Zelená káva

Posledná úprava 27.01.2021

Zelené kávové zrná sú kávové zrná, ktoré ešte neboli upražené. Proces praženia znižuje množstvo obsiahnutej kyseliny chlorogénovej. Preto má zelená káva v porovnaní s tradičnou, praženou kávou, vyššie hladiny kyseliny chlorogénovej. Predpokladá sa, že kyselina chlorogénová v zelenej káve, má určité zdravotné benefity, pokiaľ ide o choroby srdca, cukrovku, chudnutie a ďalšie.

Zelená káva sa stala populárnou pomôckou pri chudnutí po tom, ako ju vo svojej show v roku 2012 spomenul Dr. Oz. Podľa jeho slov ide o „zelené kávové zrno, ktoré rýchlo spaľuje tuk“, a tvrdí, že nie je potrebné žiadne cvičenie alebo diéta.

Prečo zelená káva?

Kyselina chlorogénová, ktorá sa hojne vyskytuje v zelených nepražených kávových zrnách, pôsobí pozitívne aj pri znižovaní krvného tlaku. Podľa odborníkov ovplyvňuje cievy, čím sa tlak krvi redukuje. Pri chudnutí odborníci predpokladajú, že kyselina chlorogénová ovplyvňuje spôsob, ako telo spracováva krvný cukor a ako prebieha metabolizmus.

Prečo ľudia užívajú zelenú kávu?

Niektoré výskumy ukazujú, že zelená káva môže pomôcť pri chudnutí. Niekoľko malých štúdií preukázalo, že ľudia, ktorí užívali zelenú kávu, schudli o 1,3 až 2,3 kg viac než tí, ktorí tak nerobili. Zelená káva môže hrať úlohu pri znižovaní krvného cukru a pri blokovaní hromadenia tuku.

Tiež sa zdá, že zelená káva niektorým ľuďom pomáha pri znižovaní vysokého krvného tlaku. Jedna malá štúdia týkajúca sa osôb s jemne zvýšeným krvným tlakom preukázala prínosy oproti placebu.

Optimálna dávka zelenej kávy nebola z viacerých príčin stanovená. Kvalita a aktívne prvky vo výživových doplnkoch sa od značky k značke líšia. Preto je zložité, stanoviť štandardné dávkovanie. Poraďte sa preto so svojim lekárom.

Môžete získať zelenú kávu prirodzene zo stravy?

Zelená káva pochádza z rovnakých zrniek, aké ľudia používajú na praženie kávy. Jediný rozdiel je v tom, že tieto kávové zrná sú nepražené.

7 spôsobov, akými môže vaše zdravie profitovať z extraktu zo zelených kávových zŕn

Pozrime sa bližšie na zdravotné výhody ponúkané extraktom zo zelených kávových zŕn.

Vysoký podiel antioxidantov v zrnách zo zelenej kávy

Je všeobecne známe, že antioxidanty zohrávajú kľúčovú úlohu pri zlepšení celkového telesného metabolizmu, vedúceho k zníženiu hmotnosti. Antioxidanty pomáhajú pri prevencii oxidácie ostatných potravinových molekúl, bránia formovaniu voľných radikálov v systéme. Bolo zistené, že neupravované alebo surové zelené kávové zrná obsahujú veľmi vysoké hladiny kyseliny chlorogénovej, ktorá je bohatá na antioxidanty. Táto kyselina je vynikajúca na podporu celkového zdravia. Bolo tiež pozorované, že antioxidanty pomáhajú pri prevencii proti život ohrozujúcim chorobám, ako je rakovina, ischemická choroba srdca a dokonca choroba z nadmorskej výšky a mnohé ďalšie.

Zlepšenie metabolizmu

Extrakt zo zelených kávových zŕn má schopnosť zlepšiť a podporiť celkový metabolizmus ľudského tela. Zvýšená metabolická aktivita má množstvo zdravotných výhod. Prítomnosť kyseliny chlorogénovej podporuje metabolizmus, spaľovanie tukov a nadmerného tukového tkaniva v tele a to tak rýchlo, ako nikdy predtým. Prekvapivo bolo zistené, že prítomnosť kelpu v surovom a nespracovanom extrakte zo zelenej kávy je fantastickým zdrojom vitamínov a minerálov, ktoré napomáhajú telu zostať v dobrej kondícii. Zrná zo zelenej kávy urýchľujú metabolizmus pozmenením spôsobu, ako sa glukóza z krvi vstrebáva do tela.

Pomoc pri liečbe cukrovky a vysokého krvného tlaku

Kyselina chlorogénová nachádzajúca sa v extrakte zo zelených kávových zŕn pomáha do značnej miery tiež pri kontrole hladín cukru v krvi. Je to ďalší z hlavných indikátorov na efektívne zníženie vysokého krvného tlaku. Je všeobecne známe, že vysoký krvný tlak vedie k nečakaným srdcovým zlyhaniam. Pravidelné užívanie extraktu zo zelenej kávy preukázateľne znížilo hladiny cukru v krvi v prípade cukrovky. Rovnako vďaka nemu regulujete krvný tlak bez potreby medikácie. Takže okrem zníženia hmotnosti pomáha táto úžasná zložka aj pri starostlivosti o celkové zdravie a pri prevencii chronických chorôb a kardiovaskulárnych problémov.

Zabránenie prejedaniu a nepravidelnému stravovaniu

Ďalším zdanlivo zázračným prínosom extraktu či tabliet zo zelenej kávy je fakt, že zabraňuje prejedaniu. Nepravidelné stravovanie v rôznych časoch je jednou z hlavných príčin, prečo ľudia priberajú. Zrná zo zelenej kávy potláčajú nutkanie jesť často medzi jedlami, čím dávajú telu možnosť spáliť aj nadbytočný tuk a eliminovať uložené mastné kyseliny a kalórie.

Podpora koncentrácie

Bolo tiež pozorované, že pravidelné užívanie extraktu zo zelených kávových zŕn zlepšuje alebo upravuje mozgovú aktivitu, čo vedie k lepšej koncentrácii a udržaniu pozornosti. Zlepšená pozornosť napomáha pri posilňovaní pamäte. Človek si potom dokáže ľahšie spomenúť na rôzne udalosti, fakty, dátumy a príležitosti. Výskum ukázal, že kávové zrná dokážu podporiť učiace schopnosti a analytické zručnosti, ktoré sú v dnešnom svete pre úspech veľmi potrebné. Lepšie kognitívne myslenie, uvažovanie, priestorové a abstraktné vnímanie sú len niektoré z pozitívnych výsledkov denného užívania extraktu zo zelených kávových zŕn.

Pomoc pri detoxikačnom procese v pečeni

Úloha pečene v našom telesnom systéme v rámci udržiavania celkového zdravia nemôže byť podceňovaná. Aby pečeň dokázala zabezpečiť optimálne zdravie, musí byť sama udržiavaná v perfektnom stave. Extrakt zo zelených kávových zŕn pomáha pri aktivácii pečene, umožňuje jej efektívnejšie sa zbavovať tukov, pomáha aj pri odstraňovaní škodlivých kyselín, chemikálií a vysokých hladín cholesterolu z tela. Zelená káva teda pomáha pri detoxikácii pečene, aby mohol samotný ľudský mechanizmus potom správne fungovať. Tento detoxikačný proces tiež napomáha v zrýchlení metabolizmu, aby telo zostalo v perfektnej kondícii.

Vysoké hladiny energie vďaka pravidelnému užívaniu zelenej kávy

Bolo tiež pozorované, že pravidelná denná konzumácia extraktu zo zelených kávových zŕn vedie k zvýšeniu energie, keďže kávové zrná obsahujú kofeín. Kofeín nás pomáha udržiavať v strehu, aktívnych a sústredených. Ak budete zelenú kávu užívať denne, už nikdy nepocítite únavu. Vďaka zvýšenej energii budete vyzerať oveľa mladšie, než ste v skutočnosti a ľudia budú váš vek iba hádať!

Vedľajšie účinky a bezpečnosť užívania zelenej kávy

Zelená káva je pravdepodobne bezpečná, vychádzajúc z obmedzeného množstva výskumov, ktoré sa dosiaľ vykonali na ľuďoch. V klinickom výskume neboli hlásené žiadne vážne vedľajšie účinky, ak bola zelená káva alebo extrakt zo zelenej kávy podávaný ústami a v primeraných dávkach.

Zelená káva je pravdepodobne nebezpečná, ak by bola inhalovaná, a to kvôli nepriaznivým respiračným účinkom.

Tiež je dôležité uvedomiť si, že zelená káva obsahuje kofeín, podobne ako tradičná káva. Preto môže zelená káva vyvolať vedľajšie účinky súvisiace s kofeínom, ako je tomu pri klasickej káve.

Kofeín môže vyvolať nespavosť, nervozitu a nepokoj, žalúdočnú nevoľnosť, nutkanie na zvracanie a zvracanie, zvýšenú činnosť srdca a zrýchlené dýchanie, a ďalšie vedľajšie účinky. Konzumovaním veľkého množstva kávy si môžeme privodiť aj bolesti hlavy, pocity úzkosti, nepokoj, zvonenie v ušiach a nepravidelný srdcový rytmus.

Osobitné opatrenia a upozornenia:

  • Tehotenstvo a dojčenie. Nie je dostatok spoľahlivých informácií o bezpečnosti užívania zelenej kávy, ak ste tehotná alebo dojčíte. V tomto prípade sa jej konzumácii radšej vyhnite.
  • Abnormálne vysoké hladiny homocysteínu. Konzumácia veľkých dávok kyseliny chlorogénovej v krátkom období spôsobila nárast hladín homocysteínu v plazme, čo môže súvisieť so stavmi, k akým patrí ochorenie srdca.
  • Úzkostné poruchy. Kofeín v zelenej káve môže zhoršiť pocity úzkosti.
  • Poruchy krvácania. Existujú určité obavy, že kofeín obsiahnutý v zelenej káve by mohol zhoršiť poruchy krvácania.
  • Cukrovka. Niektoré výskumy tvrdia, že kofeín obsiahnutý v zelenej káve môže ovplyvňovať spôsob, akým sa u ľudí s cukrovkou spracováva cukor. Udáva sa, že kofeín spôsobuje obojsmerné výkyvy v krvnom cukre. Užívajte kofeín opatrne v prípade, že máte cukrovku a starostlivo si monitorujte hladiny cukru v krvi.
  • Hnačka. Zelená káva obsahuje kofeín. Kofeín v káve, obzvlášť, ak sa konzumuje vo veľkých dávkach, môže zhoršiť hnačku.
  • Glaukóm (zelený zákal). Užívanie kofeínu, ktorý je v zelenej káve, môže zvýšiť tlak vo vnútri oka. Nárast tlaku sa spustí do 30 minút a pretrváva minimálne 90 minút.
  • Choroby srdca. Ak užívate vysoké dávky počas krátkej doby, určitá zložka zelenej kávy môže zvýšiť hodnoty konkrétnej aminokyseliny v tele (známej ako homocysteín), ktorá sa spája so zvýšeným rizikom srdcových chorôb. Iná zložka zelenej kávy (známa ako diterpény) je spájaná s nárastom hladín cholesterolu, ktoré tiež súvisia so zvýšeným rizikom srdcových chorôb.
  • Vysoký krvný tlak. Užívanie kofeínu obsiahnutého v zelenej káve môže zvýšiť tlak krvi u ľudí trpiacich na vysoký krvný tlak. Tento efekt však môže byť slabší u ľudí, ktorí pravidelne konzumujú kofeín z kávy alebo z iných zdrojov.
  • Vysoký cholesterol. Určité zložky nefiltrovanej kávy preukázateľne zvyšujú hladiny cholesterolu. Tieto zložky možno nájsť aj v zelenej káve. Nie je však jasné, či aj zelená káva môže spôsobiť nárast hladín cholesterolu.
  • Syndróm dráždivého čreva. Zelená káva obsahuje kofeín. Kofeín v káve, obzvlášť pri užívaní vysokých dávok, môže zhoršiť hnačku a tiež symptómy syndrómu dráždivého čreva.
  • Rednutie kostí (osteoporóza). Kofeín zo zelenej kávy a z iných zdrojov môže zvýšiť množstvo vápnika, ktorý sa vylučuje močom. To môže oslabiť kosti. Ak trpíte na osteoporózu, obmedzte konzumáciu kofeínu na menej ako 300 mg na deň (približne 2-3 šálky kávy). Užívanie doplnkov s vápnikom môže pomôcť pri nahradení vápnika, ktorý sa stráca. Ženy po menopauze, ktoré trpia na dedičné ochorenie brániace im v normálnom spracovaní vitamínu D, by mali byť pri užívaní kofeínu obzvlášť opatrné.

Interakcie

V súčasnosti nemáme žiadne informácie o interakciách, resp. vzájomnom ovplyvňovaní v prípade zelenej kávy.

Dávkovanie

Vo vedeckých výskumoch boli sledované nasledovné dávkovania:

Podávané ústne:

  • Vysoký krvný tlak. Konkrétny extrakt zo zelenej kávy – 93 mg denne alebo 185 mg denne.
  • Chudnutie. Konkrétny extrakt zo zelenej kávy – 80-200 mg denne. Iná značka extraktu zo zelenej kávy – 700 mg denne alebo 1050 mg denne.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zelená káva Priemerné hodnotenie: 4.3 3 hodnotení

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac

Blízke témy