky: ovsené vločky s lesnými plodmi, orieškami a škoricou
  • Desiata: pečené jablkové čipsy (sušené jablko)
  • Obed: steak a ružičkový kel na pare
  • Olovrant: energetická tyčinka
  • Večera: marinovaný tempeh s cesnakovým šalátom

Šiesty deň

  • Raňajky: grep s medom a banánom + pečené vajíčko s kelom
  • Desiata: zelené smoothie
  • Obed: mäsové guľôčky s cestovinami
  • Olovrant: smažený cícer na cesnaku
  • Večera: hovädzie plátky s mrkvovými čipsami

Siedmy deň

  • Raňajky: toasty zo sladkých zemiakov s avokádom a vajíčkom
  • Desiata: pukance
  • Obed: grilované kuracie mäso s karfiolom
  • Olovrant: mandle s čučoriedkami
  • Večera: kura na citróne s ružičkovým kelom

Najlepšie detoxikačné potraviny

  1. grep
  2. ružičkový kel
  3. lesné plody
  4. repa
  5. chia semienka
  6. oriešky
  7. vývar z kostí

Grep

Tento chutný citrus je známy mnohými zdraviu prospešnými vlastnosťami. Hlavne, ak ide o detoxikáciu. Grep dokáže navýšiť hladiny pečeňových enzýmov, ktoré sa účastnia detoxikácie. Ak denne pridáte jednu či dve porcie grepu do jedálnička, máte jednoduchý spôsob ako udržiavať pečeň zdravú. Súčasne podporíte jej prirodzenú schopnosť detoxikovať telo. [1]

Ružičkový kel

Výdatný, aromatický a plný vlákniny. Ružičkový kel je vynikajúci doplnok zdravej detoxikačnej diéty. Podporuje pravidelné vyprázdňovanie, správne fungovanie pečene, zlepšuje detoxikáciu. [2]

Lesné plody

Okrem toho, že sú chutné a veľmi rôznorodé, sú lesné plody vynikajúcim zdrojom jednak vlákniny a jednak antioxidantov. To sú dve dôležité zložky vhodne vyváženej detoxikačnej diéty. Vláknina sa gastrointestinálnym traktom pohybuje iba pomaly. Pomáha hromadiť stolicu, podporuje pravidelné vyprázdňovanie, odpad vylučuje oveľa účinnejšie. Na druhú stranu antioxidanty chránia pečeň pred oxidačným stresom. Zároveň chránia imunitné bunky. Lesné plody ako sú čučoriedky a jahody majú vysoký obsah vody, podporujú hydratáciu aj správne vylučovanie. [3]

Repa

Na pridanie repy do jedálnička je veľmi veľa dôvodov. Nielen kvôli žiarivej farbe. Obsahuje množstvo vitamínov, minerálov a mikroživín, ktoré môžu podporiť detoxikáciu. [4]

Chia semienka

Často sú označované ako superpotravina. Pomáhajú pri trávení aj pri lepšej kontrole cukru v krvi. Nie je preto žiadnym prekvapením, že pomáhajú aj pri detoxikácii. Obsahujú množstvo vlákniny, takže pomáhajú pri efektívnom vylučovaní odpadu. Obsahujú tiež veľa antioxidantov, tie bojujú s voľnými radikálmi. Chránia pečeň proti poškodeniu a ochoreniam. [5]

Oriešky

Nie je žiadnym tajomstvom, že sú oriešky dobré pre zdravie. Obsahujú veľa vlákniny, antioxidantov, proteínov, tukov prospešných pre srdce. Tiež množstvo vitamínov a minerálov, ktoré potrebuje telo na to, aby zostalo zdravé. [6]

Vývar z kostí

Vývar z kostí, ktorý ste varili aspoň jeden celý deň, má pre ľudské zdravie veľmi veľa plusov. Jedným z nich, okrem boja proti vráskam či bolestivým kĺbom, je aj schopnosť detoxikovať telo. Vývar zlepšuje imunitu, pretože znižuje zápaly. Telo dokáže oveľa účinnejšie odstraňovať škodlivé toxíny, baktérie aj patogény. Je bohatý na kolagén a rôzne aminokyseliny, tým pomáha črevnej výstelke, chráni črevá pred syndrómom deravého čreva. [7]

Nie každá detoxikačná diéta je rovnaká

Netreba zabúdať, že detoxikačné diéty môžu byť rôzne. Niektoré slúžia na zlepšenie zdravotného stavu, jednoducho porobíte v jedálničku zopár nutričných zmien. Iné môžu telo zbaviť skutočne dôležitých živín, ktoré potrebujete. Vysajú vám energiu a motivácia prudko klesne.

Nenaleťte na prípravky či nezdravé spôsoby, ktoré údajne podporujú detoxikáciu. Často ide iba o marketingový ťah, kedy je zisk postavený nad zdravie. Ak si doprajete stravu bohatú na živiny a nebudete jesť nezdravé jedlá, maximalizujete prirodzený detoxikačný systém tela a budete sa cítiť skvelo.

Navyše, základné princípy detoxikačnej diéty možno aplikovať dlhodobo. Stačí stravovať sa zdravo a z času na čas pridať jedlá, ktoré výrazne podporujú detoxikáciu.

Zhrnutie na záver

  • Detoxikačná diéta dodá telu látky potrebné na efektívne odstránenie toxínov z tela.
  • Existuje mnoho detoxikačných plánov. Najlepší detox je však ten, ktorý dodá telu to, čo potrebuje a nie taký, ktorý odoberie hodnotné vitamíny a minerály.
  • Určité jedlá tiež pomáhajú s detoxikáciou, podporujú fungovanie zabudovaného detoxikačného systému tela.
  • Zbavte sa nezdravých jedál, stravujte sa a žite zdravo, pomôžete tak telu prečistiť sa oveľa účinnejšie.

Zdroje

  • GUPTA, V. a kol., 2015. Oily fish, coffee and walnuts: Dietary treatment for nonalcoholic fatty liver disease. World Journal of Gastroenterology [online]. Oct, 21 (37), 10621-10635 [cit. 14.8.2018]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4588084/
  • HAHN-OBERCYGER, M. a kol., 2005. Grapefruit and oroblanco enhance hepatic detoxification enzymes in rats: possible role in protection against chemical carcinogenesis [Abstrakt]. Journal of agricultural and food chemistry [online]. Mar, 53 (5), 1828–1832 [cit. 14.8.2018]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15740081
  • NIJHOFF, W.A. a kol., 1995. Effects of consumption of Brussels sprouts on intestinal and lymphocytic glutathione S-transferases in humans [Abstrakt]. Carcinogenesis [online]. Sep, 16 (9), 2125–2128 [cit. 14.8.2018]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7554064
  • RENNARD, B.O. a kol., 2000. Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro [Abstrakt]. Chest [online]. Oct, 118 (4), 1150–1157 [cit. 14.8.2018]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11035691
  • SINGAL, A.K., 2011. Antioxidants as Therapeutic Agents for Liver Disease. Liver international: official journal of the International Association for the Study of the Liver [online]. Nov, 31 (10), 1432-1448 [cit. 14.8.2018]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3228367/
  • SZAEFER, H. a kol., 2014. Evaluation of the effect of beetroot juice on DMBA-induced damage in liver and mammary gland of female Sprague-Dawley rats [Abstrakt]. Phytotherapy research [online]. Jan, 28 (1), 55–61 [cit. 14.8.2018]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23450834/
  • WANG, Y.P. a kol., 2010. Effect of blueberry on hepatic and immunological functions in mice [Abstrakt]. Hepatobiliary and pancreatic diseases international [online]. Apr, 9 (2), 164–168 [cit. 14.8.2018]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20382588/
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy