Domov / / Prečo “bez tuku” neznamená bez...

Prečo “bez tuku” neznamená bez problémov

Posledná úprava 08.01.2018

Jedál s “chudým” tukom už jednoducho stačilo. Ľudia takéhoto jedla konzumujú priveľa a výsledkom je, že si tento tuk potom “nosia” v sebe. V príspevku vychádzame z jedálnička amerického obyvateľstva, no podobný životný štýl sa presunul aj do našich zemepisných šírok…

V dnešnej dobe sa v Amerike skonzumuje oveľa menej tučných jedál, mliečnych produktov a iných potravín bohatých na nasýtené tuky – teda práve tých, ktoré najvýraznejšie zvyšujú cholesterol, upchávajú cievy a prispievajú k ochoreniam srdca a mŕtviciam. V skutočnosti Američania konzumujú menej tuku než pred dvadsiatimi rokmi (percentuálne z celkového príjmu kalórií). Ale ako národ tučnejú a celkovo skonzumujú oveľa viacej kalórií ako kedykoľvek predtým.

Jedným z dôvodov môže byť spoliehanie sa na štítky s označením “nízkotučné” a “bez tuku”. V dnešnej dobe až 9 z 10 Američanov nakupuje nízkotučné verzie potravín, tieto ale celkovo niekedy obsahujú oveľa viacej kalórií (hoci obsahujú menej tých tučných) ako ich originálne verzie.

Niektoré “beztukové” alebo “nízkotučné” produkty obsahujú v jednej porcii rovnaké množstvo kalórií ako ich pôvodné originály. Zopár môže mať dokonca ešte o niekoľko kalórií navyše. Mnoho ľudí konzumuje väčšie množstvá nízkotučných jedál, pretože veria, že sú „zdravšie“. Ale rozdiel 10 alebo 15 kalórií je na vážkach, ak takémuto jedlu príliš holdujete a prejedáte sa v domnení, že ide o beztukové a teda zdravé potraviny. Je dôležité prečítať si kompletné zloženie potraviny, nie len informácie o tuku.

V predchádzajúcich rokoch nebolo pri nízkotučných jedlách jediným dôvodom na znepokojenie množstvo obsiahnutých kalórií. V minulosti nízkotučné verzie obsahovali oleje, ktoré prešli chemickým procesom známym ako „hydrogenácia“, kedy sa tekuté rastlinné oleje s prirodzene vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín (zdravších pre srdce) menili na ich hutnejšie a nasýtené formy.

Hydrogenácia mení tuky dvoma spôsobmi: okrem toho, že sa oleje stávajú nasýtenejšími, vytvárajú sa aj trans-mastné kyseliny – molekuly, ktoré sa počas zahrievania stáčajú a mení sa ich tvar. Tieto trans-tuky môžu zvýšiť hladiny lipoproteínov s nízkou hustotou (LDL), čo je vlastne takzvaný „zlý“ cholesterol. U niektorých jedincov dokonca na rovnakú úroveň, akú dosahujú nasýtené tuky. Trans-mastné kyseliny pritom nezvyšujú hladiny lipoproteínov s vysokou hustotou (HDL), čo je vlastné „dobrý“ cholesterol ( napr. vo forme mono-nenasýtených mastných kyselín nachádzajúcich sa v olivovom alebo kanolovom oleji). Niektoré štúdie uvádzajú, že chemické zmeny spôsobené v mastných kyselinách hydrogenáciou môžu ovplyvniť fungovanie buniek, čím zároveň zvyšujú riziko rakoviny.

Čo je cholesterol?

  • LDL cholesterol, takzvaný „zlý“ cholesterol, je najväčším nosičom cholesterolu v krvi. Zvýšené hodnoty sa spájajú so zvýšeným rizikom srdcových chorôb, pretože LDL sa môže postupne nabaľovať na steny artérií a postupne ich upchávať rovnako ako vodný kameň vodovodné potrubie. Zužuje prietok krvi k srdcu a mozgu. Priveľa LDL je zdravotným rizikom. Prekurzor VLDL (lipoproteíny s veľmi nízkou hustotou) je ďalším lipoproteínom zodpovedným za transport triglyceridov, iného typu tuku produkovaného v pečeni.
  • HDL cholesterol, takzvaný „dobrý“ cholesterol, je zodpovedný za odstraňovanie a odsun cholesterolu z artérií naspäť do pečene (kde sa použije na produkciu buniek a hormónov), znižuje riziko ischemickej choroby srdca. Až tretina cholesterolu v krvi je obsiahnutá v HDL. Veľká koncentrácia HDL je spájaná so zníženým rizikom srdečných chorôb.
  • Krvný alebo sérový cholesterol sa označuje trojmiestnou číslicou, ktorá často označuje celkové hodnoty cholesterolu. V skutočnosti ide o zložené číslo pozostávajúce z hodnôt LDL, HDL a VLDL.
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Doporučené produkty

  • Bio panenský kokosový olej v tabletkách

    Kokosový olej v tabletkách je výborný doplnok každého, kto chce zdravo chudnúť, podporuje zdravý vzhľad pokožky, zlepšuje kvalitu vlasov a udržiava zdravie srdca a mozgu.

Čítajte viac