Diéty, z ktorých miesto chudnutia priberiete

Posledná úprava 03.09.2021

Mnohí ľudia držia diéty desiatky rokov, avšak bezvýsledne. Majú potom pocit, že je to ich vina, že diéta nefunguje. Dokonca mnohí ďalej priberajú.

Stále sa pritom opakuje rovnaký vzorec. Myslíme si, že naše telo nie je v poriadku, alebo nie sme so svojím životom spokojný. A myslíme si, že keď schudneme, všetko sa vyrieši. Dáme sa na diétu, diétu vzdáme a obviňujeme sa zo zlyhania.

Diéty sú nastavené tak, že váha klesne a znovu stúpne, dokonca priberiete oveľa viac, ako ste mali predtým. Skúsenosť mnohých diétujúcich aj expertov na výživu je tá, že každá „oficiálna“ diéta, ktorá je založená na veľkých obmedzeniach, vyvoláva neskoršie priberanie.

Väčšina diét požaduje vylúčiť veľké množstvo kalórií, pretože sľubujú rýchle výsledky. No na biologickej úrovni si začne vaše telo myslieť, že hladuje. Výsledkom je, že vás núti jesť veľké množstvá jedla, keď ho niekde zbadáte, alebo keď vaša „sila vôle“ povolí. A pretože je vaše telo v „stresovom stave“, uskladňuje viac tuku, než by inokedy z daného jedla uložilo.

Obzrite sa späť na svoje predchádzajúce diéty. Divíte sa, že ste sa v noci napchávali všetkým, čo vám prišlo pod ruku? Ľudia, ktorí začnú jesť „normálne“ a s jedlom nebojujú, si možno už uvedomili, že sa počas diéty vlastne prejedali. Prejedali sa totiž v noci, tlačilo ich k tomu telo, čisto fyziologicky. Jednoducho, ich telo potrebovalo viac jedla.

Ďalší dôvod, prečo mnohí pri prísnych diétach zlyhávajú, možno nazvať efektom „hodeného uteráku“. Keď diétujete, chápete svoje správanie ako „dobré“ alebo „zlé“. A rovnakým spôsobom označujete aj rôzne potraviny, ako „dobré“ a „zlé“. Keď sa stravujete v súlade s diétou, cítite hrdosť, úspech a šťastie. Keď zjete niečo, čo nie je na vašom zozname, pociťujete to ako zlyhanie a chcete do ringu hodiť uterák a láka vás to zjesť všetko, čo nie je priklincované. Vychádza to z hlbokého presvedčenia, že v budúcnosti sa budete znovu musieť obmedzovať, aby ste sa zase dostali „na správnu cestu“. Takže teraz môžete zjesť vlastne úplne všetko, ešte predtým, než budete zase na svoje stravovanie musieť dohliadať.

Prísne diétovanie vedie k prejedaniu aj preto, lebo ľudia vlastne stratia cit pre vlastný vnútorný hlad a pre pocit sýtosti. Prísne diéty vedú často k emocionálnym problémom s jedlom. Pri diétach ste častokrát podráždený, deprimovaný, unudený a zároveň ustráchaný. Navyše, keď diétu vzdáte, považujete to za zlyhanie. To môže viesť k nízkemu sebavedomiu a neistote. Tieto emocionálne problémy, spolu s faktom, že diétovanie spôsobuje stratu vnímania vnútorného hladu a pocitu sýtosti, znamenajú, že vás skutočne už nič nedokáže zastaviť pred jedením kvôli lepšiemu pocitu. Jete preto, aby ste získali ten pocit vzrušenia, utlmili bolesť z toho, že sa kvôli svojmu telu cítite zle. Alebo len chcete odviesť pozornosť od faktu, že ste na seba naštvaný, pretože ste to zase vzdali.

Počas diétovania častokrát zabúdate žiť. Bojíte sa ísť na rande, lebo si myslíte, že nie ste dosť chudý. Vyjsť si von s priateľmi na večeru vo vás vzbudzuje hrôzu. A dni sa točia okolo jedla a cvičenia, namiesto aby ste žili svoj život. Myslíte si, že je to správna vec, sústrediť sa na diétu. No takýto spôsob „prežívania“ vás začne rýchlo nudiť, odpútate sa od rodiny a priateľov a sám zo seba nebudete mať vôbec dobrý pocit. Výsledkom môže byť, že sa začnete prejedať kvôli tomu, aby ste sa cítili lepšie.

Čo vám teda má pomôcť, ak to nedokážu diéty? Tu je zopár tipov, ako začať.

1) Nalaďte sa na vaše telo, na jeho pocit hladu a spoznajte, kedy vám signalizuje, že ste sýty

Naučte sa, ako dôverovať neuveriteľnému mechanizmu v rámci svojho vlastného tela. Uznajte fakt, že vaše telo je v tomto smere múdrejšie a silnejšie, než kedy bude vaša vôľa. Vnímajte, kedy je vaše telo hladné a kedy je sýte a snažte sa podľa toho jesť. Tieto signály sú prirodzeným spôsobom, ako ráta vaše telo kalórie a nepociťuje ich nedostatok. Ak vám to znie príliš divne, vyskúšajte si to na dva-tri dni a uvidíte, aký z toho budete mať pocit.

2) Zapracujte na sebe a vzdajte sa zmýšľania podľa diét

Čím viac budete nakupovať podľa diétneho zmýšľania, tým horšie sa vám bude správne stravovať, teda z hľadiska vášho tela. Vždy, keď sa budete počuť, ako vravíte: „začnem zase v pondelok“, alebo „toto jedlo je zlé“, či „dnes som to prehnal“, pripomeňte si, aké to bolo pri diétovaní. Že diéty u vás v minulosti nefungovali. A že v prípade stravovanie nie je všetko iba „dobré“ alebo „zlé“. Je to všetko iba „rozprávka“, ktorou vás pridlho kŕmili. No nemusíte sa ňou riadiť, pokiaľ ide o vaše rozhodnutia o potravinách.

3) Naučte sa, ktoré potraviny sú správne pre vaše telo, nie pre telo niekoho iného

Jednou z príčin, prečo sa počas diéty prejedáte alebo cítite mizerne je fakt, že nejete potraviny, po ktorých sa vaše telo cíti dobre a ktoré vám chutia. Dajte si čas a zistite, ktoré potraviny vám prospievajú, ktoré jedlo vás zasýti a zároveň uspokojí a tiež to, ktoré jedlá vaše telo až tak moc nemusí. Zapamätajte si, vaše telo vás vedie a ono samo chce mať tú správnu zdravú hmotnosť. Vy ho len musíte počúvať.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Čítajte viac