Domov / / Problémy s prostatou – rarita...

Problémy s prostatou – rarita alebo bežná vec?

Posledná úprava 21.09.2016

Prostata je žľaza mužského pohlavného systému. Ide o malý orgán tvaru gaštanu, ktorý obklopuje močovú trubicu. A to je miesto, kde začínajú problémy. Ako muži starnú, prostata sa často zväčšuje, čo koliduje s normálnym prietokom moču. Určite ste zaznamenali množstvo reklám na liečbu benígneho zápalu prostaty a problémov močových ciest. Treba povedať, že medzi mužmi určitého veku je to veľmi bežný problém.

Ako vplýva stravovanie a výživa na zdravie prostaty?

Dobrou správou je, že zdravá strava a zdravý životný štýl môžu urobiť skutočne citeľný rozdiel. Správne stravovanie dokáže dosiahnuť výsledky porovnateľné alebo rovnaké ako pomocou liekov. Akurát bez vedľajších účinkov. Teda, bez nežiadúcich vedľajších účinkov. Tých pozitívnych je veľké množstvo!

Ako znížiť riziko vzniku problémov s prostatou

1) Buďte fyzicky aktívny

Existuje silný inverzný vzťah medzi množstvom cvičenia a rizikom problémov s prostatou. Inými slovami, čím viac cvičíte, tým je riziko menšie. Na druhú stranu, ak máte nadváhu a nadmerné množstvo brušného tuku, riziko si sami zvyšujete. Cvičenie pritom pomáha s oboma problémami.

2) Jedzte zeleninu

Muži, ktorí jedia veľa zeleniny majú najzdravšiu prostatu. Treba sa zamerať hlavne na zeleninu s vysokým obsahom vitamínu C a karotenoidov, pretože tieto živiny majú obzvlášť ochranný účinok. Patria sem rajčiny, mrkva, sladké zemiaky, brokolica, paprika, ružičkový kel a tmavá listová zelenina.

3) Získajte chudé bielkoviny z rôznych zdrojov

Muži, ktorých strava obsahuje veľa proteínov ale málo tuku, majú zvyčajne menej problémov s prostatou. Niektoré potraviny s chudými bielkovinami, ako napríklad ustrice a kraby, majú vysoký obsah zinku. Aj tento zlepšuje zdravie prostaty. Ak ste vegetariáni, môžete doplniť zinok tekvicovými semienkami.

4) Alkohol pite iba s mierou

Jeden, dva drinky denne znižujú riziko zápalu prostaty. A hoci môže mať pri konzumácii s mierou alkohol liečivé účinky, škodlivé účinky pri nadmernom pití zďaleka presahujú prínosy mierneho pitia. Ak teda neviete piť s mierou, radšej nepite vôbec.

5) Vzdajte sa vitamínových doplnkov vo vysokých dávkach

Hoci diéty bohaté na karotenoidy, vitamín C a zinok sú spájané so znížením rizika problémov s prostatou, výživové doplnky, ktoré obsahujú rovnaké živiny sa nezdajú byť účinné. V skutočnosti sú vysoké dávky vitamínu C spojené so zhoršením symptómov.

Treba poznamenať, že všetky tieto odporúčania sú založené na epidemiologických údajoch. To znamená, že určité návyky a vzorce správania sú spájané s väčším alebo menším rizikom. Nie je to to isté, ako keď konkrétna štúdia testuje účinok spolu s kontrolnou skupinou. Na druhú stranu, na horeuvedených odporúčaniach nie je nič kontroverzné. Každé z týchto odporúčaní – teda viac cvičiť, jesť zeleninu, konzumovať chudé proteíny, striedma konzumácia alkoholu a získavanie živín z potravín a nie z tabliet – má silný dopad na zlepšenie celkového zdravia a na zmiernenie rizika objavenia sa množstva ochorení. Nemôžete teda nič stratiť (samozrejme okrem nepríjemných problémov s prostatou), naopak, veľmi veľa získate.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac