Domov / / Nemôžem zaspať - je vám táto v...

Nemôžem zaspať - je vám táto veta povedomá?

Posledná úprava 04.08.2016

Ak ste niekedy okúsili, čo to je nespavosť, tak dobre viete, že snaha zaspať môže byť spojená priam so zúfalstvom. Zrazu ste sa zasekli a hotovo.

Je iróniou, že možno práve choroba s názvom syndróm chronickej únavy vám vlastne nedovolí zaspať. Ste nesmierne unavený a napriek tomu sa počujete vravieť „nemôžem zaspať“. Súvisí to s vašimi vnútornými hodinami, ktoré nie sú zosynchronizované s vašim prirodzeným telesným rytmom a s hladinami hormónov. U človeka existuje prirodzená potreba oddychu a zotavenia a v niektorých prípadoch potrebuje viac spánku ako je uňho bežne nutné.

Niekedy sú v hre aj ďalšie záležitosti. Stres, starosti, tráviace problémy, stimulanty, emocionálne vypätie, umelé svetlo v spálni, rušivé zvuky… Naše telo a myseľ má problém, ako tieto podnety spracovať, takže nastáva problém, ak večer vypnúť. A ďalej to už poznáte, staré dobré „nemozem zaspat“.

Bežne sa stáva, že človek trpiaci na nespavosť sa po uložení do postele začne cítiť zle. Možno to poznáte, spíte do 11 v noci, zobudíte sa, potom znovu zaspíte približne do jednej, potom ste znovu hore a snažíte sa do piatej všemožne zaspať. Keď to nejde, v zúfalstve zapnete počítač a začnete browsovať po nete. Pritom zapínať v noci počítač patrí medzi to najhoršie, čo pri nespavosti môžete urobiť.

Ak nemôžete zaspať, skúste niektorý z trikov:

1) Pred spaním si doprajte relaxačný kúpeľ.

2) Vymeňte si návliečky, aby ste padli do sviežich voňavých perín.

3) Meditujte, meditujte, meditujte!

4) Ak neviete zaspať okamžite, nebuďte na seba tvrdý. Celý problém tým iba zhoršíte. Jednoducho si uvedomte a priznajte, že ste trochu nepokojný a pokúste sa uvoľniť.

5) Ak cítite nepokoj, trochu sa poprechádzajte. Zatočte sa do deky a choďte si čítať. Častokrát vám bude stačiť iba 20 minút a budete sa cítiť ospalo. Zároveň úplne zabudnete na svoje problémy so spánkom.

6) Stanovte si presný čas odchodu do postele. Do rituálu si pridajte aj pravidlo typu – žiadne obrazovky a monitory po ôsmej hodine večer. Samozrejme, večerný film je výnimočne povolený. V rámci večerného rituálu môžete tiež zaradiť čítanie, dychové cvičenie, bylinkový kúpeľ na tvár. Niektorí ľudia si píšu zoznam toho, čo za deň zvládli a čo ich ešte čaká a takáto rekapitulácia im pomáha pri večernej relaxácii.

7) Prečítajte si kúsok knihy, niečo inšpiratívne a uvoľňujúce, nie napínavú detektívku, ktorá vám zamestná myseľ.

8) Pred spaním si zápästia a krk potrite levanduľovým olejom. Ak cítite príliš veľký nepokoj, môžete ním jemne pokvapkať svoj vankúš.

9) Snažte sa nejesť tesne pred spaním. Telo nestihne jedlo stráviť a vy kvôli tomu nebudete môcť zaspať.

10) Ani príliš veľa tekutín pred spaním nie je správne. Ak si svoj kamilkový čaj vypijete tesne pred uložením do postele, zobudí vás mechúr v tú najnevhodnejšiu chvíľu. Tomu sa hovorí sabotáž!

11) Pokúste sa večer pred spaním vyhnúť veľkému či stresujúcemu rozhovoru.

12) Uistite sa, že máte v spálni správne nastavenú teplotu. Nemalo by vám byť ani príliš teplo, ani príliš zima. Ak vám to pomôže, vymeňte si periny podľa hrúbky a pocitu chladu či tepla.

13) Ak máte v izbe elektroniku, zakryte červené pohotovostné svetlá, prípadne prístroj vypnite úplne.

14) Znížte množstvo kofeínu, alebo sa ho vzdajte úplne. Ak potrebujete napríklad kávu, vypite si ju okolo obeda. Výbornou alternatívou na večer je kamilkový čaj.

15) A najdôležitejšie pravidlo, nemyslite na to, že trpíte na nespavosť a neviete zaspať. Nedovoľte mozgu, aby bol neustále v strehu, pretože svojím zmýšľaním to podvedome očakávate.

Takže tentokrát žiadne „nemôžem zaspať“ ale „dobrú noc“!

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom