Domov / / 7 overených spôsobov chudnutia...

7 overených spôsobov chudnutia bez rátania kalórií

Posledná úprava 07.12.2017

„Menej jesť, viac sa hýbať.“

To je odkaz, ktorý k nám vysielajú rôzni guru zdravia a organizácie zaoberajúce sa výživou. Títo všetci vychádzajú z toho, že jediný dôvod priberania alebo chudnutia sú kalórie. A to je práve nesprávny predpoklad, pretože naše telá sú oveľa komplikovanejšie. Rôzne potraviny rôzne ovplyvňujú hlad a hormóny. Rovnako, nie všetky kalórie sú si rovné. Pravdou je, že existuje veľa spôsobov ako schudnúť, a to aj bez rátania kalórií. Tu je 7 osvedčených spôsobov, ako prepnúť rozpúšťanie tukov na „autopilota“.

1) Nahraďte raňajkové pečivo vajíčkami

Schudnúť môžete už pri obyčajnej zmene raňajok. Dve nezávislé štúdie ukázali, že konzumácia vajec na raňajky (v porovnaní s raňajkami zloženými z pečiva) vám môže pomôcť odstrániť tuk bez ďalšej námahy.

V jednej štúdii jedlo 30 žien s nadváhou alebo obezitou na raňajky buď pečivo alebo vajcia. Vajíčková skupina v konečnom dôsledku skonzumovala oveľa menej kalórií na obed, resp. počas celého dňa, dokonca v ďalších 36 hodinách. Jednoducho povedané, vajcia boli také sýte, že ženy v ďalších jedlách automaticky zjedli menej kalórií.

V inej štúdii bolo do skupín rozdelených 152 mužov a žien s nadváhou. Jedna skupina jedla vajcia, druhá pečivo. Obe skupiny boli na odtučňovacej diéte. Po ôsmich týždňoch zhodila vajíčková skupina oveľa viac ako skupina pečivová (o 65% viac znížená hmotnosť, o 61% väčšia redukcia BMI, o 34% väčšia redukcia v obvode pása, o 16% väčšia percentuálna redukcia telesného tuku). Rozdiel v poklese hmotnosti nebol obrovský, ale jasne to ukazuje, že aj taká jednoduchá vec ako zmena jedla môže mierne ovplyvniť naše snaženie.

Ďalším z úžasných benefitov konzumácie vajec je fakt, že patria k najzdravším potravinám na svete. Nové štúdie preukázali, že nezvyšujú hladinu zlého cholesterolu, ani nespôsobujú choroby srdca, ako sa tvrdilo doteraz. Ak myslíte, že nemáte čas na to, aby ste si uvarili zdravé raňajky, premyslite to. Príprava raňajok z vajec a nejakej zeleniny nezaberie viac ako päť až desať minút. Nastavte si budík o pár minút skôr a problém je vyriešený.

2) Používanie menších tanierov môže prelstiť mozog, aby si myslel, že v skutočnosti jete viacej

Ľudský mozog je snáď najkomplexnejší objekt vo vesmíre. Funguje zvláštnym spôsobom a samotná kontrola výživy je neuveriteľne komplikovaná. Je to mozog, kto v konečnom dôsledku určuje, či by sme mali alebo nemali jesť. Našťastie existuje jedna elegantná vec, ako váš mozog „obabrať“, aby si myslel, že už zjedol viacej ako v skutočnosti. A to, používanie menších tanierov!

Čím sú vaše taniere alebo poháre väčšie, tým menej si mozog myslí, že zjedol. Ale používaním menších tanierov mozog prekabátite. Bude sa cítiť uspokojený už pri menej kalóriách. Je to zvláštne, ale psychológovia sa tým zaoberali a zdá sa, že to funguje.

3) Konzumácia väčšieho množstva bielkovín môže zredukovať apetít, zlepšiť spaľovanie tukov a pomôcť pri naberaní svalovej hmoty

Z akéhosi zvláštneho dôvodu získali bielkoviny zlú reputáciu. Mnoho ľudí si myslí, že „odsávajú“ vápnik z kostí a spôsobujú ochorenie obličiek. Je to však úplná hlúposť, nepodložená odbornými štúdiami. Existuje mnoho dôkazov na to, že bielkoviny dokážu zvýšiť spaľovanie tukov a znížiť hlad, čo automaticky vedie k chudnutiu.

V skutočnosti štúdie ukazujú, že bielkoviny podporujú metabolizmus oveľa viac než akákoľvek iná makroživina. Jedným z dôvodov je to, že telo vďaka nim zužitkuje viac kalórií, pričom využije viac bielkovín než tuku a sacharidov. Bielkoviny tiež zvyšujú pocit sýtosti, takže podstatne znižujú pocit hladu.

Podľa jednej štúdie zvýšenie príjmu bielkovín na 30% z prijatých kalórií vedie automaticky k poklesu prijatých kalórií o 441 kalórií za deň. Mnoho štúdií preukázalo, že navýšenie príjmu bielkovín môže viesť k automatickému zníženiu hmotnosti, hoci sa najete do sýtosti.

Bielkoviny vám tiež môžu pomôcť nabrať svaly, hlavne ak posilňujete. Svalová hmota je metabolicky aktívna, to znamená, že spaľuje malé množstvá kalórií, dokonca aj keď ich nenamáhate. Najlepší spôsob ako prijímať viac bielkovín je konzumácia živočíšnych potravín ako je mäso, ryby a vajcia...ak je to možné, pri každom hlavnom jedle.

4) Konzumujte potraviny s nízkoenergetickou hustotou a množstvom vlákniny, budete sa tak cítiť sýtejší pri menej kalóriách

Ďalší spôsob ako sa cítiť zasýtene pri príjme menšieho množstva kalórií je konzumácia potravín s nízkoenergetickou hustotou. Patria sem potraviny s vysokým obsahom vody, ako je zelenina a niektoré ovocie. Štúdie pravidelne dokazujú, že diétujúci, ktorí zjedia potraviny s nižšou energetickou hustotou, schudnú viacej ako tí, ktorí jedia potraviny s vysokou energetickou hustotou.

V jednej štúdii schudli ženy, ktoré jedli polievku (majú nízkoenergetickú hustotu) až o 50% viac než ženy, ktoré si dali energeticky husté občerstvenie. Zelenina je tiež bohatá na rozpustnú vlákninu, ktorá podľa niektorých štúdií rovnako napomáha pri chudnutí. Ďalšou výhodou rozpustnej vlákniny je fakt, že v tráviacom trakte ju rozkladá baktéria, čím sa produkuje mastná kyselina zvaná butyrán. Tvrdí sa o nej, že má veľký vplyv pri zabránení vzniku obezity (aspoň v prípade potkanov).

Skombinovanie živočíšnych potravín (vysoký obsah bielkovín) s kopcom rastlinnej stravy (nízka energetická hustota), to je ten správny recept na úspech.

5) Znížte príjem sacharidov a schudnete rýchlo, hoci sa najete do sýtosti

Pravdepodobne najlepšou cestou ako začať chudnúť bez rátania kalórií alebo kontrolovania veľkosti porcií je zníženie príjmu uhľohydrátov.

Štúdie pravidelne ukazujú, že ľudia, ktorí konzumujú menej uhľohydrátov, začnú automaticky prijímať menej kalórií a následne chudnú bez väčšej námahy. Najlepší spôsob ako znížiť príjem sacharidov je redukcia alebo eliminácia hlavných zdrojov sacharidov. Jedná sa o cukry, sladkosti, sódy ako aj potraviny s obsahom škrobu, teda napr. chlieb, cestoviny, zemiaky, atď.

Bolo by vhodné, aby ste sa dostali na úroveň 100-150 gramov sacharidov za deň. Ak chcete schudnúť rýchlo, je najefektívnejšie, ak sa dostanete k hodnote 50 gramov na deň. Ďalšia veľká výhoda obmedzenia sacharidov je fakt, že tým znížite hladinu inzulínu. Následne začnú obličky vylučovať nadbytočný sodík a vodu z tela, čím sa výrazne zníži hmotnosť spôsobená nafúknutím a nadbytkom vody.

6) Dajte si čas na kvalitný spánok a vyhýbajte sa stresu, zoptimalizujete si tak fungovanie kľúčových hormónov

Dve veci, ktoré sa v diskusiách o zdraví a váhe nespomínajú, sú spánok a úrovne stresu. Oboje sú ale neuveriteľne dôležité na to, aby vaše telo a hormóny fungovali optimálne.

Nevhodný spánok je jedným z najväčších rizikových faktorov obezity. Krátkodobý spánok zvyšuje riziko o 89% v prípade detí a o 55% v prípade dospelých. Nekvalitný spánok môže zvýšiť hlad a rôzne chute na jedlo. Narúša sa rovnováha hladových hormónov (grelín a leptín) a tým vzniká biochemický sklon na priberanie. Priveľký stres môže zvýšiť hladiny hormónu kortizolu, ktorý spôsobuje zvýšenie akumulácie tuku v oblasti brucha, čím stúpa riziko chronických, „západných“ civilizačných chorôb.

Práve z týchto dôvodov je dôležité, aby ste si našli čas na kvalitný spánok a vyhýbali sa vo vašom živote zbytočným stresom.

7) Nahraďte tuky na varenie kokosovým olejom, ktorý dokáže zvýšiť metabolizmus a znížiť apetít

Kokosový olej má niekoľko jedinečných vlastností, ktoré dokážu znížiť apetít a zvýšiť spaľovanie tukov. Je nabitý tukmi zvanými triglyceridy so stredne dlhým reťazcom. Tieto mastné kyseliny sa v porovnaní s inými tukmi metabolizujú odlišne. Dostanú sa priamo do pečene, kde sa využijú buď na energiu alebo sa premenia na ketóny.

Dve malé štúdie preukázali, že konzumácia týchto tukov so stredne dlhým reťazcom spôsobí, že ľudia prijmú menej kalórií. Podľa jednej štúdie ide o redukciu o 256 kalórií za deň. Tieto tuky tiež zvyšujú výdaj energie. Podľa štúdie ide o nárast o 5%.

Nemusíte samozrejme začať hltať veľké množstvá kokosového oleja, ale ak ním nahradíte svoj starý olej, môže dôjsť k badateľnej zmene.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


7 overených spôsobov chudnutia bez rátania kalórií Priemerné hodnotenie: 4.5 (2 hodnotení­)

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Doporučené produkty

  • Bio panenský kokosový olej v tabletkách

    Kokosový olej v tabletkách je výborný doplnok každého, kto chce zdravo chudnúť, podporuje zdravý vzhľad pokožky, zlepšuje kvalitu vlasov a udržiava zdravie srdca a mozgu.

Čítajte viac