10 poučných faktov o kokosovom oleji

Posledná úprava 18.07.2016

Od utlmenia chúťok na sladké až po pomoc pri chudnutí. Kokosový olej poskytuje viac prínosov, ako si možno mnohí uvedomujeme.

1) Nie všetky tuky sú tvorené rovnako

Kokosový olej obsahuje nasýtené mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom (MCFA), čo je „zdravá“ forma nasýtených tukov v porovnaní s transtukmi. Konzumácia transmastných kyselín sa spája s problémami so srdcom, depresiami a zvýšenými hladinami cholesterolu v krvi. Čo znamená konzumácia MCFA tukov v kokosovom oleji pre vaše telo? Naše telo tieto tuky metabolizuje v pečeni, menia sa okamžite na energiu (čo je palivo pre mozog a svaly), takže sa neukladá vo forme tuku.

2) Kontrola hmotnosti

Podľa jednej štúdie, ktorá sa zaoberala súvisom medzi znižovaním hmotnosti a konzumáciou kokosového oleja u žien dokázala, že kokosový olej napomáha znížiť brušnú obezitu. Odborníci zistili, že je kokosový olej ľahko stráviteľný a chráni telo pred inzulínovou rezistenciou. Ak chcete vyskúšať kokosový olej kvôli snahe schudnúť, začnite jednou čajovou lyžičkou denne a postupne sa prepracujte až na štyri čajové lyžičky denne.

3) Uľahčenie trávenia

Ak trpíte na zlé trávenie alebo nadúvanie, skúste pridať do svojho jedálnička kokosový olej. Zistilo sa, že prospieva pri problémoch s trávením, vrátane syndrómu dráždivého čreva a nadúvania spôsobeného mikróbami. Mastné kyseliny v kokosovom oleji majú antimikrobiálne vlastnosti, čo znamená, že majú upokojujúci účinok na baktérie, kvasinky alebo parazity, ktoré spôsobujú problémy s trávením.

4) Manažment cukrovky typu II

Kokosový olej chráni pred inzulínovou rezistenciou, znižuje riziko cukrovky typu II. MCFA tuky sú dosť malé na to, aby boli vstrebané do buniek, kde sa rýchlo menia na energiu. Je to práve tento proces, ktorý nielen redukuje množstvo tuku, ktoré si telo uchováva do zásob, ale tiež vylepšuje citlivosť na inzulín.

5) Podpora imunity

Kokosový olej je tvorený okrem iného zdravými tukmi kyselinou laurovou, kyselinou kaprylovou a kyselinou kaprinovou, ktoré majú protiplesňové, antibakteriálne, antivírusové vlastnosti, ktoré posilňujú imunitný systém. Kyselina laurová obsahuje najvyššiu koncentráciu MCFA mastných kyselín, v priemere ide o 75%. Telo mení tento tuk na monolaurín, ktorý údajne pomáha liečiť vírusy ako herpes, chrípka, cytomegalovírus, helikobakter pylori a kvasinky.

6) Zlepšenie metabolizmu

Odborníci sledovali vplyv kokosového oleja na metabolizmus. Účastníci štúdie, ktorí užívali dve polievkové lyžice kokosového oleja denne spálili viac kilojoulov než tí, ktorí ho užívali menej. Zrýchlený metabolizmus pomáha nabudiť imunitný systém tela a udržať hmotnosť.

7) Spomalenie vzniku jemných línií a vrások

Kokos nie je vhodný iba na varenie. Je to tiež zázračné hydratačné ošetrenie pre pleť. Udržiava pevnosť spojivových tkanív pokožky, čím zabraňuje ovísaniu a vráskaveniu kože. Aplikujte kokosový olej priamo na pokožku, aby ste zmiernili vznik jemných línií. Môžete ho používať aj na tvár a telo pre zdravý lesk. Uistite sa, že používate panenský kokosový olej bez prídavných látok.

8) Varenie pri vysokých teplotách

Kokosový olej je nasýtená mastná kyselina so stredne dlhým reťazcom, čo dáva oleju vyššiu teplotu varu, než u polynenasýtených alebo mononenasýtených olejov. Ak chystáte recepty, ktoré vyžadujú varenie pri vysokej teplote, mali by ste pouvažovať o kokosovom oleji. Namiesto olivového oleja, ktorý pri vysokých teplotách oxiduje a tvorí voľné radikály.

9) Zastavenie chúťok na sladké

Namiesto toho, aby ste po obede siahli po lízatku alebo nejakej sladkosti, skúste zjesť čajovú lyžičku panenského kokosového oleja a utlmíte tak chuť na sladké. Je to preto, že kvalitný tuk zasýti viac ako sacharidy. Ak teda znížite príjem cukru, budete sa cítiť menej „hladný“. Väčšina z nás si to neuvedomuje, ale neustály hlad je hlavnou stopou, že vaše telo nie je správne „nakŕmené“. So správnym množstvom tukov a proteínov môžete správne doplniť vaše energetické hladiny a zostúpite z húsenkovej dráhy sladkostí, na ktorej sa nachádzate.

10) S kokosovým olejom sa ľahko varí

Vyskúšajte tento zdravý recept s vysokým obsahom proteínov, avšak bez lepku a mlieka.

1 čajová lyžička organického kokosového oleja

1 šálka mandlí alebo vlašských orechov

1 šálka organických datlí

3 – 4 polievkové lyžice (raw) kakaového prášku

strúhaný kokos (uistite sa, že neobsahuje žiadne konzervačné látky)

Všetky prísady zmiešajte do zmesi, vyformujte z nich guličky a obaľte ich v strúhanom kokose. Odložte na 15 minút do chladničky a nechajte kokosové guľky stuhnúť.

Máte otázku týkajúcu sa tejto témy? Pýtajte sa



Podporte eOtazky lajkom