20 prírodných opaľovacích krémov, ktoré chránia vašu pleť

Posledná úprava 12.01.2021

Ochrana pokožky pred slnečným lúčmi je dôležitá. Prírodný opaľovací krém je výbornou alternatívou k tradičným krémom na opaľovanie. Netreba pripomínať, že je koža najväčším orgánom tela, ktorý chráni vnútro a vnútornosti pred škodlivinami vonkajšieho prostredia. A hoci je pri tom vynikajúca, je veľmi citlivá na škodlivé účinky slnečného UV žiarenia.

Určité množstvo slnečného žiarenia je pre vás dobré, pomáha totiž telu tvoriť vitamín D. Ak ho je ale priveľa, môže vyústiť do vzniku melanómov, pretože UV žiarenie podporuje tvorbu voľných radikálov, ktoré spôsobujú rakovinu.

Najlepší spôsob ako chrániť pokožku pred škodlivou radiáciou je aplikácia zdravého množstva opaľovacieho krému. Podľa najnovších testov však môžu byť niektoré prísady v komerčných opaľovacích krémoch ešte škodlivejšie než samotné UV lúče.

Ľudia, ktorí dbajú na svoje zdravie, preto mnohokrát hľadajú alternatívu, prírodný opaľovací krém. Takéto krémy pokožke neškodia, ale ako pôsobia v porovnaní s komerčnými chemickými a minerálnymi opaľovacími krémami? Lepšie povedané, ochrannými prípravkami proti slnečnému žiareniu s chemickým alebo minerálnym filtrom?

Opaľovacie krémy s chemickým filtrom

„Chemické“ opaľovacie krémy používajú na ochranu kože pred slnečným UV žiarením laboratórne vyrobené syntetické zlúčeniny. Tieto zlúčeniny v chemických opaľovacích krémoch absorbujú lúče, bránia im prenikať do kože a rozptyľujú ich ako teplo.

Väčšina opaľovacích krémov s chemickými filtrami majú vysoké SPF (faktor slnečného žiarenia), ale nie sú príliš účinné, pretože blokujú iba UVB žiarenie. Proti UVA žiareniu moc nezmôžu, a to je pritom to škodlivejšie. Okrem faktu, že proti UVA nepôsobia, majú aj veľmi vysokú koncetráciu toxických chemikálií. Napríklad oxybenzón má 8 z 10 v rámci hodnotenia toxicity.

Opaľovacie krémy s minerálnym filtrom

Minerálne opaľovacie krémy používajú jednoduché minerálne oxidy ako je oxid titaničitý a oxid zinočnatý, tie odrážajú slnečné lúče. Minerály v týchto opaľovacích krémoch pôsobia proti UVA aj UVB žiareniu, na slnečnom svetle sa neštiepia. Preto vás dokážu chrániť dlhšie. Ďalšou kľúčovou výhodou takéhoto krému je to, že nepreniká do pokožky.

Hlavným problémom minerálnych opaľovacích krémov je to, že sa horšie roztierajú a zanechávajú na koži biely povlak. Výrobcovia na tento problém reagovali mletím častíc oxidu na jemnejšie. Ale čím sú jemnejšie, tým viac sa absorbujú do kože a neostávajú na povrchu kože ako ochranná vrstva. A hoci je vstrebávanie minerálnych filtrov lepšie než chemických filtrov, stále to nie je žiadúce.

Človek má potom ťažkú voľbu. Dať si nevhodný opaľovací krém alebo sa nenatierať vôbec? Existuje však ešte tretie riešenie – prírodný opaľovací krém.

Prírodné opaľovacie krémy

Príroda po stáročia dávala ľuďom všetko, čo na starostlivosť o pleť potrebovali. Ak ste zástancom prírodnej kozmetiky, musíte vedieť, ktoré prírodné zložky sú tie najlepšie a ako ich aplikovať.

Olej z malinových semien

SPF hodnota pre vlnovú dĺžku UVB je do 60, pre UVA 7,5. Olej z malinových semien patrí k najlepším prípravkom proti slnečnému žiareniu, aký môže príroda poskytnúť. Ak máte recepty na prírodné opaľovacie krémy, určite v ňom nájdete olej z malinových semiačok.

Kokosový olej

Kokosový olej patrí medzi zázračné oleje, pretože je využiteľný a dobrý snáď na všetko. Má protivírusové vlastnosti, množstvo mastných kyselín so stredným reťazcom, a v jedle chutí výborne. Využiť môžete aj jeho schopnosť blokovať slnečné žiarenie. Stačí ho pravidelne dávať do stravy alebo použiť ako súčasť domáceho opaľovacieho krému. Pokiaľ ide o SPF, nie je moc dobrý pri blokovaní UV lúčov. Funguje však dobre v spojení s inými produktmi blokujúcimi slnečné lúče.

Olej z ryžových otrúb

Aktívnou zložkou v oleji z ryžových otrúb je gama oryzanol, ktorý má SPF, teda slnečný ochranný faktor 1,7. Táto hodnota odrážania UV lúčov je slabá, samotný olej je ale veľmi účinný pri zastavení oxidácie, ktorá je výsledkom nadmerného vystavovania sa slnku. Samotné ryžové otruby majú kopec ďalších výživových zložiek, ktoré sú dobré pre kožu a celkové zdravie. Všetky sa však stratia, keď sa olej rafinuje. Konečný mix oleja z ryžových otrúb obsahuje približne 1% gama orynazolu.

Jojobový olej

Jojoba má SPF 6 pre UVB lúče, to z nej robí priemerný prostriedok na zastavenie UV lúčov. Zachováva však pleť hydratovanú, pretože zadržiava vlahu. Tiež má protizápalové vlastnosti, takže dokáže minimalizovať poškodenie spôsobené UV lúčmi. Jojobový olej pôsobí ako nepriepustný opaľovací krém. Väčšina opaľovacích krémov preniká do pokožky, prípravky na báze jojobového oleja však zostávajú na hornej vrstve pokožky. Tam chránia kožu pred UV žiarením aj pred škodlivými látkami z prísad.

Olej z pšeničných klíčkov

Podľa výskumov má olej z pšeničných klíčkov relatívne silné SPF – 22 pre UVB. Pšeničné klíčky sú bohaté na tokoferoly, čo zohráva aktívnu rolu v ochrane kože pred poškodením.

Olej z mrkvových semien

Vysoké hladiny vitamínu A robia z mrkvy skvelú prísadu do akéhokoľvek domáceho prípravku starostlivosti o pleť. Je to silný antiseptický, antifungálny a antioxidačný prípravok s SPF 22. Zároveň pekne vonia. Príjemná vôňa mrkvového oleja z neho robí jeden z mála sladkých vonných olejov, ktoré nie sú fotosenzitívne. Môžete ho používať samostatne, podľa štúdií je ale lepšie, ak sa používa v kréme. Maximalizuje sa tak jej fotoprotektívna povaha aj antioxidačné vlastnosti.

Avokádový olej

Vysoký podiel mono-nenasýtených tukov robí z avokádového oleja silnú ochrannú vrstvu na koži, ktorá vás chráni pred opálením. Jediný problém oleja z avokáda je, že sa vyskytli prípady alergických reakcií. Olej má SPF 15.

Olivový olej

Olivový olej je zdravý, prospešný srdcu, SPF 8 ho však povyšuje na hodný pomenovania krém proti slnku. Dokáže zabrániť oxidácii, preto je pre pokožku vynikajúci. Testy, pri ktorých sa zisťovali jeho ochranné účinky, boli vykonávané na myšiach bez srsti. Dve skupiny myší boli vystavené UVB žiareniu. U myší natretých panenským olivovým olejom zaznamenali oveľa menší výskyt tumorov. Počet tumorov však bol v oboch skupinách rovnaký, keď boli myši vystavené vyššiemu žiareniu. Po vystavení žiareniu však mala podľa testov aplikácia olivového oleja významný vplyv na spomalenie rastu nádorov.

Mandľový olej

Mandľový olej je veľmi slabý pri odrážaní UV žiarenia, SPF je 5. Je však bohatý na vitamín E, preto bude pleť jemná a vlhká. Predpokladá sa, že mandľový olej má množstvo iných výhod pre ľudské telo. Napríklad posilnenie imunitného systému a pomoc pri syndróme dráždivého čreva. Existuje však len málo vedeckých dôkazov na podporu týchto tvrdení, predbežné výsledky však vyzerajú sľubne.

Olej z makadamových orechov

Väčšina olejov udržiavajú pokožku zdravú tým, že dodávajú pleti živiny. Menej tým, že by odrážali ultrafialové lúče. Ani olej z makadamových orechov nie je iný. Obsahuje bohaté zásoby prvkov ako je fosfor, zložku nazývanú kyselina škoricová. Z tohto dôvodu má SPF 6. Jeho klady využívajú kozmetické spoločnosti tak, že ho pridávajú do opaľovacích krémov. Preto si ho aj vy môžete pridať do svojho krému a vytvoríte prírodný opaľovací krém s výhodami makadamie a bez škodlivých látok.

Sójový olej

Sójový olej je obľúbený v čínskej kuchyni. Možno ho tiež naniesť priamo na kožu, je to účinný hydratačný prípravok a ochranný krém proti slnku. Diferuloylglycerol je účinná látka v sójovom oleji, ktorá ho robí tak efektívnym. Táto zlúčenina sa nachádza v mnohých zdrojoch v celom rastlinnom kráľovstve. Sója je však jedným z najlepších zdrojov. Laboratórne vyextrahovaný diferuloyl je oveľa efektívnejší pri blokovaní UV žiarenia v rozmedzí 270-370 nanometrov než väčšina komerčných produktov.

Levanduľový olej

Levanduľa je známa svojimi ukľudňujúcimi a uvoľňujúcimi účinkami a má SPF 5,6. To z nej robí vynikajúcu zložku pre prírodný opaľovací krém. Nemožno ho však aplikovať priamo na pokožku. Schopnosť blokovať UV však pri levanduli netrvá dlho, pretože UV svetlo spôsobuje degradáciu oleja.

Aloe vera

Aloe vera je najčastejšie využívanou rastlinou v starostlivosti o pleť. Má množstvo zložiek, ktoré pokožka miluje. A navyše SPF 20, to z neho robí najsilnejší prírodný opaľovací krém. Aloe vera je tiež výbornou prevenciou. Nedokáže však riadne opraviť DNA poškodené žiarením. Preto ho treba použiť ešte predtým, ako vykročíte do slnečného dňa.

Rajčiny

Táto zelenina má nízke SPF. Napriek tomu stojí za to, aby ste ju zaradili do svojej stravy. Poskytuje totiž betakarotén a lykopén, tie dokážu liečiť kožné lézie a sú prevenciou rakoviny kože. Odšťaviť rajčiny a rozotrieť ich po postihnutej oblasti nepomôže. Treba ich zahrnúť do jedálnička. Prínosné zložky v rajčinách sú natoľko silné, že ich nemusíte jesť na kilá, aby začali účinkovať. Nezabúdajte však, že lykopén spálenie od slnka nezahojí, preto ich používajte na liečbu zvnútra. Na kožu si dajte topicky aplikované opaľovacie krémy.

Zelený čaj

Dve šálky zeleného čaju denne pomáhajú telu v prevencii pred poškodením od slnka, a to zvnútra absorbovaním UV svetla. Štúdie ukazujú, že je účinná topická aplikácia aj konzumácia zeleného čaju. Dokáže zablokovať napadnutie leukocytov UVB žiarením.

Vodný melón

Vodný melón má SPF 10 a dokáže vás ochrániť pred UVB a UVA žiarením. Karotenoid je silný antioxidant a dodáva mrkve a paprike oranžovo-žlté sfarbenie. Betakarotén je pri opaľovaní výborným pomocníkom a práve vodný melón ho obsahuje veľké množstvá.

Kurkuma

Kurkuma je jednou z tých rastlín, ktorá je dobrá asi na všetko. Pôsobí protikarcinogénne, takže jej zložky sú výbornou prevenciou vzniku melanómu spôsobeného poškodením pokožky slnečným žiarením či spálením pokožky od slnka. Tá dobrá látka v kurkume je kurkumín. Hoci kurkumín obsahujú aj iné rastliny, práve v kurkume sa nachádza vo veľmi vysokej koncentrácii. Kurkumu môžete jesť priamo alebo zmiešanú s inými koreninami. Nezabúdajte však, že kurkuma neblokuje UV žiarenie. Kurkuma bráni voľným radikálom v tom, aby poškodili DNA.

Bambucké maslo

Určite už viete, že bambucké maslo je pre starostlivosť o pleť výborné. Tiež je miernym ochranným krémom proti slnku, SPF je okolo 5.

Med

Med nie je nejak obzvlášť dobrý pri odrážaní UV lúčov. Ovšem jeho blahodárne omladzujúce účinky na pleť dokážu zahojiť poškodenie od slnka a chrániť bunky pred ďalším poškodením.

Citrónová tráva

Veľmi obľúbenou medzi výrobcami kozmetiky je citrónová tráva. Obsahuje veľa vitamínu C a E, takže je účinná v blokovaní UVA a UVB žiarenia. Vitamín E odvedie viac práce, vítaná je však aj pridaná ochrana v podaní vitamínu C.

Fototoxické a fotosenzitívne zložky v prírodných opaľovacích krémoch

Váš domáci prírodný opaľovací krém môže obsahovať rôzne typy olejov. Musíte byť ale opatrný, vaša pokožka na ne totiž môže reagovať rôzne. Niektorí z nich pekne voňajú, takže si ich tam budete chcieť pridať. Možno by ste ich však mali vynechať.

Fototoxické zlúčeniny sú oleje, ktoré robia vašu pleť na UV svetlo ešte citlivejšiu. Sú to oleje, ktoré sú bezpečné, keď nie ste na slnku. Ale akonáhle sa dostanete na slnko, môžu spôsobiť pľuzgiere a spálenie od slnka. Ak vaša domáca zmes tieto zložky obsahuje, je lepšie počkať aspoň 12 hodín, kým sa vystavíte slnečným lúčom.

Takýmito zložkami sú:

  • citrónová šťava
  • grep
  • bergamotový olej a ďalšie.

Ako možno vidieť, sú to prísady, ktoré majú vysoký obsah vitamínu C. A ten nie je vhodné vystavovať slnečným lúčom. Používajte ho na liečbu a ošetrenie spálenia od slnka či omladenie pleti vnútri. Než sa však vyberiete von, odstráňte ho z pokožky.

Klady a zápory prírodných opaľovacích krémov

O prírodných opaľovacích krémoch a ich reálnom využití nie je toľko informácií. Ich používanie je však založené na rovnakých princípoch ako pri chemických a minerálnych opaľovacích krémoch (lepšie povedané opaľovacích krémoch s chemickými a minerálnymi filtrami). Okrem toho, že treba vedieť, kedy použiť fotosenzitívny a kedy fototoxický krém, existujú aj ďalšie tipy, ako sa na slnku zdržovať bezpečne.

  1. Nepotrebujete opaľovací krém s SPF vyšším ako 30. SPF 30 blokuje 97% UV lúčov, SPF 50 blokuje 99%. Je to iba veľmi malý rozdiel a nestojí za tie peniaze naviac.
  2. Krémom na opaľovanie sa natrite pol hodinu pred pobytom na slnku. Takto má čas, riadne sa na koži „usadiť“.
  3. Väčšina krémov na opaľovanie, ktoré tvrdia, že sú vodeodolné, sú voči vode odolné iba čiastočne. Opaľovaciemu krému nemusí svedčiť dokonca ani potenie.
  4. Opaľovacím krémom sa natierajte každé tri hodiny. Jednoducho sa zotrie a treba ho obnoviť.
  5. Ak používate prírodný opaľovací krém, nezabúdajte na fakt, že prírodné prísady majú rôzne SPF hodnoty. Pri určovaní, koľko ochrany ktorý poskytuje, buďte opatrný.
Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom

Čítajte viac