Domov / / 11 potravín, vďaka ktorým bude...

11 potravín, vďaka ktorým budete vyzerať mladšie

Posledná úprava 15.07.2019

Starnutie je neodlučiteľnou súčasťou života. Avšak jedlá, ktoré konzumujete vám dokážu pomôcť starnúť lepšie, a to zvonku aj zvnútra. Tu je 11 potravín, ktoré vám pomôžu vyzerať mladšie.

1. Extra panenský olivový olej

Extra panenský olivový olej je jedným z najzdravších tukov na zemi. Výskum ukázal, že olivový olej pomáha predísť chorobám spojenými so starnutím.

Znižuje krvný tlak, riziko srdcových chorôb, pomáha predísť metabolickému syndrómu a môže byť efektívny v boji proti rakovine. Olivový olej taktiež pomôže vašej pokožke vyzerať mladšie. Laboratórne štúdie a štúdie na zvieratách ukázali, že olivový olej má silné protizápalové účinky na pleť a chráni ju pred poškodením slnkom. Navyše, takmer 73% olivového oleja tvoria mononenasýtené tuky, ktoré sú známe tým, že zlepšujú elastickosť a pevnosť pokožky.

2 štúdie boli vykonané na ľuďoch v strednom veku a starších ľuďoch. Bolo dokázané, že ľudia s najvyšším príjmom mononenasýtených tukov z olivového oleja mali menšiu pravdepodobnosť rizika poškodenia pleti slnkom.

2. Zelený čaj

Zelený čaj je bohatý na antioxidanty, ktoré vás ochránia pred voľnými radikálmi. Voľné radikály sú nestabilné molekuly, ktoré sa vytvárajú počas metabolizmu a v dôsledku stresu. Antioxidanty menia svoju štruktúru, čiže sú neschopné spôsobiť poškodenie.

Zelený čaj je obzvlášť bohatý na antioxidanty zvané polyfenoly, ktoré dokážu bojovať s cukrovkou, inzulínovou rezistenciou, zápalmi a srdcovými chorobami. Polyfenoly tiež pomáhajú ochrániť kolagén, hlavnú bielkovinu vašej pleti. To môže znížiť alebo dokonca spomaliť príznaky starnutia.

V jednej štúdii ženy s poškodenou pleťou spôsobenou slnečným žiarením boli liečené krémom zo zeleného čaju a výživovými doplnkami po dobu 8 týždňov, načo mali mierne zlepšenia v elastickosti pleti.

3. Tučné ryby

Tučná ryba je skutočne jedlo proti starnutiu. Jej omega-3 mastné kyseliny s dlhým reťazcom pôsobia blahodarne proti srdcovým chorobám, zápalom aj ulceróznej kolitíde a iným chorobám.

Štúdie taktiež ukazujú, že tiež pomáhajú predchádzať zápalom a poškodeniu, ku ktorému dochádza pri príliš dlhom vystavení sa slnku.

Losos, jeden z najpopulárnejších druhov tučných rýb, má ďalší komponent, pomocou ktorého bude vaša pokožka vyzerať mladšie. Obsahuje karotenoid zvaný astaxantín, ktorý je zodpovedný za ružovkastú farbu lososa.

V jednej štúdii si ľudia s poškodenou pleťou spôsobenou slnečným žiarením , ktorým bola daná kombinácia astaxantínu a kolagénu po dobu 12 týždňov, všimli výrazné zlepšenie v elastickosti a hydratácii pleti.

4. Horká čokoláda/Kakao

Horká čokoláda je skvelým antioxidantom. Je dokonca silnejším antioxidantom ako bobule acai, čučoriedky či brusnice.

Výskumy naznačujú, že horká čokoláda dokáže znížiť krvný tlak, zlepšiť citlivosť na inzulín, podporuje funkciu ciev a ich elastickosť. Čokoláda obsahuje antioxidanty zvané flavonoidy, ktoré chránia pokožku pred poškodením slnkom. Avšak množstvo flavonoidov sa v rozličných druhoch čokolády významne líši. Jedná štúdia ukázala, že čokoláda s vysokým množstvom flavonoidov zdvojnásobila množstvo možného času stráveného na slnku, predtým než ľuďom sčervenala pokožka. K tomu však nedošlo u ľudí, ktorí zjedli čokoládu s menej flavonoidmi.

Viných štúdiách sa porovnávalo kakao s vyšším a nižším obsahom flavonoidov a ich účinok na pleť. Pri kakau s vyšším obsahom flavonoidov bolo na ľuďoch zaznamenané lepšie prekrvenie pleti a zlepšenia v jej pevnosti, hydratácii a hebkosti.

Pamätajte, že čím je väčšie množstvo kakaa, tým je väčšie množstvo flavonoidov. Takže sa uistite, že si kupujete horkú čokoládu s minimálne 70% obsahom kakaa.

5. Zelenina

Zelenia je významne bohatá na živiny a pritom je nízkokalorická.

Obsahuje antioxidanty, ktoré pomáhajú znížiť riziko srdcových chorôb, šedého zákalu a rakoviny. Mnohé druhy zeleniny sú taktiež bohaté na karotenoidy ako je betakarotén. Tieto karotenoidy chránia pokožku pred slnečným žiarením a voľnými radikálmi, ktoré vedú k jej starnutiu. Jednými z najlepších zdrojov betakaroténu sú mrkva, tekvica a sladké zemiaky.

Mnohé druhy zeleniny sú taktiež bohaté na vitamín C, ktorý je dôležitý pre produkciu kolagénu a má silné antioxidačné účinky. V jednej štúdii, bolo ľuďom podávaných 180 mg vitamínu C denne, po dobu 4 týždňov a antioxidačná aktivita ich pleti stúpla o 37%. Zeleninou, ktorá obsahuje vysoké množstvo vitamín C je listová zelenina, paprika, paradajky a brokolica.

V inej štúdii zasa výskumníci skúmali elastickosť a iné kvality pleti u viac ako 700 žien. Prišli na to, že tie, ktoré konzumovali viac zelenej a žltej zeleniny mali menej vrások.

6. Ľanové semená

Ľanové semená majú skvelé zdravotné prínosy. Obsahujú lignany, ktoré znižujú cholesterol, cukor v krvi a hladinu inzulínu, zatiaľ čo zmenšujú riziko rakoviny prsníka a rakoviny prostaty.

Sú taktiež skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín zvaných ALA, ktoré chránia vašu pokožku pred slnečným žiarením a poškodením.

V kontrolovaných štúdiách ženy, ktoré konzumovali ľanové semená alebo ľanový olej po dobu 12 týždňov, zaznamenali zlepšenú hydratáciu a hebkosť pleti.

7. Granátové jablká

Granátové jablká sú jednými z najzdravších ovocí. Ich antioxidačná aktivita sa zdá byť dokonca vyššia ako u zeleného čaju. Granátové jablká predchádzajú zápalom, pomáhajú predísť poškodeniu z vysokej hladiny cukru v krvi a môžu zlepšiť výsledky u pacientov trpiacich rakovinou hrubého čreva. Taktiež pomáhajú ochrániť pokožku pred poškodením slnkom.

Ba čo viac, výskumníci naznačujú, že rôzne časti granátového jablka spolu môžu pracovať na zlepšení poškodenej pleti a zvýšení produkcii kolagénu.

8. Avokádo

Avokádo je bohaté na zdravé tuky, vlákninu a mnohé vitamíny a minerály, ktoré sú esenciálne pre celkové zdravie. Taktiež sú veľmi chutné a veľmi univerzálne. Naviac obsahujú unikátne zlúčeniny zvané polyhydroxylované mastné alkoholy. Tieto zlúčeniny dokážu bojovať so zápalom, chránia vašu pleť pred slnkom a pomáhajú opraviť poškodené DNA. Ich vysoké množstvo mononenastýtených tukov a antioxidantov luteín a zeaxantín poskytujú dodatočnú ochranu pleti a DNA.

9. Paradajky

Paradajky poskytujú mnoho významných zdravotných prínosov, ktoré môžeme pripísať ich vysokému obsahu lykopénu. Lykopén je druh karoteinodu, ktorý znižuje riziko srdcových chorôb, mŕtvice a rakoviny prostaty.

Štúdie naznačujú, že môže taktiež chrániť pleť pred poškodením slnečnými lúčmi. V jednej štúdii mali ženy, ktoré konzumovali zmes jedál bohatých na lykopén a iné prírodné antioxidanty po 15 týždňoch, značný úbytok vrások.

Varenie paradajok s prírodnými tukmi, ako je olivový olej, významne podporujú absorpciu lykopénu do tela.

10. Korenie

Korenie nie len pridáva chuť vášmu jedlu ale taktiež obsahuje rôzne rastlinné látky, ktoré môžu mať priaznivé účinky na vaše zdravie. Zaujímavé je, že výskum naznačuje, že niektoré koreniny môžu pomôcť vašej pleti vyzerať mladšie.

Škorica bola preukázaná, že zvyšuje produkciu kolagénu, ktorý môže viesť k zvýšenej pevnosti a elastickosti pleti. Môže taktiež znížiť riziko poškodenia pleti, ku ktorému dochádza v dôsledku pokročilých konečných produktov (AGEs), ktoré sa tvoria pri vysokej hladine cukru v krvi.

Naviac výskum naznačuje, že kapsaicín, ktorý môžeme nájsť v chilli papričkách, môže zmierniť niektoré zmeny spojené so starnutím, ku ktorým dochádza v kožných bunkách. Navyše napríklad zázvor obsahuje gingerol. Táto látka má protizápalové účinky, ktoré pomáhajú v prevencii stareckých škvŕn, ku ktorým dochádza pri pobyte na slnku.

11. Kostný vývar

Kostný vývar sa stal veľmi populárnym medzi ľuďmi zaoberajúcim sa zdravím. Spravíte si ho uvarením kostí z mäsa, hydiny či ryby po dlhšiu dobu. Takto uvoľníte minerály a iné priaznivé komponenty. Jedným z týchto komponentov je kolagén, ktorý je známy vďaka jeho priaznivým účinkom na svaly a kosti.

Aj napriek tomu, že neexistuje žiaden publikovaný výskum samotného kostného vývaru, existuje dôkaz, ktorý ukazuje, že kolagén obsiahnutý vo vývaru môže znížiť príznaky starnutia. Pri varení z kolagénu vznikne huspenina, ktorá je bohatá na aminokyseliny glycín, prolín a hydroxyprolín. Vaše telo dokáže tieto aminokyseliny absorbovať a využiť ich na tvorbu nového kolagénu vo vašej pokožke.

Kontrolované štúdie ukázali, že konzumácia kolagénu môže zlepšiť elastickosť pleti, jej hydratáciu a pevnosť, zatiaľ čo zmierňuje vrásky. V jednej štúdii sa hĺbka vrások eliminovala u žien po menopauze, ktoré po 12 týždňoch užívali kolagén vo forme výživového doplnku spolu s inými doplnkami na pleť ako je vitamín C a E.

Zdroje

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

  • Sérum na pleť - vitamín C

    Antioxidačné a zosvetľujúce sérum s vitamínom C bráni predčasnému starnutiu buniek, rozžiaruje a zosvetľuje pleť

Čítajte viac