Domov / / Spirulina

Spirulina

Posledná úprava 06.12.2017

Spirulina sa považuje za „superpotravinu“. Je to mikroriasa, ktorá je extrémne bohatá na proteíny, železo, betakarotén (30 krát viac ako mrkva), vitamíny, minerály, stopové prvky... Vlády sa čím ďalej tým viac začínajú spoliehať na túto riasu pri boji proti podvýžive vo svete. Výskum sa stále intenzívnejšie zaoberá jej protirakovinovými vlastnosťami. V každom prípade, spirulina je extrémne bohatá, komplexná riasa, ktorá je rovnako prospešná pre profesionálnych atlétov aj pre rekonvalescentov.

Medicínske vlastnosti spiruliny

Proti chorobám, proti rakovine, detoxikácia

  • mocný antioxidant, anti-aging
  • pomáha pri prevencii rakoviny (k dispozícii zatiaľ nie je dostatok štúdií, no jej bohaté zloženie poskytuje telu značnú ochranu)
  • rekonvalescencia (v súčinnosti so ženšenom)
  • stimuluje imunitný systém
  • podporuje potenciál našej imunitnej ochrany
  • detoxikuje telo od ťažkých kovov, znečisťujúcich látok, škodlivého žiarenia (v súčinnosti s chlorelou)
  • ochrana pred žiarením
  • efektívna v potláčaní anémie
  • redukuje vysoké hladiny cholesterolu (pri častom užívaní)
  • chráni a posilňuje všetky životne dôležité orgány
  • chráni pred chorobami a infekciami (zápal hltana, nachladnutie, chrípka, laryngytída...)

Energia, šport, svaly

  • svalová únava, športovci na vysokej úrovni (v súčinnosti s macou a tribulusom)
  • stimulačný a tonizačný účinok na telo
  • obnovuje energiu a vitalitu
  • znižuje pocit únavy
  • zvyšuje výdrž (v súčinnosti s rodiolou a tribulusom)
  • podporuje nárast svalovej hmoty (veľký obsah proteínov)
  • redukuje svalové kŕče
  • okysličuje telo a svaly (vďaka obsiahnutému chlorofylu)

Rovnováha, stres, pamäť

  • poskytuje všeobecný pocit pohody (v súčinnosti s ašvagandou)
  • uvádza nervový systém do rovnováhy (v súčinnosti so ženšenom)
  • napätie a svalové kŕče
  • redukuje stres, úzkosť, nervozitu
  • depresie, nespavosť
  • podporuje regeneračný spánok
  • zvyšuje koncentráciu (v súčinnosti s rodiolou)
  • problémy spájané s vysokým vekom
  • problémy s pamäťou
  • znižuje vysoký krvný tlak

Pleť, oči, vlasy

  • ochranný účinok na kožu (v súčinnosti s aloe vera)
  • ochranný účinok na očiach
  • posilňuje nechty
  • posilňuje vlasy
  • obnovuje lesk vlasov, pleti a nechtov
  • podporuje hojenie rán a redukuje jazvy

Cholesterol, diéty, bolestivá a nepravidelná menštruácia

  • znižuje vysoké hladiny cholesterolu (v súčinnosti so ženšenom)
  • cukrovka, reguluje hladiny cukru v krvi, glykémia (v súčinnosti so ženšenom)
  • upravuje apetít
  • prečisťuje črevnú flóru
  • znižuje pocit hladu, obzvlášť pri diétach
  • stimuluje vznik dobrých baktérií potrebných pre trávenie (laktobacily)
  • zmierňuje bolestivú periódu
  • upravuje nepravidelnú menštruáciu
  • znižuje pocit únavy počas menštruácie
  • pomáha zmierňovať príznaky menopauzy
  • pomáha ľahšie zvládať tehotenstvo

Spirulina a jej pôvod

Spirulina je prastará riasa a podľa odborníkov sa na Zemi vyskytovala už pri samotnom vzniku života. Obrnila sa voči všetkým agresorom a prežila tisícky rokov a klimatických zmien. Aztékovia a Inkovia patrili k prvým, ktorí túto modro-zelenú riasu začali pestovať. Spirulina ako komplexná potravina, im spolu s ďalšou rastlinou, macou, dovolila nasýtiť obrovskú populáciu. Existujú dva hlavné druhy spiruliny. Spirulina maxima, ktorá pochádza z Mexika a Spirulina platensis z Čadu. Spirulina sa prirodzene vyvinula v Andských jazerách, ktoré sú vulkanického pôvodu, rovnako ako v jazere Texcoco v Mexiku. Rastie však aj v obrovských jazerách Afriky, obzvlášť v Čade. Vďaka dnešnému zvýšenému záujmu o túto mikroriasu a stúpajúcemu dopytu po nej, sa rozšírila po celom svete. Stále viac krajín, vrátane Číny, Thajska, Indie, Havaja, či niektorých štátov Ameriky, sa rozhodlo pestovať spirulinu kvôli jej výživovej hodnote. Najprospešnejší a najkomplexnejší druh je podľa všetkého spirulina z Mexika. Riasy normálne rastú úplne organicky a nepotrebujú pesticídy. Po zbere sa spirulina suší na slnku.

Spirulina a jej zloženie

Spirulina je veľmi komplexná riasa. Má veľkú nutričnú hodnotu, vďaka čomu môže predchádzať výživovej nedostatočnosti. Obsahuje enormné množstvo proteínov, od 50 do 70%, čo je nevšedné. Spirulina je tiež bohatá na esenciálne mastné kyseliny, stopové prvky, minerály: železo (20 násobne viac než pšeničné klíčky), magnézium, kalcium, fosfor, draslík, selén, sodík, chróm ako aj esenciálne aminokyseliny. Naviac, spirulina je bohatá na vitamíny A, B1, B2, B3, B6, B7, B8, B12, D, E, K, ale hlavne betakarotén (provitamín A) a vitamín B12. Jej obsah betakaroténu je 30 krát väčší ako u mrkvy, čo je tiež výnimočné. Obsah vitamínu B12 je štvornásobný oproti surovej pečeni, čo je tiež dobrý zdroj pre telo. Spirulina obsahuje aj nejaké esenciálne mastné kyseliny, vrátane omega-6. Obsahuje veľké množstvá chlorofylu, ktorý zohráva očistnú úlohu a chráni telo. Spirulina obsahuje mnoho prvkov potrebných pre zdravé fungovanie imunitného systému a nervového systému. Telo všetky jej zložky vstrebáva vo všeobecnosti bezproblémovo. Vzhľadom na jej bohaté zloženie je spirulina celosvetovo využívaná pri boji proti podvýžive.

Spirulina a dávkovanie

Odporúčaná denná dávka je 2 až 6 gramov spiruliny. Niektorí ľudia odporúčajú až 10 gramov na deň, pričom berú na zreteľ, že 10 gramov je už vysoká dávka. Prvé účinky spiruliny cítiť už pri slabých dávkach (800 mg). Spirulinu možno rozpustiť v pohári vody, ale aj v ovocnej alebo zeleninovej šťave.

Spirulina a jej účinky, prínosy, výhody

Spirulina sa odporúča predovšetkým atlétom, pretože dokáže zabrániť svalovej únave. Spirulina je veľmi vhodná aj pri rekonvalescencii. Navyše, vďaka jej bohatému zloženiu, je účinná pri obrane tela, stimulovaní imunitného systému a detoxikácii tela od ťažkých kovov a iných škodlivín. Často sa pri detoxikácii prestriedava s chlorelou. Spirulina je tiež veľmi užitočná pri potláčaní vysokého cholesterolu v krvi a cukrovky a pri regulácii glykemických hladín v krvi. Spirulina je tiež veľmi efektívna v boji s anémiou. Navyše, spirulina pomáha ženám trpiacim na bolestivú a nepravidelnú menštruáciu. A nakoniec je spirulina veľmi užitočná pri diétovaní, pretože zabraňuje výživovej nedostatočnosti a pomáha lepšie zvládať hlad.

Spirulina a jej vedľajšie účinky, kontraindikácie

Používanie spiruliny je bezpečné, no nesmie sa prekročiť odporúčané dávkovanie. Spirulina môže vyvolať viacero miernych vedľajších účinkov a to vzhľadom na fakt, že detoxikuje telo. Odporúča sa preto začať s nízkou dávkou a postupne ju zvyšovať. Spirulina môže vyprovokovať migrénu alebo mierne zvýšenú teplotu. U niekoho môže vyvolať zápchu, u iného hnačku (hlavne pri vysokých dávkach). Môžu sa po nej na tele objaviť červené bodky, môže vyvolať slabú bolesť žalúdka, sfarbiť stolicu na čierno alebo na zeleno (pretože prečisťuje črevo). Spirulina môže tiež spôsobiť dočasné oslabenie pečene (vzhľadom na fakt, že obsahuje veľa vitamínov a minerálov), pri veľmi vysokých dávkach (viac ako 10 gramov denne) môže vyvolať tiež problémy s obličkami. Treba mať na pamäti, že všetky tieto vedľajšie účinky sú výsledkom detoxikácie a prečisťovania. Znížte dávku a potom ju znovu postupne zvyšujte. Neužívajte spirulinu dlhšie ako tri týždne po sebe. Dajte si prestávku a prestriedajte ju s chlorelou.

Spirulina sa neodporúča ľuďom s horúčkami ani ľudom s alergiou na riasy.

Spirulina a názory expertov

O spiruline sa tvrdí, že na Zemi existuje už vyše tri miliardy rokov. Je extrémne bohatá a v budúcnosti by mohla slúžiť ako hlavný zdroj boja proti podvýžive. Pokiaľ ide o jej protirakovinové účinky, neboli zatiaľ poskytnuté žiadne vedecké dôkazy, ale kvôli jej bohatému zloženiu pomáha pri boji s rôznymi nedostatočnosťami, posilňuje organizmus, poskytuje telu významnú ochranu proti chorobám a infekciám. Navyše je spirulina vynikajúci prostriedok na detoxikáciu, je dobrou zábranou proti rádioaktivite a ťažkým kovom, ktoré sú zodpovedné za otravy organizmu.

Spirulina a informácie na záver

Pri objednávaní a kúpe spiruliny treba byť obozretný a uistiť sa o dobrej kvalite spiruliny. Pokúste sa overiť si pôvod produktu, ktorý kupujete, prípadne sa informujte priamo u predajcu. Spirulina má totiž tendenciu ľahko absorbovať škodliviny a ťažké kovy (to je vlastne jeden z jej najväčších prínosov pre telo). Treba dať pozor na to, aby už nebola kontaminovaná pri raste. Overte si, kde ju vypestovali, záleží od toho jej celková kvalita.

Spirulina sa pri detoxikácii často strieda s chlorelou. Kúra pozostáva z troch týždňov užívania chlorely, potom týždeň prestávka a ďalšie tri týždne sa užíva spirulina. Alebo užívate naraz spirulinu aj chlorelu. Možno ju kombinovať aj so ženšenom (pri rekonvalescencii, únave, nervozite, cholesterole, cukrovke), prípadne ašvagandou a hlavne s macou (veľmi bohatá rastlina vhodná pre atlétov, energiu, libido). Tiež s rodiolou (nervová rovnováha, únava, koncentrácia, výdrž, okysličenie tela). Pestrec mariánsky a kurkuma (detoxikácia, prevencia rakoviny, prečistenie krvi, ochrana pečene), acerola a goji (vynikajúci zdroj vitamínu C, silný antioxidant, prírodný anti-aging, imunita).

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Spirulina Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

  • Detoxikácia organizmu tabletky

    Detoxikačná kúra Detox s obsahom probiotík a prebiotík je špeciálny kompletný detoxikačný program -veľmi účinný liek na detoxifikáciu tela, a prečistenie hrubého čreva.

Čítajte viac

Blízke témy