Domov / / Top 10 detoxikačných potravín....

Top 10 detoxikačných potravín. Jete ich v dostatočnom množstve?

Posledná úprava 08.01.2018

Svet je čím ďalej, tým toxickejší. Naše vysoko sofistikované telesné schránky sa môžu zahltiť množstvom odpadu a nezdravých látok, s ktorými sa, hoci neúmyselne, dennodenne dostávame do kontaktu. Je preto dôležitejšie ako kedykoľvek predtým uvedomiť si, že existujú úplne obyčajné a jednoduché potraviny, ktoré prirodzene asistujú nášmu imunitnému systému. Dovoľujú nám spaľovať tuk v optimálnych množstvách a pridávajú roky k nášmu životu.

Škodliviny zo životného prostredia, chemikálie vyvolávajúce rakovinu, plasty, konzervačné látky, pesticídy v našich potravinách, vo vode a v domácnostiach denne útočia na obranné mechanizmy nášho tela.

Drobunké klky podobné vlasom, ktoré lemujú našu črevnú stenu, výrazne zvyšujú povrchovú plochu pre vstrebávanie živín a poskytujú receptory pre lymfatický (imunitný) systém, ktorý filtruje odpad smerom von z tela. Avšak stres, choroby, ťažké jedlá a ťažko stráviteľné proteíny (ako kazeín a lepok) môžu prispieť k preťaženiu črevnej výstelky. To môže spôsobiť zanesenie klkov, čo znamená, že bude zložitejšie prirodzene prefiltrovať odpad a chemikálie. Tiež sa tým ovplyvní vstrebávanie živín.

Tri známky toho, že vaše telo potrebuje detoxikáciu

Bežné známky stavu, kedy môže tráviaci systém začať vyžadovať jarnú očistu:

  1. ste obzvlášť náchylný na sezónne alergie
  2. ľahko a často ochoriete
  3. častá citlivosť žalúdka alebo nadúvanie pri konzumácii jedál, ktoré obsahujú mliečne výrobky, pšenicu alebo sóju (mnohé symptómy potravinovej intolerancie môžu byť odstránené posilnením tráviaceho systému a podporením imunitného systému)

Pravdepodobne ste počuli o rôznych druhoch očistných a detoxikačných programov. A zatiaľ čo procedúry ako prečistenie hrubého čreva a 2-týždenné bylinné režimy môžu byť ohromne prínosné, môžu byť drahé a občas nepríjemné.

Dobrou správou je, že existujú mnohé vynikajúce potraviny, ktoré prirodzene podržia váš imunitný systém, prečistia a detoxikujú orgány tráviaceho systému a podporia schopnosť tela zostať zdravé.

Ak je váš imunitný systém silný a funguje správne, pridajte niektoré alebo aj všetky z nasledovných potravín a pomôže mu, aby taký aj zostal. Ak cítite, že je váš imunitný systém mierne narušený, pridanie nasledovných potravín do jedálnička podporí váš organizmus v prirodzenom detoxikačnom procese a posilní jeho obranyschopnosť.

Top 10 detoxikačných potravín

1) Púpavové listy

Tieto jemne horké listy pomáhajú prečistiť črevné klky a obsahujú hojné množstvá minerálov a fytoživín. Tlmia zápal a ich mierne močopudné vlastnosti pomáhajú pri prečisťovaní pečene a obličiek.

Vmiešajte púpavové listy do šalátu s očistenou repou, čerstvým zázvorom a čerstvou citrónovou šťavou. Získate tak super čistiaci šalát. Alebo vyskúšajte detoxikačné zelené smoothie: 2 až 3 šálky púpavových listov, šťava z jedného grapefruitu, 1 banán a 1 šálku (alebo viac) vody.

2) Morské chaluhy

Starovekí ľudia cestovali na dlhé vzdialenosti, aby získali morské chaluhy (morské riasy) práve kvôli ich prínosom pre zdravie. Sú totiž bohatým zdrojom minerálov a antioxidantov, ktoré alkalizujú krv a posilňujú trávenie. Takzvaná „morská zelenina“ obsahuje prakticky všetky minerály nachádzajúce sa v oceáne. Zahŕňa vlastne najširšie spektrum minerálov medzi akýmikoľvek živými rastlinami.

Možno poznáte morské chaluhy (riasy) wakame alebo nori. Vyskúšajte vlastné „nori sendviče“. Spirulina je tiež ľahko dostupná, obsahuje veľa proteínov a je vynikajúcim doplnkom do zelených polievok alebo smoothie.

3) Zázvor

Zázvor obsahuje niektoré veľmi silné protizápalové zložky nazývané gingeroly, ktoré boli skúmané kvôli ich schopnosti zmierniť príznaky osteoartritídy. V bylinnej medicíne je známa ako karminatívum (čo je látka, ktorá podporuje odstraňovanie črevných plynov) a ako črevné spazmolytikum (čo je látka, ktorá uvoľňuje a upokojuje črevný trakt).

Zázvor si možno vychutnať na viacero spôsobov. Skúste nakrájať niekoľko plátkov zázvoru do šálky čaju, prípadne ich nechajte vylúhovať v troche citrónovej šťavy a jablčného octu, vytvoríte si tak jemný detoxikačný nápoj. Je to vynikajúci doplnok do zeleného smoothie alebo čerstvej ovocnej šťavy. Jeho korenistá príchuť pridáva ten správny šmrnc jedlám a polievkam s kari.

4) Senovka grécka

Senovka grécka obsahuje slizovitú látku (mucilaginózum), ktorá má upokojujúci účinok. Vytvorí film na sliznici, ten môže zmierniť bolesť a zápal čriev a žalúdka. Senovka grécka tiež stimuluje enzýmy, ktoré štiepia molekuly glukózy, čím sa z nej stáva tiež efektívny regulátor cukru.

Vylúhujte semienka senovky gréckej v horúcej vode spolu so škoricou a trochou čerstvého zázvoru, vznikne vynikajúci čaj na vyrovnanie hladín krvného cukru. Čerstvé listy a výhonky senovky gréckej možno jesť zasurova. Korenie zo senovky vás zahreje, často sa nachádza v jedlách s kari. K ďalším upokojujúcim látkam patrí podbeľ, kostihoj, ľanové semienka a ovsené vločky.

5) Jablká

Pektín, dôležitá rozpustná vláknina, ktorá sa nachádza v jablkách, detoxikuje kovy a potravinárske prídavné látky z tela a pomáha prečistiť klky a črevné steny. Jablká obsahujú flavonoid nazývaný florizín, ktorý stimuluje tvorbu žlče, čím pomáha pečeni pri detoxikácii odpadu.

Vylúhujte jablká, pridajte trochu čerstvého citróna a džús preceďte cez tenkú gázu. Pridajte jablká do zeleného smoothie, jedzte ich surové s arašidovým maslom alebo ich nakrájajte na kocky do šalátu.

6) Chia semienka

Chia semienka sú fantastickým zdrojom vlákniny, nevyhnutnej súčasti zdravého trávenia. Dokáže absorbovať až 12-násobok svojej hmotnosti vo forme vody, následne stiahne toxíny z črevnej steny a nakoniec ich naviazané na seba vylúči z tela. Spolu s vlákninou je chia vynikajúcim zdrojom esenciálnych mastných kyselín, vápnika a antioxidantov.

Namočte chia semienka do šťavy z granátového jablka a lesných plodov, vyrobíte si tak chutný puding, bohatý na antioxidanty. Prípadne ich namočte do svojho obľúbeného nemliečneho nápoja, alebo pridajte do zeleného smoothie. Môžete ich využiť aj na nepečené recepty.

7) Repa

Repa je úžasný zdroj dôležitých minerálov, vitamínov a výživných látok. Obsahuje železo, zinok, vápnik a horčík – všetko esenciálne prvky na očistu a detoxikáciu. Obsahuje aj vitamín B3, B6, C a betakarotén. Pomáha zriediť a stimulovať tok žlče, čím sa zlepší metabolizmus tukov a detoxikácia.

Surová, nastrúhaná repa so zázvorom, citrónom a čerstvou bazalkou, to je vynikajúci a chutný detoxikačný šalát. Vychutnajte si aj praženú cviklu (zabalíte očistenú repu do alobalu a približne 45 minút ju pečte). Cviklová šťava s trochou citróna a s tekvicovými či konopnými semienkami je výborný proteínový nápoj vhodný pred cvičením.

8) Kurkuma

Kurkuma obsahuje kurkumín, ktorý sa využíva v ajurvédskej medicíne ako pomoc pri odbremenení pečene. Stimuluje žlčník a zvyšuje prietok žlče. Žlč pomáha emulgovať toxíny rozpustné v tuku a je prvým imunitným responderom čreva proti infekcii. Pomáha tiež čistiť klky čriev, čím im pomáha lepšie vstrebať živiny.

Kurkumu možno kombinovať s cibuľovým práškom, cesnakovým práškom, kajenskou paprikou a používa sa ako dochucovadlo šošovicových či ryžových jedál. Je tiež významnou zložkou kari.

9) Citrón

Citrón pomáha stimulovať tvorbu uhličitanu vápenatého, enzýmu, ktorý neutralizuje toxíny v tele, a to vrátane kryštálov kyseliny močovej. Citrón stimuluje tvorbu žlče, ktorá je potrebná na emulgáciu tuku a elimináciu toxínov rozpustných v tukoch. Citróny má aj antibakteriálne a protivírusové vlastnosti, pretože nízke pH v kyseline citrónovej štiepi bunkovú membránu mnohých druhov škodlivých baktérií.

Citrón je vynikajúci doplnok k čerstvej zelenine a ovociu. V zelenom smoothie alebo džúse dokáže vyzdvihnúť chuť. Dokáže ochutiť a osviežiť aj pohár čistej vody. Na podporu imunitného systému vylúhujte v horúcej vode citrón, čerstvú mätu a zázvor.

10) Cesnak

Prírodné prirodzene sa vyskytujúce sírové prvky v cesnaku z neho robia silnú detoxikačnú látku. Navyše obsahuje zložku nazývanú alicín, ktorá mu poskytuje silné protivírusové, antibakteriálne a protirakovinové prínosy. Eliminovaním škodlivých baktérií môžete telu zabrániť vo vytváraní toxínov.

Vychutnajte si cesnak v peste, restovaný so zeleninou, pražený alebo pečený, ako doplnok v omáčkach, dresingoch a šalátoch.

Ak zaradíte tieto potraviny do vášho denného jedálnička, zlepšíte svoj metabolizmus, zvýšite prirodzený úbytok tuku a pridáte si k životu niekoľko rokov navyše. Čo znie výborne, no nie je vždy jednoduché pridať tieto potraviny na denný zoznam, ak nemáte jasný plán, ako ich použijete.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Top 10 detoxikačných potravín. Jete ich v dostatočnom množstve? Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)

Podporte eOtazky lajkom

Doporučené produkty

  • Detoxikácia organizmu tabletky

    Detoxikačná kúra Detox s obsahom probiotík a prebiotík je špeciálny kompletný detoxikačný program -veľmi účinný liek na detoxifikáciu tela, a prečistenie hrubého čreva.

Čítajte viac