Domov / / Hlavné príčiny prejedania sa –...

Hlavné príčiny prejedania sa – 6 dôvodov, prečo sa prejedáme

Posledná úprava 19.01.2017

Vynechajme zrejmú príčinu prejedania sa – a to tú, že jedlo chutí naozaj dobre. Niektoré dokonca veľmi, veľmi dobre. Príliš dobre na to, aby sme ho zahodili. Pravdou však je, že hoci má jedlo rád každý, niektorí ľudia majú oveľa väčší problém prestať jesť.

Pokúsme sa teraz pochopiť, prečo to tak je. Ak totiž spoznáme príčiny prejedania sa, bude jednoduchšie identifikovať tie návyky, ktoré nám bránia v dosiahnutí želaných výsledkov, teda schudnúť alebo si váhu udržať a nepriberať. Ako sa teda zasýtiť a neprejedať sa?

1) Jedlo používate (príliš často) ako odmenu

Jedlo je čosi viac ako len kalórie. Je to súčasť vašej kultúry a vašich zážitkov, a tiež veľká odmena. Na tom všetko nie je vôbec nič zlé. Ale je veľmi jednoduché začať sa odmeňovať jedlom pravidelne, a nie iba pri zvláštnych príležitostiach.

Mali ste už ťažký deň v práci či škole a povedali ste si – „zaslúžim si pohár vína“ - a potom ste vypili celú fľašu? A urobili ste to častejšie ako raz týždenne?

Musíte byť ale realisti o kalorickej cene, ktorú platíte za používanie jedla ako odmeny. Skúste sa rozpamätať na všetky situácie a príležitosti, kedy ste si dopriali vysokokalorické jedlá alebo nápoje, pretože ste si to „zaslúžili“. Ak sa takto odmeníte raz denne, alebo aj raz za každé dva či tri dni, identifikovali ste kľúčovú oblasť, v ktorej si musíte upraviť svoje myslenie.

2) Príliš často vravíte: „Ale, čert to ber!“

Znie vám to povedome? Aj toto zvolanie môžeme zaradiť medzi príčiny prejedania sa. Dáte si trojuholník pizze na olovrant, a siahnete okamžite po ďalšom. Trochu zaváhate, ale potom si pomyslíte. „Ale, čert to ber! Aj tak som už narušil svoju diétu. Kľudne by som ju mohol zjesť celú!“

Snažte sa zachovať si logickú perspektívu. Dať si jeden-dva kúsky pizze navyše nie je žiaden veľký problém pokiaľ ide o celkovú schému vášho stravovania či diéty. Jednoducho môžete neskôr cez deň zjesť menej, alebo si stravu zarovnať druhý deň. Ale nezabúdajte, že je veľký rozdiel medzi tým, či s pizzou zjete navyše 300 alebo 1000 kalórií.

3) Ste na seba príliš tvrdý a prísny

Najhoršia vec, akú môžete urobiť, je vyčítať si, že ste si dali nezdravé jedlo. Prípadne mať zlý pocit kvôli tomu, že sa ručička na váhe vôbec nehýbe. Pocit hanby a zlyhania môže totiž výrazne uškodiť vašej snahe schudnúť.

V rámci jedného výskumu vedci zmanipulovali váhy tak, že si sledovaní ľudia na diéte mysleli, že pribrali 2 kilogramy napriek tomu, že v skutočnosti schudli. Tí, ktorí pociťovali väčšie zahanbenie nad zvýšením hmotnosti následne zjedli viac zmrzliny ako tí, ktorých výsledky až tak netrápili.

Čo z toho vyplýva? Ak zjete priveľa jedla, ktoré ste vlastne ani jesť nechceli, netrestajte sa za to. Snažte sa nabudúce takúto chybu neurobiť a choďte ďalej.

4) Jete príliš často mimo domu

Reštaurácie lákajú zákazníkov na veľké porcie jedál. A ľudia zvyčajne vyprázdnia celý tanier namiesto toho, aby počúvali svoje telo.

Odborníci na zdravé stravovanie radia vyhľadať si vopred nutričné informácie o ponúkanom menu online na stránkach reštaurácie. V niektorých reštauráciách si môžete vyžiadať iba polovičnú porciu. Ak sa chystáte do „nóbl reštaurácie“, jednoducho vopred strategicky plánujte, aby ste si mohli bez viny dopriať viac kalórií.

5) Ste roztržitý

Ako často jednoducho jete bez toho, aby ste pritom pozerali na televíziu, prezerali si facebook alebo pracovali pri stole?

Multitasking znižuje schopnosť tela vnímať množstvo jedla, ktoré ste zjedli a teda aj to, ako by vás malo zasýtiť. Podľa výskumov jedenie počas pozerania do monitora či na televíziu vedie k tomu, že človek zje viac jedla a súčasne uňho klesá schopnosť uvedomiť a zapamätať si, koľko v skutočnosti zjedol.

Urobte z jedla samostatnú činnosť a dbajte na to, čo dávate do úst. Podľa výskumu ľudia, ktorí si presne dokázali vybaviť, čo jedli na obed, toho zjedli až o 30% menej ako ľudia, ktorí si to nepamätali. Ak si totiž pamätáte, čo ste naposledy jedli, zvyšuje sa vaše povedomie o tom, ako vás jedlo zasýtilo. Takže v konečnom dôsledku to má vplyv na následnú spotrebu.

6) Ste skutočne unavený

Nedostatok spánku a následná únava má hlavný vplyv na vašu schopnosť kontrolovať prejedanie. Pretože únava vysáva vašu pevnú vôľu.

Podľa výskumov nedostatok spánku má za následok to, že ľudia zjedia až o 5% viac kalórií denne, a to hlavne po večeri. Únava tiež zvyšuje stres, čo je ďalší faktor znižujúci pevnú vôľu.

Snažte si každú noc dopriať 7 až 9 hodín spánku, pomôžete si tak posilniť stravovacie predsavzatia a obmedzíte prejedanie.

Pre čo najlepšie výsledky sa pokúste o konzistentný spánkový rozvrh, aby ste nemali taký veľký sklon dospávať cez víkendy. Podľa štúdie ľudia, ktorí spia v sobotu a nedeľu dlhšie ako normálne, sú v pondelok a utorok unavenejší než ľudia, ktorí vstávajú vo svojej obvyklej dobe.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Hlavné príčiny prejedania sa – 6 dôvodov, prečo sa prejedáme Priemerné hodnotenie: 5 (1 hodnotenie)

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Čítajte viac