Domov / / Ako poraziť závislosť od cukru

Ako poraziť závislosť od cukru

Posledná úprava 13.12.2017

Ak sa zamýšľate nad tým, ako sa zbaviť cukru, nie ste sami. Závislosť od cukru je jednou z primárnych príčin obezity. A západný spôsob stravovania a konzumácie tejto lacnej, všadeprítomnej a návykovej prísady vyústil do rekordného množstva ochorení na cukrovku. Poraziť závislosť od cukru znamená, naučiť sa, ako si naplánovať a konzumovať jedlo proaktívne a nie reaktívne. A tiež trénovať sa v zmysluplnej konzumácii – prečo, čo a koľko jete.

Desať nevarených dobrôt s nízkym obsahom cukru

Ak sa ponáhľate, je ťažké vybrať si zdravú drobnosť miesto maškrty nabitej cukrom a chemikáliami. Tu je zoznam desiatich zdravých pochúťok, ktoré nemusíte variť, takže ich môžete zhrabnúť, zhltnúť a ísť:

  • konzerva tuniaka s nízkym obsahom sodíka,
  • zelerová stonka plnená arašidovým maslom alebo kuracím šalátom,
  • kokosové mlieko (nesladené) s kopčekom srvátkového proteínu,
  • uhorky alebo papriky so salsou,
  • miska tvarohu, syru cottage alebo gréckeho jogurtu,
  • pol jablka natretého (pravým) arašidovým maslom, mandľovým maslom alebo syrom,
  • hrsť orechov,
  • vajíčko natvrdo,
  • šalátová rolka plnená plátkami z morčacích pŕs,
  • tanier surovej zeleniny a hummus.

Majte niektoré z týchto rýchlych občerstvení nachystané v chladničke alebo špajzi, aby ste po nich mohli hneď siahnuť, keď príde čas desiatej či olovrantu. Môžete si ich naporcovať aj do téglikov a misiek a vziať si ich so sebou do práce alebo na cestu.

Odhaľte iné pomenovania pre cukor

Cukor možno nájsť pod mnohými rôznymi označeniami, takže vyhnúť sa mu je vlastne dosť namáhavé. Nie všetko, čo obsahuje cukor, uvádza toto špecifické slovo v zozname prísad. Ponúkame preto zoznam niektorých alternatívnych názvov pre cukor:

  • agávový nektár
  • agávový sirup,
  • cirokový sirup,
  • cukor turbinado.
  • cukrársky cukor,
  • ďatlový cukor,
  • dextran,
  • dextróza,
  • diastatický slad,
  • fruktóza,
  • glukóza,
  • hnedá ryža v plátkoch,
  • hnedý cukor,
  • hroznový cukor,
  • invertný cukor,
  • jačmenný slad,
  • javorový sirup,
  • koncentrát z hroznovej šťavy
  • koncentrát z ovocnej šťavy,
  • kondenzované mlieko,
  • kryštalizovaná fruktóza,
  • kukuričné sladidlo,
  • kukuričný cukor,
  • kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy,
  • kukuričný sirup,
  • laktóza,
  • maltodextrín,
  • maltóza,
  • med,
  • melasa,
  • ovocná šťava,
  • repný cukor,
  • rohovníkový sirup,
  • sacharóza,
  • slad,
  • surový cukor,
  • trstinový cukor,
  • trstinový džús,
  • zahustená šťava z cukrovej trstiny,
  • zlatý cukor,
  • zlatý sirup.

Výber tých správnych sacharidov na chudnutie

Jeden z hlavných problémov diéty s vysokým obsahom uhľohydrátov je ten, že vyvoláva produkciu nadmerného množstva inzulínu, čo vedie k ukladaniu tukov a cukrovke. Ak vo svojom jedálničku znížite príjem cukru a zvolíte uhľohydráty, ktoré obsahujú veľké množstvo vlákniny a výživných látok, môžete udržať hladinu inzulínu pod kontrolou. Nedovoľte, aby vaše hladiny cukru lietali hore-dolu a zastavte tak ukladanie príliš veľkého množstva tuku!

Tu je niekoľko možností, čím nahradiť cukor:

  • namiesto cestovín z bielej múky jedzte hnedé ryžové cestoviny, celozrnné cestoviny alebo cestoviny z quinoi,
  • namiesto ovocného džúsu pite zelený čaj,
  • namiesto malinovky pite minerálnu vodu s pár kvapkami citrónu alebo limetky,
  • namiesto bielej ryže zvoľte hnedú ryžu alebo quinou,
  • namiesto nezdravých drobností si dajte chrumkavú surovú zeleninu,
  • namiesto zmrzliny zjedzte grécky jogurt,
  • namiesto sladkých raňajok a koláčikov si dajte krajec celozrnného chleba s praženicou.

Čo robiť, keď vás prepadne chuť na sladké

Bez ohľadu na to, aké je vaše stravovanie zdravé a „neskazené“, takmer každého z času na čas pochytí chuť na sladké alebo nejaké nezdravé jedlo. Keďže vám ide o to, aby ste praktizovali lepšie stravovacie návyky a odpútali ste sa od cukru, tu je zopár návrhov, ako sa zachovať, keď zaútočí maškrtnosť:

  • Vypite pohár čistej studenej vody alebo minerálnej vody s citrusovou príchuťou.
  • Identifikujte, čo vaše chúťky vyvolalo a nič nejedzte dovtedy, kým nezistíte odpoveď. Ide o hlad? Stresujúcu udalosť? Bezohľadného partnera? Smäd? Samotu?
  • Urobte uvedomelé rozhodnutie, či tú sladkosť zjete, alebo nie. Zapamätajte si, že vy ste pánom svojho tela. Nikto vás nemôže k ničomu nútiť. Ak sa rozhodnete niečo sladké s obsahom cukru zjesť, je to len a len vaše rozhodnutie a vaša voľba. Nehľadajte ospravedlnenia alebo vinníka inde! Ak sa rozhodnete, že nič sladké jesť nebudete, pokojne si doprajte zdravú odmenu! Nakreslite si do kalendára smajlíka, vhoďte do prasiatka drobné alebo sa vyberte do kina. Prípadne sa pochváľte priateľovi alebo rodine! Ak sa rozhodnete, že tú sladkosť zjete, skúste ešte nasledovné triky…
  1. Zaveďte si desaťminútové pravidlo. Počkajte desať minút, než si dáte sladkosť. Ak na ňu budete mať aj po týchto desiatich minútach chuť, tak si ju dajte.
  2. Na tanier si naberte len toľko, koľko chcete zjesť. Nejedzte z celého vrecúška alebo krabice.
  3. Vyskúšajte nejakú náhradnú sladkosť: napríklad zopár tabličiek čokolády bez obsahu cukru. Malú porciu ovocia s nízkym glykemickým indexom, môžu to byť čerešne, jablká alebo slivky. Dokonca Tic Tac alebo mentolku. Prípadne bezkofeínový zelený čaj, či čaj zo sladkého drievka (lékorice), ktoré pomáhajú obnoviť funkciu nadobličiek. Môžete sa tiež napiť čerstvej vody ochutenej stéviou a trochou čerstvých citrusových plodov.

Zvoľte inú činnosť, aby ste sa držali od cukru čo najďalej

Dobrý spôsob, ako poraziť sladkosti, je pustiť sa do inej zaujímavej aktivity. Vždy, keď vás prepadne chuť na sladké, začnite niečo robiť. Nájdite si niečo, čo máte radi a čo považujete za zmysluplné. Tiež, urobiť niečo dobré pre niekoho iného je úžasný spôsob, ako prestať myslieť na sladké. Tu je zopár nápadov:

  • začnite lúštiť sudoku alebo krížovku, zahrajte si šach na počítači. Zamestnajte mozog!
  • dajte si zopár drepov alebo výskokov
  • ak máte partnera, napíšte mu zaľúbený list
  • vyhľadajte na Facebooku dávno zabudnutého priateľa a pozdravte ho
  • vyberte si niečo, čo by vás zaujímalo a skúste o danom predmete zistiť čo najviac informácií
  • spíšte si zoznam filmov, ktoré si chcete pozrieť, alebo kníh, ktoré by ste chceli prečítať
  • zavolajte priateľovi alebo niekomu z rodiny
  • vyberte si doma vec, ktorú treba opraviť alebo upratať a urobte to
  • zahrajte sa s vaším domácim maznáčikom
  • urobte si malý výlet na bicykli
  • choďte na vychádzku
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Doporučené produkty

  • Zelená káva v tabletkách 6000mg

    Spaľuje tuk a posilňuje metabolizmus, udržiava zdravý krvný tlak, podporuje kardiovaskulárne zdravie, vyrovnáva hladinu cukru v krvi.

  • Goji Berry Bio tabletky 2000

    Goji Berry sú bohaté na antioxidanty, ktoré pomáhajú posilniť imunitné funkcie. Vhodné pre mužov aj ženy. Výborný doplnok stravy počas detoxikácie alebo chudnutia.

Čítajte viac