Domov / / BMI – 5 mýtov, ktorým by ste n...

BMI – 5 mýtov, ktorým by ste nemali veriť

Posledná úprava 11.11.2016

Stalo sa to aj vám? Na škole, v nejakých 13 rokoch ste podľa indexu telesnej hmotnosti (index BMI) patrili medzi tie najvychudnutejšie deti v triede. A potom ste sa dostali do puberty, vaše hormóny sa zbláznili, v priebehu zopár mesiacov ste pribrali nejakých 10 kilo. Takže ste podľa BMI zrazu spadali do kategórie „nadváha“. Aj vám zrazu odporúčali dávať pozor na to, čo jete a utešovali vás, že pri správnej životospráve tých 10 kilogramov zhodíde, ani nebudete vedieť ako?

Ale nefunguje to tak vždy. Človek rastie a rastie a niekedy v 25 ho lekári podľa BMI radia už medzi „obéznych“...nestalo sa to náhodou aj vám? Stravujete sa zdravo, chodíte pešo, dokonca cvičíte. Pritom poznáte kopec vychudnutých ľudí s „normálnym“ BMI, ktorých pri pohľade na zeleninu doslova strasie. Väčšina lekárov by im však povedala, že sú váhovo vo výbornom stave, zato vám by najradšej naordinovali prísnu diétu

V čom je teda problém?

„Pevne veríme, že byť tučný je zlé“, konštatujú odborníci, „učí sa to na školách, sú toho plné médiá.“ Nie je to teda nič prekvapivé. Výskum za výskumom potvrdzuje, že veľká hmotnosť je spájaná s ochoreniami ako cukrovka, ochorenia srdca a Alzheimerova choroba. Dôležité však je práve to „je spájaná“…

Podľa niektorých odborníkov nevieme s istotou potvrdiť, že nadváha spôsobuje zdravotné problémy, s ktorými „je spájaná“. Môže ísť o kombináciu mnohých faktorov. Napríklad, ľudia s vysokým BMI už majú zvyčajne za sebou nejaké diéty. A výskum ukazuje, že jojo efekt pri diétach, inak povedané hmotnostné výkyvy, majú negatívny vplyv na celkové zdravie.

Ako to teda je? Objaví sa ochorenie kvôli vyššiemu BMI alebo kvôli zápalom v krvi vyvolaným diétami? To jednoznačne nevieme potvrdiť ani vyvrátiť.

Niet pochýb o tom, že všadeprítomná idea „tuk je zlý“ nás vedie k tomu, aby sme verili mnohým veciam okolo skratky "index BMI", ktoré vlastne vôbec nie sú pravdivé.

Pozrime sa na 5 „faktov“, ktoré by bolo treba znovu prehodnotiť.

Mýtus: Nízke BMI zaistí, že budete zdraví

Tučnota sa ľuďom spája so záležitosťami ako vysoký krvný tlak, vysoký krvný cukor a vysoký cholesterol. Takže by sme mohli povedať, že nízke BMI by všetky tieto problémy upravilo, nie? Zle. V jednej štúdii odborníci hodnotili index BMI približne 40 tisíc dospelých. Porovnávali aj údaje o ich krvnom tlaku, hladinách cukru v krvi, cholesterolu, zápalové hodnoty a hladiny inzulínu. Zistili, že mnoho ľudí z kategórie „obézny“ mali priam ukážkové čísla a mnohí z kategórie „normálne BMI“ mali vysoký krvný tlak, krvný cukor a cholesterol.

Presne takto môže stigma hmotnosti ovplyvniť zdravie. Vyše polovice ľudí, ktorí sa štúdie zúčastnili, mohli byť nesprávne diagnostikovaní. Lekári vidia človeka s normálnou telesnou hmotnosťou a dosť pravdepodobne neoveria vysoký cholesterol alebo krvný cukor. Takýto človek potom nedostane liečbu, ktorú by potreboval.

Mýtus: Vysoké BMI zvyšuje riziko srdcového infarktu

Tak ako pri krvnom cukre, krvnom tlaku a cholesterole, preukázalo mnoho štúdií spojenie medzi vysokým BMI a rizikom srdcového infarktu. Avšak štúdia, pri ktorej si hodnoty sledovalo vyše 4000 párov identických dvojčiat, zistila, že vysoké BMI tieto riziká nezvyšuje. Odborníci sledovali dvojčatá počas 12 rokov. Došlo k 203 infarktom a 550 úmrtiam medzi dvojčatami s vyšším BMI a k 209 infarktom a 633 úmrtiam medzi chudšími dvojčatami. Dokonca ani u dvojčiat s BMI 30 a viac (čo by znamenalo, že sú už obézni) nebol zaznamenaný nárast rizika srdcového infarktu.

Mýtus: Zdravé stravovanie a cvičenie vaše BMI vždy zníži

Svaly vážia viac ako tuk. Takže ak niekto pridá do svojho bežného režimu cvičenie a zdravé stravovanie, môže na váhe vlastne nabrať. A to vôbec nie je zlá vec. „Ľudia môžu byť zdraví pri rôznych telesných rozmeroch“, tvrdia odborníci zo zameraním na liečbu obezity. Napriek tomu ich mnohí lekári často „označkujú“ a obvinia, že vyzerajú obézne. A to aj v prípade, že pacient dodržiava zásady zdravého stravovania a pravidelne cvičí.

Mýtus: Ste zdraví, pokiaľ sa vaše BMI pohybuje medzi 19 a 25

Ak neviete, ako sa delí BMI stupnica, tak BMI nižšie než 18,5 je podváha, medzi 18,5 a 24,9 je normál, 25 až 29,9 je nadváha a 30 a viac je obezita. Ale nebolo to tak vždy.

Napríklad v Amerike sa pravidlá BMI zmenili v roku 1998. Kategória nadváha bola posunutá nižšie z 27,8 na 25. Zrazu, z večera do rána, sa zo ženy, ktorá meria 162 cm a váži 70 kg, stala žena s nadváhou.

Keď sa neskôr ľudia pýtali zainteresovaných odborníkov, prečo komisia čísla znížila, keď všetko nasvedčovalo tomu, že je potrebné skôr ich zvýšiť, dostali odpoveď v nasledovnom zmysle… áno, odborníci došli k rovnakému záveru, hodnoty treba navýšiť. No politici žiadali odporúčania, ktoré sa zhodujú s globálnym štandardom. Nakoniec však vysvitlo, že americké odporúčania ohľadne BMI financovali farmaceutické spoločnosti, ktoré v tej dobe vyrábali lieky na chudnutie.

Mýtus: BMI je dobrým meradlom zdravia

To, že ide o mýtus, by malo byť jasné. Vzhľadom na to, že smernice boli nastavené bez znalosti základov z oblasti ochrany zdravia a vieme, že BMI nefunguje u každého, je celkom jasné, že nejde o presné meradlo zdravia. Podľa niektorých odborníkov by sa hmotnosť vôbec nemala brať ako meradlo zdravia.

„Ak sa lekári zamerajú čisto na stupnicu na váhe, môže to viesť k prílišnému zjednodušeniu zdravotného stavu, k ignorovaniu ďalších informácií a dokonca nesprávnemu označkovaniu a zahanbeniu pacientov“, myslia si niektorí zástancovia neuznávania BMI.

Zameriavanie sa na BMI a hmotnosť môže pozornosť lekárov odviesť od toho, aby odhalili skutočný problém za chorobou. Práve tu sa môžeme vrátiť k vyššie spomínanému rozdielu „spája sa“ a „spôsobuje“ ochorenie. Výskum nepreukázal, že by bola hmotnosť príčinou väčšiny problémov, o ktorých hovoríme, že spôsobuje. Ako teda môžete vedieť, že zníženie hmotnosti alebo zníženie BMI bude efektívnym riešením?

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Čítajte viac