Domov / / Chróm pomáha pri kontrole krvn...

Chróm pomáha pri kontrole krvného cukru, tlmí chute na sladké a bojuje s telesným tukom

Posledná úprava 19.12.2017

Chróm je esenciálny stopový prvok, ktorý získal veľkú pozornosť ako výživový doplnok, pretože dobrých potravinových zdrojov chrómu je poskromne a jeho príjem je všeobecne nízky. Vedú sa však diskusie týkajúce sa optimálneho množstva a presného pôsobenia chrómu v tele. V posledných rokoch sa v rámci výskumov ukázalo, že chróm zvyšuje akciu inzulínu, čo je v súlade so štúdiami, ktoré preukazujú, že jeho dlhodobé užívanie efektívne kontroluje hladiny krvného cukru (glukózy) u ľudí s intoleranciou voči uhľohydrátom. Lepšia kontrola hladín krvného cukru má niekoľko priaznivých dopadov.

Keď jete uhľohydráty, štiepia sa na cukor a vstrebávajú sa do krvi. Magnitúda zvýšenia hladiny cukru v krvi a následné zvýšenie inzulínu sa od jedla k jedlu líši. Spomalenie uvoľňovania cukru do krvi je prvým krokom na kontrolu krvného cukru a jeden z najdôležitejších cieľov akejkoľvek zdravej diéty.

Podľa výskumov, udržiavanie správnych hladín cukru v krvi pomáha pri všetkom od podpory väčšieho úbytku hmotnosti a úbytku tuku, cez zníženie apetítu, až po odvrátenie niektorých chronických ochorení, ako choroby srdca, cukrovka, atď. Naopak, potraviny, ktoré sú rýchlo strávené a ktoré sa rýchlo uvoľňujú do krvi, podporujú prejedanie, obezitu, inzulínovú rezistenciu a iné metabolické poruchy prispievajúce k chorobám.

Chróm pomáha pri kontrole krvného cukru

Výživové doplnky s obsahom chrómu sú u niektorých ľudí jednoduchou metódou na zlepšenie kontroly hladín cukru v krvi. Niektoré štúdie hodnotili vplyv chrómu na hladiny glukózy, a to s rôznymi výsledkami. Výrazné množstvo týchto štúdií preukázalo, že chróm dokáže normalizovať hladiny krvného cukru, zlepšiť využitie krvného cukru a znížiť požiadavky na inzulín u pacientov s intoleranciou glukózy a inzulínovou rezistenciou. V jednej štúdii bolo merané, ako reaguje krvný cukor na uhľohydrátové jedlo, teda biely chlieb. A to s a bez dávky chrómu (400 mikrogramov). Pridanie chrómu znamenalo 23 percentné zníženie v krvnom cukre po požití jedla. To znamená, že užívanie chrómu s potravinami bohatými na uhľohydráty môže byť efektívny spôsob, ako znížiť glykemický index daného jedla.

Chróm a hladiny cholesterolu

Chróm zohráva úlohu aj v metabolizme tukov. Niektoré štúdie skúmali vplyv chrómu na lipidové profily. Mnoho týchto štúdií hlásilo zníženie triglyceridov až o 32% a zníženie celkového a LDL cholesterolu. Tieto pozitívne účinky boli zistené počas sledovania rizika na srdcové choroby u zdravých ľudí a ľudí trpiacich na cukrovku alebo intoleranciu glukózy.

Chróm znižuje chuť na sladké

Ak ste ako mnoho iných ľudí, môžete mať neodolateľnú a neustálu chuť na jedlo bohaté na sacharidy. Chuť na potraviny nabité sacharidmi a cukrom je bežná vec a ide o druh závislosti, ktorá zahŕňa podobné mechanizmy, ktoré sa spúšťajú pri opiátoch a dotýkajú sa centra bolesti či pôžitku v mozgu.

V jednej štúdii vedci zistili, že užívanie 600 mikrogramov pikolinátu chrómu počas 8 týždňov podstatne znížilo chuť na uhľohydráty. Testované osoby, ktoré mali najzávažnejšie chúťky na uhľohydráty dosiahli najlepšie výsledky. Keď je krvný cukor nízky, spúšťa sa potreba nájsť niečo sladké a sacharidové. A objavuje sa tiež tendencia prejedať sa kalóriami. Hoci to v tejto štúdii nebolo riešené, môžu chrómové výživové doplnky pomáhať pri stabilizácii hladín krvného cukru a znížiť túžbu po potravinách nabitých uhľohydrátmi.

Chróm bojuje s telesným tukom

Prebehlo niekoľko málo štúdií zameraných na výživové doplnky s obsahom chrómu, ktoré užívali športovci. No niekoľko dvojito zaslepených experimentov s kontrolnou skupinou preukázalo, že pikolinát chrómu znižuje objem tuku, zvyšuje množstvo svalovej hmoty a môže viesť k zníženiu hmotnosti. V jednej štúdii pikolinát chrómu zvýšil objem svalovej hmoty u obéznych pacientov, ktorí boli na diéte s nízkym príjmom kalórií.

Chróm bojuje s inzulínovou rezistenciou

Presná úloha chrómu bola dlho nad chápanie vedcov, no nedávne dôkazy indikujú, že chróm hrá dôležitú úlohu v signalizácii inzulínu. Slabá signalizácia inzulínu, alebo inzulínová rezistencia je všeobecne uznávanou podmienkou, ktorá prispieva k obezite a niektorým ďalším metabolickým problémom, ktoré tvoria u ľudí predispozíciu na cukrovku a choroby srdca. Preto všetko, čo bojuje s inzulínovou rezistenciou (ako napríklad cvičenie) sa považuje všeobecne za zdraviu prospešné.

Jedna štúdia skúmala vplyv chrómu na potkany, ktoré boli obézne a odolné voči inzulínu. Výsledky jasne ukazujú, že potkany, ktoré dostávali chróm v pitnej vode, výrazne zlepšili svoje hodnoty glukózy, lepšia bola aj inzulínom stimulovaná signalizácia v kostrových svaloch. Inými slovami, pridávaný chróm zlepšil inzulínovú rezistenciu, normálne sa vyskytujúcu u týchto zvierat.

Tieto zistenia sa zhodujú s niekoľkými štúdiami, ktoré preukázali zlepšenie kontroly glukózy u ľudí s intoleranciou glukózy a inzulínovou rezistenciou. Keďže je syntéza glykogénu aj syntéza proteínov regulovaná inzulínovou signalizáciou, pridanie chrómu by malo tieto procesy stimulovať u tých jedincov, ktorí sú voči inzulínu rezistentní.

Koľko chrómu treba užívať

Užívanie výživových doplnkov s obsahom chrómu je bezpečné, nie sú hlásené žiadne významné vedľajšie účinky. Efektívne dávka sa javí byť v rozmedzí od 200 do 600 mikrogramov. Bežne sa chróm predáva v 200 mikrogramových tobolkách alebo tabletách.

Existuje viacero druhov výživových doplnkov s chrómom. Napríklad chlorid chromitý, polynikotinát chrómu alebo pikolinát chrómu. Pikolinát chrómu je pozoruhodne stabilný a zostáva v syntetickej žalúdočnej šťave neporušený počas niekoľkých hodín. Komparatívne údaje pikolinátu chrómu proti iným formám chrómu demonštrujú, že ide o najefektívnejšiu formu na uľahčenie kontroly hladiny glukózy. Bolo tiež pozorované, že pikolinát chrómu sa fyziologicky lepšie vstrebáva (2,5%), než chlorid chrómu (0,5-1%) a acetát chrómu (0,8%). Oxid chromitý sa nevstrebáva vôbec (0,001%).

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa


Zatiaľ bez hodnotenia

Podporte eOtazky lajkom

Vyskúšali sme a odporúčame

Tabletky na rýchle chudnutie Oxotrin

Naše hodnotenie:

  • Podporuje metabolizmus a lepšie spaľovanie tukov
  • Znižuje chuť do jedla
  • Prírodné zloženie

Čítajte viac